PÁVAÓL

Kovács Imre Attila
2002. 01. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új év első napján habos kávé volt, azt szürcsölgettük a családi szétszórattatás csendes reggelén. Lányaink buliba mentek (még tavaly), mi meg – a barátainkkal átkártyázott éjszaka után – csak úgy elücsörögtünk Mártával a nagy, disznóölő asztal al- és felvégén. Békességesen, kicsit öregesen. Néztük az abroszmintás linóleumot, a megdézsmált karácsonyfa ágai közt felénk reflektorozó „pirkadatot”, a tál pattogatott kukoricát és egymást. Itt volna hát az új év. Észrevétlen közénk telepedett, mint egy ködsisakos harmadik. Töltsünk neki is egy csészével? Kapjon inkább zenét, lágyat, ám dicsőségeset, vízesés-végtelenségű Bachot, rumos-gesztenyés Mozartot! Ráhasaltam a konyhapultra, és finoman ingerelni kezdtem rádiónk állomáskeresőjét, milliméteres elmozdulásokkal, olykor merészebb „belehajtásokkal”. S lett szláv popzene, bálnák nászéneke, orgonasíphangú űrhajókilövés, ide s tova, Morsétól Bartókig. A kávé gőzölgött, a nappali pedig átalakult egy szolid, zenés szegletté; nem is tudom, hogy Márta miért kezdte összeszedegetni a poharakat és a villákat, miért kellett ennyire háziasnak lennie ebben a szinte tökéletes pillanatban, amikor a klasszikus holtpont még fölötte állhatott az ismeretlennek. Szilveszter éjszakáján minden mozgásban volt, az idő csak reggel állt meg, s erre „belemosogatott”, mintha egy salátástálba készülne fészket rakni a jövő. A muzsika viszont jó; absztrakt, mégis érzékekre ható.
Régen jobban vártam az újévi koncertet, a bécsi zenés parádét, a pezsgő könnyűségű és rafináltságú szimfonikus cirkuszt. Volt bennem fogékonyság a kultúra „monarchikus” skálájára, s arra, hogy egyetlen akkordban élvezzem a galantériát, a kópéságot és a dolgok mélyén lappangó száraz szubtilitást. Az is meglehet, hogy nem a világ lett más, hanem én költöztem Bodajkra. Ezáltal teljesen összekeveredtek a kis és a nagy dolgok: a habos kávé, az épphogy megcsörrent európai pénz, a kinti kutyaugatás, az új évezred, a falusi tüdőszűrés, az elnök köszöntője és Józsi kántorunk embertelen betegsége. Egymásra halmozódó ügyeim, a változó halmazállapotú történések, a Csanádi Imre Csillagforgójából kipotyogó vállalások elférnek új muzikalitásom ütemvonalakkal szabdalt pályáján, de a harmóniát (gyanítom) semmiféle újévi koncert nem adhatja nekem kölcsönbe. Sült malac, lencsefőzelék, habzóbor – ami benned van, csak az számít. Nehéz így keresni a dallamot, akár Muzsikus Péter legyen az ember, akár Karinthy Frigyes. Petike jó kiképzést kapott Zeneország alkotmányából, s az elmélet „metafizikus” létráján kapaszkodhatott az Örömódáig. Karinthy bácsi meg eleve tudta, mit akar, kabátja alatt hordta kicsiny hegedűjét, a régi dal ott zengett és zokogott a szívében, amit végül is eljátszhatott, a kupola légritka egén, porondmesteri engedéllyel. Szolfézs vagy manézs (még mindig), ez itt a kérdés.
Nekem is van egy személyes, emlékekből összeverbuvált újévi koncertem, szerény és gyanútlan szereplőkkel. Mert a műsor nem számít, csak ők, a hangszereikkel és karmesteri pálcájukkal viaskodó barátaim. Jön az ezüsthajú hegedűs, alföldi tanszékvezető, nemzedéki zenefelelős. Álla alá szorítja hangszerét, a fejét álomra hajtja, és belevág a Vivaldi mester tervrajza szerint megépítendő, száztornyú palota felépítésébe. Habzik a mész, pattog a márvány, talicskázódik a habarcs. Ablakok nyílnak, kőördögök vigyorognak a párkányokon, omlik és újra csak omlik a fal. Nem mer felnézni, a zongorakísérő meg csak hozza a tervet, markolássza a kiszabott akkordokat, s oldalra pislog, mint egy névtelen munkafelügyelő. A hegedű tovább dadog. Szorítom a karfát, érzem, baj van. Nagy szomorúságok gurulnak szanaszét a trillák helyett, megsebzett madár a vonó, bal kezéből görcsök téglái potyognak. Valahogy véget ér a mű, arcán lerakódott a gyanta fehér pora. Fáradt, győztes bohóc. Körülötte romok, Vivaldi posztmodern síremléke. Mélyen meghajol, én vadul tapsolok a többiekkel. Következik a furulya-sovány fiú, komoly, reményt keltő. Kiteríti a lepedőnyi kottát, pókujjait ráigazítja a blockflöte furataira, és fújni kezd. Átiratot játszik, amitől az eredeti hangzás hártyavékonnyá kopik, s olyan széljegyzetszerű, zenetörténeti emlékeztető lesz az egész. Végig komoly marad, kötelességtudó. Nagyon szimpatikus. Sovány arcából, mint egy megfagyott ormány, szegeződik rám a furulya, a kicsi síp. Igen, hiányzik belőle a monumentalitás, a hőbörgés esélye. Ha akarna, sem tudna lázadni, és nem kell legyőznie önmagát. Jól választott. Aztán a zongorista érkezik, egyszerre szertartásosan és gyámoltalanul. Háttal ül a közönségnek, testével eltorlaszolja a színpad-deszkaszínű pianínót. Valamikor tudta a darabot, nem is túl nehéz, mégis szorong. Plim-plim, dirr-durr, dolgozni kezd. A szája megvonaglik, felszállni készül az álláról, aztán csücsörít, a homloka feltorlódik, hullámokat vet. Szuggerálja a kottát. Válltól lefelé a rutin marionettfigurájaként táncol, míg a fej elgrimaszolja az egész emberi dráma rövid kivonatát. Megrendítő aszimmetria. A közönség csak a rengő hátat látja, s a végigkalapált húrok zengését hallja. Amikor végez, röffent egy orrszarvú-rövidet, félfordulatból felpattan, és mélyen meghajol. Titokzatosan mosolyog, nem tehet semmiről. Most az öreg karnagyé a szín. Kopasz, kecskeszakállas, agresszív. Mégsem akar dirigálni, leül a tűzoltó üresen maradt székére, s várja, hogy ünnepeljék. Egytől-mástól megrészegülve elszundít, kövér angyalokról álmodik, az egyik, lám, már át is vette a kórusát, s integet kegyes párhuzamossággal a felfakadt szájaknak, s a tangóharmonika-hortyogású, muzsikás aggnak. Az utolsó szám Gyurika, az értelmi fogyatékos barátom, aki még a versenyautókat ábrázoló kártyáit is a kezembe adta a buszon, Szeged és Vásárhely között, amit egyébként soha senkinek… Kis műanyag gitárját pengeti a Band kellős közepén, száll a dal, Marina, Marina, vége az évnek, ennyi volt.
Az én újévi koncertem hozzám és hozzánk hasonlatos. Ám egyelőre igencsak irodalmi, szavakkal bajlódó. A tiszta zene majd csendre int és megvilágosít. (Ellenpróba, s halvány remény: Nietzsche, Wittgenstein.) Valahogy úgy lesz ez, mint egyszer, gyerekkoromban, amikor találkoztam Vaszy Viktorral. Néztem a viharzó tekintetű, „gonosz” felnőttet, csupa indulat és művészet sugárzott frakkos alakjából. Ott állt zenekar, pálca és dobogó nélkül, távol az üstdobtól és a rézfúvósoktól, egy tömbben. Meg sem mukkantam. Nem volt elég hely. (Márta elmosogatott, a maradék kávé kihűlt. 2002. január 1.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.