Téli feladatok az autópályákon

A télies időjárás nem csak a közlekedőknek, de az úthálózat üzemeltetőjének is komoly kihívást jelent. Ilyenkor az autók csúszkálnak, a kátyúk nőnek, az utak állapota romlik. A hazai gyorsforgalmiút-hálózat négyötödét felügyelő Állami Autópálya Kezelő Rt. ennek ellenére idén is megoldotta a szokásos problémákat.

Jezsó Ákos
2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarországi gyorsforgalmiút-hálózatnak majdnem a négyötödét, mintegy 400 kilométer hosszúságú autópályát és autóutat üzemeltet az Állami Autópálya Kezelő Rt. Felügyeletére van bízva az M1-es, az M3-as, az M7-es, valamint az M5-ösnek az M0-son belüli szakasza, illetve az M0-s autóút. A társaság nem csak az állami tulajdonú gyorsforgalmi utak kezelésével, fenntartásával és üzemeltetésével foglalkozik, de a díjbeszedés, valamint az úthálózat melletti területek hasznosítása is a tevékenységi körébe tartozik.
Béni Gyöngyi, a társaság szóvivője szerint ezt a komplex feladatot csak egységes irányítási rendszer keretében lehet ellátni. Mint fogalmazott, mindez ilyenkor, télvíz idején olyan átgondolt szervezést és korszerű téli üzemeltetési, fenntartási technológiát igényel, amelyet az országos közútkezelői szabályzat előírásai szerint kell megvalósítani. A téli üzemeltetési feladatokat külön szabályzat rögzíti, és előírja, hogy a közlekedésbiztonságot akadályozó síkosságmentesítést az észleléstől kezdve fél órán belül meg kell kezdeni, és kettő– négy órán belül be kell fejezni, a havat pedig öt órán belül eltávolítani. Ehhez egész télen át nagymennyiségű sót kellene a sztrádákon kiszórniuk, ami már bizonyos környezetvédelmi veszélyeket is okozhat. A nyakló nélküli sózás ellentétes a vállalat környezetvédelmi törekvéseivel is.
– Az optimális téli működtetés tehát egy olyan kompromisszum eredményeként jön létre, amelyet a gazdaságosság figyelembevétele mellett a közlekedésbiztonság és a környezetvédelmi szempontokat is szem előtt tartja – mondta Béni Gyöngyi. – A társaság éppen ezért minden esetben az úgynevezett preventív sózás technológiáját alkalmazza. Eszerint, ha már öt centiméternél több hó hullik, akkor az utakon a sószórókat a hóekék váltják fel.
Megtudtuk: a cég tavaly lecserélte a nagy fogyasztású, korszerűtlen Tatra típusú tehergépkocsijait. A kiöregedett gépek helyett huszonhat Renault Cerax eszközhordozót vásroltak, amelyeket korszerű sószórókkal és számítógépes vezérlésű hóekékkel szereltek föl. Ezek közül tíz összkerékmeghajtású, így a legnehezebb időjárási körülmények között is dolgozhatnak. A francia gyártmányú gépeken kívül a közelmúltban hat Mercedes Unimog típusú gépjárművet is vásároltak. Ennek köszönhetően az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek már nincs húszévesnél idősebb alapgépe. A téli üzemmódra a társaságnak is fel kellett készülnie. Az úton közlekedők általában nem ismerik az üzemeltető komplex tevékenységének részleteit, csupán a munka egyes fázisainak eredményeivel szembesülnek. Azért, hogy az autósok a hideg idő beállta után is balesetmentesen tudják használni a hazai gyorsforgalmiút-hálózatot, az rt.-nek már az ősz elején meg kellett kezdeni a téli előkészületeket. Ilyenkor még egyszer ellenőrzik a géppark műszaki állapotát, majd feltöltik a sótárolókat, és a pályák mellé kihelyezik a hófogó védműveket. Mindezt az országos közútkezelői szabályzat is előírja. A téli üzemeltetést jelenleg nyolc autópálya-mérnökség végzi. Hatáskörük az útvonal adottságainak megfelelően változik, negyventől hatvan kilométeres szakaszra terjed ki.
Béni Gyöngyi tájékoztatása szerint az autópályák útburkolatára, valamint annak környezetére vonatkozó, aktuális információkat – burkolat- és levegő-hőmérséklet, sókoncentráció – a pályák mentén telepített meteorológiai mérőállomások ötpercenként jelzik az adott szakaszt üzemeltető mérnökségeknek. Az itt dolgozó szakemberek a mérési eredményeket és a trendeket értékelve döntenek arról, hogy mit kell tenniük a pályaszakasz biztonsága érdekében.
Az M0-s autópályán öt, az M1-esen három, az M7-esen egy, az M3-ason pedig tizenhat helyen méri a társaság a levegő páratartalmát és a szél sebességét. Az időjárás előrejelzését az Országos Meteorológiai Szolgálat biztosítja, amellyel a társaság szerződéses kapcsolatban áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.