Szörnyek és poszterhősök

Molnár Tamás prof.
2002. 01. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha romantikusabb korban élnénk, Bin Laden vagy bárki, aki a tavaly szeptemberi merényletet kitervezte-végrehajtotta, mesebeli hőssé avanzsált volna. Ez történt ugyanis a többi legendás vagy valódi, de mindenképpen nagy formátumú alakkal, aki rossz útra tért, függetlenül attól, hogy megkapta-e érte a büntetését. Korunk nem emeli önmaga fölé ezeket a figurákat, talán mert meggyengült a meseszövés iránti késztetés és igény, nyugati világunkban már nem születnek legendák és mítoszok.
Nem így régen. A XV. század elején, Jeanne d’Arc idejében élt Gilles de Rais várúr, aki arról híresült el, hogy jobbágygyerekeket koncoltatott fel, és a vérükben fürdött. A király katonái ezért elfogták, meggyónta bűnét – és felakasztották. Hasonlóan bűnös volt a havasalföldi Vlad Tepes fejedelem, aki karóba húzatta ellenségeit (teapa = karó, nyárs). Mátyás királyunk kortársa volt, sőt időnként szövetségese a török elleni harcban. Ő viszont ágyban, párnák között adta ki bűnös lelkét.
Sok más is szerepel a listán, például De Sade márki sem maradhat ki, aki őrültekházában végezte, és feltehető, hogy inkább képzeletben, mint a valóságban követte el ördögi tetteit. (A Sartre szellemi befolyása alatt álló évtizedekben divat volt róla értekezni, őt magasztalni. A tojásfejűeknek roppant tetszett Sade életfelfogása.)
Az emberiség a romantika koráig várhatott, míg az 1800-as években ismét ráismert Gilles, Vlad és de Sade kópiáira, most már regényalakok formájában. Az írók átformálták hőseiket, ám a megregényesített óriásoknak csak a XX. században lett „bestselleri” dimenziójuk. Victor Hugo Quasimodója „jó” szörnyeteg, mert a romantika tetszeleg a kontrasztban, a szent és a bűnös „dialektikájában”. De azonnal megjelenik a balzaci és stendhali fiatal férfi, aki ha nem is bűnös a törvény előtt, a lelke már elkárhozott. És rögtön utánuk következik (a minta követése nyilvánvaló) a nihilista diák, Raszkolnyikov és társainak alakja, akik nemcsak a balzaci hőst kopírozzák, hanem a bennszülött Nyecsajevet is, az orosz nihilistát, akit viszont később a lengyel-angol Joseph Conrad épít bele a történetébe. Ám mindegyik „hős” rosszul végzi, a múlt századi regényírókban még volt morális tudat. Ezek a romantikus alakok megtérnek a keresztény hithez, ismerik a lelkifurdalás poklát, és megtalálják a hőst vagy hősnőt, aki megmutatja nekik a kivezető utat. Dosztojevszkij Szonjája a prototípus, és Aljosája még tipikusabb.
De megtalálható a romantika széles skáláján az ártatlan lelkű fiatalember is (Goethe Wertherje például), aki csupán úgy tesz rosszat, hogy nem korlátozza az érzelmeit, túlesztetizálja az életet, ami végül a vesztébe sodorja. (Amennyiben az ilyen széplélek hatalomra jut, például Saint-Just, Robespierre kollégája, a kegyetlenség legmagasabb csúcsára kerül.)
Hogyan áll e tekintetben most véget ért századunk? A „fiatal hős” itt elemében van: harci pilóta, ügynök és kém, forradalmi törvényhozó, dzsungelharcos, buzdító szónok, a kivégzőosztag vezénylője. Regényt nem írnak róla, mert maga az élete a regény, legfeljebb ő szerkeszti az emlékiratait, és olvassa fel egyetemi hallgatóság előtt. Akár Pol Potnak, akár Che Guevarának hívják, ő Nyecsajev modern párja, megfelelője, de még inkább hasonlítható ahhoz a Pierre-François Lacenaire-hez, aki azzal lett népszerű a francia közönség előtt, hogy kimondta a század igazát: „Gazdagnak lenni vagy meghalni!”, de előbb mindenkit eltenni az útból, aki ellenkezik. Lacenaire-ről könyvet és filmet is készítettek, ő valóságos De Sade márki, szexuális forradalom nélkül. 1836-ban ítélték a guillotine általi halálra, és manapság úgy gondolkozunk róla, mint Rimbaud-ról, mínusz irodalmi zseni.
Látjuk, hogy a „romantikus szörnynek” is megvan a korok szerinti stílusa, a mondában, legendában, mítoszban meghatározott szerepe. Tekintsünk most el a mitológiai hősöktől, és jelöljük meg mint ősmodellt Nagy Sándort! Ő a tiszta hős mind eredetében, mind életében-halálában, aki a középkor irodalmának félisteni alakjait sugalmazta, és még ma is elevenen él az emléke a Balkán mondáiban. Van tehát egy titkos kapcsolat a fiatal hős és az irodalmi-művészeti inspiráció között; de kimondhatjuk, hogy a modern civilizáció, az azonnali hírszolgálat, a képernyő, az idétlen prózai nyelv, a kommunikáció tömege stb. meggátolja a legenda születését, és lerombolja magát a regényt is. Che Guevara nem regény-, hanem inkább poszterhős, akiről már mindenki mindent tud. (Mikor a XX. század elején megjelent a pszichoanalízis, már el is tűnt a fiatal hős, akiről az író és közönsége többet tudott, mint ő maga.)
Ez történik Bin Ladennel is: családja, vagyoni helyzete, egyetemi előmenetele, forradalmisága – mindez nyitott könyv – nem hagy helyet a regénynek, csupán a „tudományos” boncolgatásnak és az ilyen-olyan kategóriába való besorolásnak. Ezzel felszámolódik a legenda, illetve az értelmezése, amelynek helyét a propaganda veszi át. A hős ezentúl egy adott vércsoporthoz tartozó eset, amely laboratóriumi beavatkozással tömegesen gyártható, vagy éppen kiküszöbölhető.
Marad egyelőre a „meztelen” hős, akit a még meg nem zabolázott történelem időnként megelevenít – regényes „felhasználás” nélkül.
Meseszövő képességünk és szükségletünk azonban végtelen, a tudomány és eredményei alig avatkozhatnak bele ennek szövevényeibe. Vagy mondjuk úgy, még a dossziékból is tudunk zenét és költeményt varázsolni; hatezer halott már mondaanyag, és közben a jó és a gonosz ősi tárházából válogathatunk.
Az utóbbi fél évszázad, amely Che Guevarával kezdődött, és Bin Ladennel végződött, azt is megmutatja, mi a változatlan. A Kubától Közép-Ázsiáig kirajzolódó negyven esztendő nem írta újra a világtörténelmet, ahogyan szakértőink állítják. A szörny – vagy a szörnyű tett – vonz bennünket. Meséink, történeteink tele vannak vele. De a sorok között tanítják a jót és a rosszat is egy olyan világban, amely a tudományosság leple alatt a színtelen-szagtalan semlegeshez pártolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.