Két és fél évvel ezelőtt, 1999 nyarán alapította az első Gekko Képességfejlesztő Játszóházat a most 28 esztendős Bordás Gergő gyógypedagógus. Ezt megelőzően „utazó tanárként” családokhoz járt foglalkozásokat tartani. Eredményei szájról szájra terjedtek a szülők körében, egyre többen kérték a segítségét. Ekkor jött az ötlet, jobb lenne, ha nem ő menne a családokhoz, hanem a gyermekek hozzá. A létrehozott játszóházakban munkatársai ma már 600 gyermekkel foglalkoznak országszerte. Bordás Gergő többéves intenzív munkával dolgozta és fejlesztette ki azt a „know-how-t”, amelynek alapját a világon is elismert magyar gyógypedagógia eredményei, a jól szabályozott marketing- és a működtetési alapelvek képezik. A fővárosban Óbudán, a Harrer Pál utcában, a Thököly úton, vidéken pedig Sopronban, Szegeden, Győrött, Szentendrén és Szombathelyen működnek. Jelenleg az oktatási tárcával folytatnak tárgyalásokat száz új játszóház létesítéséről és a normatív támogatás elnyeréséről. Az országos hálózat biztos bővülését üzemeltető partnerek bevonásával érik el.
Tágas, színekben gazdag játéktérben két óvodáskorú gyermekkel foglalkozik a szakember. Az egyik gyermek egy nagy, folyamatosan mozgatható műanyag félgömbbel fejjel a föld felé végez könnyedén, vidáman mozgásokat. – Az általunk űrhajónak nevezett eszközzel, játékkal a gyermek idegrendszerét egyensúlyingerekkel bombázzuk. Ennek a feladatnak az a lényege, hogy a gyermek fejének térbeli helyzetét minél nagyobb amplitúdóval változtassuk a tér három tengelye mentén. A gyerekek ezt roppant élvezik, és a laikusok vagy a szülők nem is gondolnák, hogy ez a terápia a megfelelő koncentráció, a helyes mozgáskoordináció kialakításához nyújt segítséget – mondja Ónodi Csilla szakmai vezető, gyógypedagógus. Szerinte pénzzel, szeretettel és szülői szigorral sem pótolható a négy alapvető képesség – a megismerő tevékenység, a mozgás, a beszéd és a szociális érettség –, amelyek lényegében az ember egész életét meghatározzák. Ezeken a képességeken múlik, hogy a gyermeknek lesznek-e tanulási zavarai, milyen teljesítményt nyújt az iskolában, később a munkahelyén vagy a sportban – mondja Bordás Gergő. – Nálunk nem egy-egy terület, például az értelem eltúlzott fejlesztése a cél, hanem az összes alapvető képesség harmonikus egyensúlyának megteremtése. A Gekko nem csupán módszer, hanem egy saját koncepción alapuló új pedagógiai intézmény, amely nem pótolja, hanem kiegészíti a bölcsőde, az óvoda, az iskola és az egészségügy tevékenységét. Mi az élethez szükséges alapképességek korai, egyénre szabott fejlesztését tűztük ki célul, amit speciális szaktudásra alapozva, heti rendszerességgel, foglalkozásokon, éves kurzusokban, a szülőkkel és a pedagógusokkal együttműködve végzünk. Professzionális üzleti és marketingháttérrel, piaci viszonyok között működünk, állami támogatásban nem részesülünk. A Kudarc Nélküli Tanulásért Alapítványon keresztül, valamint cégek és magánemberek támogatása révén folyamatosan fejleszteni tudjuk eszközparkunkat – emelte ki a pedagógus.
– Noha a gyermekek lételeme, fő tevékenysége a játék, a Gekko lényege nem az öncélú játék, hanem a képességek tudatos, korai fejlesztése négytagú csoportokban, ahol minden gyermekre megkülönböztetett figyelem jut. Az agyi érési folyamatok lezárulásáig az alapvető képességek még rendkívül jól fejleszthetők. Intézményünkben mindenki helyet kaphat, függetlenül attól, hogy milyen területen és milyen mértékben igényli a fejlesztést. Sajnos sok család küzd megélhetési gondokkal, ezért is igyekszünk kedvezményes rendszerrel elérhetőbbé tenni szolgáltatásunkat – fűzte hozzá Bordás Gergő.
Azt, ahogy nőket zaklat Magyar Péter, külföldön nem ússzák meg a politikusok