Mindent egy helyről?

Két hete terjesztették elő véleményezésre azt a törvénytervezetet Brüsszelben, amely radikálisan megváltoztatná az új személyautók forgalmazásának feltételeit az Európai Unióban. A gyártók tiltakoznak, az unió hajthatatlan – a vásárlók pedig hosszú távon jelentős áresésre számíthatnak.

Svékus Gergely
2002. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évtizedek óta meghatározza az európai autóeladásokat a márkakereskedés fogalma. Az autógyárak exkluzív értékesítési jogokat adnak szerződött viszonteladóiknak, akik kizárólag az ő márkájuk modelljeit forgalmazzák. A hivatalos kereskedések egyeduralma földrajzilag is biztosítva van, tehát egy adott térségben csak és kizárólag egy kereskedő látja el a márka képviseletét, az értékesítéstől kezdve a hivatalos szervizszolgáltatásokig.
A január 30-án beterjesztett törvényjavaslat ennek a gyakorlatnak kíván véget vetni. A Mario Monti, az EU gazdasági versenybiztosa által kidolgozott szabályzat értelmében az autógyárak csak szigorú feltételek mellett adhatnának kizárólagos értékesítési jogokat a kereskedőknek. Az egyik megkötés a nemzeti piacokat uraló márkákat érinti: azon térségekben, ahol részesedésük meghaladja a 15 százalékot, egyetlen értékesítési pont sem lehet egy adott régió exkluzív ellátója. Ez Németországban a Volkswagent, Olaszországban a Fiatot, Franciaországban a Renault-t, a Citroënt és a Peugeot-t érinti. A piac kisebb résztvevőinek sem lenne azonban könnyebb dolga, hiszen a tervezet szerint márkakereskedőiket két, egymást kizáró feltétel alapján választhatják ki. Az egyik lehetőség a hagyományos kizárólagosság, a másik, hogy az értékesítési jogokat szabványosított színvonalhoz, az arculathoz történő igazodáshoz kötik. Ez utóbbi esetben azonban – szemben a jelenlegi gyakorlattal – nem érvényesíthetik az exkluzivitás elvét, tehát ha egy adott területen belül két vagy több kereskedés is megfelel a követelményeknek, akkor ezek mindegyikét kötelesek azonos feltételek mellett kiszolgálni.
A feltételek egységesítésére ugyancsak nagy hangsúlyt fektet Mario Monti tervezete, nemcsak helyi, de nemzetközi szinten is. Azaz például a Citroën egységes áron, azonos értékesítési célok kikötése mellett, és ugyanazon kedvezményekkel lenne kénytelen szállítani Portugáliába, mint a hazai piacra. Az unió véleménye szerint tudniillik megengedhetetlenül nagyok (szélsőséges esetekben akár hetven százalékot is meghaladóak) a különbségek az egyes nemzeti piacok fogyasztói árai között, ami az eltérő adóterheken túl a piaci adottságokhoz igazodó, így igen tág határok között mozgó árképzésnek is betudható. Köztudomású ugyanis, hogy számos gyártó hajlandó feláldozni a profitot a piaci részesedés érdekében, ezért gyakran kemény központi dotációval tartja mesterségesen alacsony szinten egyes modelljei árát. Ez elméletileg nem jelentene problémát, ha a kereskedőnek – vagy éppen a vevőnek – jogában állna az éppen legolcsóbb országból beszereznie új autóját, az autógyárak azonban jelenleg keményen szankcionálják az ilyen, általuk illegális ügyeskedésnek tartott tranzakciókat. A tervezet szerint viszont a fent említett portugál kereskedő akár Nizzában is árulhatna Citroënt, mégpedig saját hazai árain (más kérdés, hogy ezt nem fogja megtenni, hiszen épp Portugáliában rendkívül magas, 55 százalékos forgalmi adó sújtja a gépkocsikat).
A törvénytervezet harmadik sarkalatos pontja az úgynevezett multibrand, azaz egyszerre több márka képviseletét ellátó kereskedések támogatása. Ezek a ma még ritkaságszámba menő független értékesítő központok az elektronikai, ruházati és egyéb szakáruházakhoz hasonlóan működnének, kínálatukat több gyártó modelljeiből állítva össze. Az ilyen független kereskedések a köztes szereplők kiiktatásával, közvetlenül a gyártótól rendelhetnék meg az autókat, és saját maguk határozhatnák meg árrésüket, a garanciális és egyéb feltételekkel egyetemben, így jelentősen olcsóbban árusíthatnák a gépkocsikat.
Az autógyárak természetesen fel vannak háborodva. A nagy hagyományokkal és kiterjedt értékesítési hálózattal rendelkező márkák szerint a 2002. október elsejével életbe lépő szabályozás lehetővé tenné, hogy a pillanatnyilag minimális infrastruktúrával rendelkező kisebb márkák rajtuk keresztül, különösebb befektetés nélkül nyerjenek teret. Ugyancsak ellenzik a márkaszervizek és a független vállalkozások közötti különbség eltörlését. Az EU tervezete szerint ugyanis ez utóbbiakat is kötelesek lennének ellátni mindazon technikai információkkal, eszközökkel és diagnosztikai szoftverekkel – mégpedig azonos áron –, amelyek eddig jobbára a hivatalos szervizek kiváltságai voltak, és amelyeknek ez utóbbiak előnyüket köszönhették. Ezen túlmenően elválaszthatóvá válna az értékesítés és a szervizszolgáltatás, a kvalifkált javítóműhelyek egyszerre több márkát is kiszolgálhatnának, az alkatrészeket pedig közvetlenül az elsődleges gyári beszállítótól rendelhetnék meg, akik ily módon szintén profitálnának a törvényjavaslatból.
A tervezet ugyanakkor nem köti meg teljesen a gyártók kezét. Nem lesznek kötelesek minden, a feltételeknek elméletileg megfelelő értékesítési pontot kiszolgálni, különös tekintettel a szupermarketekre és az internetes áruházakra. Ugyancsak jogukban áll megtagadni a szerződéskötést olyan felekkel, akik nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a gépkocsi-értékesítés terén – az elsődleges cél ugyanis nem az újautó-árak végletekig történő leszorítása, hanem a piaci verseny élénkítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.