Aranypók lett az egykori Pók boltokból

A Pesti Futár című bulvárlap 1933-ban, az egyik karácsony előtti számában megszólaltatta Fekete Jenőt, aki a húszas években létrehozta a fővárosban a híres hernyóselyem és műselyem harisnyákat, szőtt pulóvereket árusító Pók üzleteket. A világgazdasági válság okozta megrázkódtatás ellenére a Pók áruházak szaporodtak, egyre fényesebbek, egyre elegánsabbak lettek. A divatos, kiváló minőségű árut kínáló boltok átvészelték a második világháborút, és Aranypók néven születtek újjá. Az egységes arculatú Aranypók bolthálózat védjegye ma is a minőséget, a megbízhatóságot jelenti a vásárlóknak.

Deák Attila
2002. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fekete Jenő 1883-ban született. 1895-ben, egyetlen koronával a zsebében jött a székesfővárosba, s beállt egy üzletbe tanulónak. Felcseperedvén hamar önálló boltra vágyott, de még nem volt elég pénze, így 1909-ben társult egy Guttman nevű emberrel. A társulás nem bizonyult szerencsésnek, s hat év múlva kifizette társát. Együttműködésük más vonatkozásban mégis maradandónak bizonyult, hiszen később megalapított gyáruk a GFB (Guttman–Fekete–Budapest) nevet viselte, sőt ez a márkanév fémjelezte a Pók áruházak harisnyáit, pulóvereit.
Fekete a Pesti Futár újságírójának arra a kérdésére, hogy hogyan jutott eszébe a Pók név, azt felelte: „Azt akartam, hogy rövid neve legyen a vállalkozásomnak. Nem gondoltam sem szövésre, sem behálózásra. Azt akartam, hogy se a nagysága, se a cseléd ne felejtse el ezt a nevet.”
A 20-as évek elején Fekete az óbudai Vihar utcában felépítette gyárát. Ezekben az években Európában nagy divat volt a pulóver, a dzsömper. A Bécsből hazatérő férj rendszerint ilyesmit hozott a feleségének és leányának. Idehaza nemigen gyártottak ilyen termékeket. Fekete felismerte, hogy a külföldihez hasonlóan finom és elegáns portékát kell gyártania, és azt olcsóbban árusítani. Ez lett a siker titka. Egyre több gépet vásárolt, és a gyárat is bővítenie kellett. 1929-ben már egymillió pengőért exportált pulóvert Angliába is.
A világgazdasági válság idején a kereskedők nagy része takarékoskodott, alig gyújtott villanyt, szinte sötétben szolgálta ki a ritkán betérő vevőt. Velük szemben Fekete úgy vélekedett, hogy ingerelni kell a vevőt: fényes kirakatokat rendezett be, üzletében ragyogtak a falikarok. „A bolt is olyan, mint a nő: öltöztetni kell, csinosítani, különben ellomposodik” – vallotta Fekete. A Pók-alkalmazottak egyenruhában szolgálták ki a vevőket. Nyáron narancsszínű, hímzett mellénykében, alatta ekrüszínű, rövid ujjú pulóver, fekete szoknya – ez volt az általános viselet. Télen hosszú ujjú, narancsszínű felsőrészt hordtak. A tulajdonos felesége maga ellenőrizte az eladókat, s megkövetelte a gondosan ápolt körmöket. Akkoriban ugyanis a selyemharisnyát be kellett mutatni a vevőknek, e célból üveglábak álltak a pultokon, s az azokra kifeszített harisnya legkisebb hibája sem maradt rejtve. Az ápolatlan körmök a bemutatón kiszakíthatták volna a harisnyákat.
Fekete Jenőt 1944-ben megölték, a háború után boltjait államosították. 1950-ben a Népgazdasági Tanács alapította Artex Nemzeti Vállalat az egykori Pók-birodalom helyén megnyitotta az Aranypók üzleteket. A hatvanas évektől többféle néven – például Fővárosi Divatáru-kiskereskedelmi Vállalat, Aranypók Kereskedelmi Vállalat – működött az országos bolthálózatot összefogó tulajdonosi szervezet. Volt olyan időszak, amikor az üzletek száma megközelítette a százat. A szakosodott bolthálózat egy része női-férfi divatárut-kötöttárut kínál, mások ruhát, kosztümöt, női fehérneműt, ismét mások bőrdíszműt, harisnyát, kesztyűt, sálat. Az Aranypók üzletek megjelenése egységes: azonos formák és színek jellemzik, a bronz és üveg kombinációja alkotja valamennyit. A nyolcvanas évek elején nyitották meg az akkori Konzumexszel közösen üzemeltetett legnagyobb Aranypók üzletet, a Váci utca és a Régiposta utca sarkán, a Fontana Divatházat. A rendszerváltás után megcsappant a boltok száma, 1991-ben az Aranypók Kereskedelmi Vállalat 33 boltjából 18-at árverésre bocsátottak. A Fontana Divatházat a ÁVÜ saját hatáskörébe vonta. Napjainkban a divatcikkeket árusító elegáns butikok és plazák egész sora lesi a vásárlók kegyeit. A konkurenciaharcban az Aranypók Kereskedelmi Rt. üzletei állják a versenyt, elsősorban nem az áraikkal (mert azok magasak), hanem a kifogástalan minőségű divatcikkekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.