Egy súlycsoporttal feljebb

A marketingosztály sem tévedhetetlen. Röviden összefoglalva így lehetne jellemezni az áprilisban debütáló új Fiestát, amelyet a Ford női autónak szán, képességei azonban jócskán túlmutatnak a guruló ékszerdoboz szerepkörén.

Nagy Károly
2002. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenleg futó Fiesta egykor sikeres, vonzó modell volt. Tizenegy évet azonban ráncfelvarrá-sokkal sem lehet nyomtalanul eltüntetni: bár a vásárlók továbbra is kedvelik, a kisautók veteránja menthetetlenül kiöregedett a szívtipró szerepből.
Ahhoz azonban, hogy visszahódítsák a vásárlókat, ma már kevés a megnyerő formaterv. Ezért a Ford számos további alapelvet vázolt fel, amelyeknek a fejlesztés során megkülönböztetett figyelmet szentelt. Térkínálat, biztonság, vezetési élmény – elméletben egyszerűnek tűnik, azonban autógyár legyen a talpán, aki mindezeket harmonikus összhangba tudja hozni.
Nos, a januárban megejtett menetpróba tapasztalatai azt mutatják, a Ford biztos lábakon áll. A Fiesta minden körülmények között meggyőző, és bár nem hibátlan, ugyancsak keresni kellett hiányosságait – például hogy a megerősített oldalvédelem miatt nem jutott hely lábtámasznak a vezető bal lába számára…
Hagyjuk tehát a kifogásokat, és kezdjük a formatervvel. A kezdetben radikális New Edge dizájn a Fiestában kiforrott, letisztult fázisba ért. A kis autó markáns, jópofa, de nem tűnik guruló játékszernek. A műszerfal a külsőhöz hasonlóan inkább tárgyilagos, mint innovatív, ám ez csak praktikus voltát erősíti. Az órák jól leolvashatóak, és hacsak a pilóta nem nőtt 190 centisre, a jó fogású kormány sem takar beléjük. A középkonzol puritánsága szinte már túlzásba megy – a Ford jelenlegi modelljeinél használt dupla DIN formátumú audiorendszerét csíkokra osztott rádió, CD-lejátszó, valamint azonos méretű klíma-vezérlőegység váltotta fel. A cél az egyszerűség és áttekinthetőség volt, és ez maradéktalanul teljesült is, ám némi látványos fényűzést bizonyára szívesen vennének a vásárlók.
Ennél lényegesebb azonban, hogy az ülések kényelmesek és jól beállíthatóak, a váltó pontosan kapcsolható, és az egész karosszéria remekül átlátható. A kormány kissé talán túl közvetlen, ám ha ezt megszokjuk, rendkívül pontosan irányítható az autócska – amely igazából nem is olyan apró. A fejlesztés során meghívott potenciális vásárlók csoportjai egyszerűen nem akarták elhinni, hogy az eléjük tárt utastérmakett belefér a mellette bemutatott üres karosszériába. Mindazonáltal a Ford nem a kategória legnagyobbja cím elérését tűzte ki maga elé, mivel meg kívánták őrizni a kisautókra és különösen a Fiestára jellemző agilitást, könnyed irányíthatóságot és hangulatot. A menetbiztonságból ugyanakkor jottányit sem engedtek, ezért a futómű konstrukciójához a Focust vették alapul. Az eredmény egy minden körülmények között stabil, a durva hibákat is megbocsátó futómű, amely közel semleges viselkedésével a hegyi szerpentineken legalább annyira otthon érzi magát, mint az autópályán vagy a városban.
Ehhez persze megfelelő motorra is szükség van. A kisebbik, 1,4 literes benzinmotorral a kocsi képességeinek csak töredékét lehet kiautózni. 100 lóerős, 1,6-os bátyjához nem volt szerencsénk, de a húsz százalék lóerőtöbblet nyilván dinamikusabbá teszi a Fiestát. Mesébe illő viszont a PSA-konszernnel közösen kifejlesztett, 1,4 literes dízelmotor. A mindössze 68 lóerejével papíron gyengének ígérkező common rail dízel vehemensen húz alulról, de a magas fordulatszámok ellen sem tiltakozik. Hogy a vásárlók körében is ugyanilyen népszerű lesz-e, az nagyban függ az ártól. A Magyarországon az év második felétől kapható Fiesta árai egyelőre még nem ismeretesek, de mivel a Ford nagyon akarja, az autó pedig megérdemli a sikert, van okunk reménykedni abban, hogy versenyképes szinten tartják az árakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.