Levelek Pestről és Budáról

Olvasóinktól
2002. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sailer Károly (Budapest) A Pest-Buda melléklet 2002. február 19-i számában megjelent cikk címével, amely szerint „Nehéz a fellépés a graffitisok ellen”, csak részben tudok egyetérteni. A dolog lényegét abban látom, hogy az illetékes hatóságok részéről nincs meg az akarat, hogy megelőzzék, illetve betiltsák ezt a fővárosunk építményeit egyre jobban bemocskoló tevekenységet. Ezen persze nincs mit csodálkozni, hiszen néhány éve illetékesek azt nyilatkozták, hogy ez „önmegvalósítás”, amit nem szabad megakadályozni. Kíváncsi lennék, hogy a graffitisoknak mi a civil foglalkozásuk, és honnan van pénzük a drága festékek megvételére. A közelmúltban néhány napot Salzburgban töltöttem és egyetlenegy falfirkát nem láttam, mert a polgármesteri hivatal nem tűri, és keményen szankcionálja azt. Ez az akarat hiányzik a mi illetékeseinkből, akiktől Budapest polgárai elvárják, hogy keményen lépjenek fel a graffitisok és a vandálok ellen. Az „önmegvalósítás” szószólói engedjék be a falfirkászokat a lakásukba, hogy ott fejtsék ki önmegvalósító tevékenységüket.
*
Gellért Miklós, a Személyes Környezetvédők Egyesületének titkára (Budapest): Elégedetten dörzsölhetik a tenyerüket mindazok, akik a Budapesten jelenleg uralkodó áldatlan közlekedési állapotok fenntartásában érdekeltek. Ismét áll a bál a XVI. kerületben: a kerület határán tervezett M0-s nyomvonal miatt sikerült összeugrasztani a helyi civil szervezeteket. Pedig valójában mindannyiuknak ugyanaz lenne az érdekük. Az álmegoldások hirdetői azonban azt próbálják velük elhitetni, hogy csak egymás rovására boldogulhatnak. A Tart a vita az M0-s nyomvonaláról című írás (MN, 2002. II. 13.) vázolja azt a közhangulatot, amelyben a félrevezetett emberek készülnek egymásnak esni. Mert mi is a helyzet? A cinkotaiak készek perbe fogni a forgalomcsökkentő szereppel felruházott, Árpádföld melletti nyomvonal ellen tiltakozókat. A Cinkotáért Közhasznú Egyesület elnöke azonban rossz helyen kereskedik, ugyanis a fővárosi közlekedési káoszért elsősorban Budapest városvezetése, illetve a tanácsadóik a felelősek. Demszky Gábor nemrég levelet írt a XVI. kerület polgármesterének, amelyben kifejti, hogy a Főpolgármesteri Hivatal továbbra is ragaszkodik a korábbi koncepciójához. Eszerint a fővárosban minél több új utat szándékoznak építeni, mert szerinte több út egyenlő kevesebb forgalom. Ez még egy laikus számára is fából vaskarika.
Ha a felheccelt cinkotai lakók a legutóbbi közmeghallgatáson teret engedtek volna a tényszerű, érzelemmentes szakmai munkának, meghallhatták volna, hogy még maguk a tervezők sem merik azt állítani írásban, hogy az M0-s megépülése esetén a kerület útjain csökkenne a forgalom. Sőt, a részletes környezeti hatástanulmány számadataiból az olvasható ki, hogy a kerület útjainak terhelése a jövőben mindenképpen nőni fog.
Több szakmai fórumon elhangzott az a számos szakember által is támogatott nézet, hogy az M0-s funkciójára, az átmenő forgalom távoltartására kiválóan alkalmas az úgynevezett gödöllői átkötés, amelynek megépítését az érintett hatóságok, illetve a XVI. kerületi önkormányzat is támogatja. Hazai tapasztalatok, a körgyűrű már megépült szakaszai, valamint nemzetközi felmérések is azt bizonyítják, hogy az új utak nem csökkentik a forgalmat. Például a Kaliforniai Egyetem tanulmánya, amely 30 különféle városi területen végzett vizsgálat eredményeit összegezte 1998-ban, megállapította, hogy egyszázalékos útkapacitás-bővítés 5 éven belül 0,9 százalékos forgalomnövekedést idézett elő ahelyett, hogy csökkentette volna a zsúfoltságot (forrás: Levegő Munkacsoport). Ezenkívül tucatnyi nyugat-európai és amerikai vizsgálat zárult hasonló eredménnyel. De a tények ott sem mindig hatják meg az útépítésben érdekelt beruházókat. A tavalyi ausztriai ózonriadók, a közelmúltban Észak-Olaszország több mint száz városában elrendelt szmogriadók azonban ékesen bizonyították, hogy ez az út nem járható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.