Figyelmeztetett a MÁV, a Keleti pályaudvar miatt mindenki tervezze meg előre az utazását!

A Keleti pályaudvar felújítása fordulópont és egy új fejezet kezdete lehet a magyar vasúti közlekedésben – jelentette ki szerda délután tartott sajtótájékoztatóján Hegyi Zsolt. A MÁV vezérigazgatója rámutatott, egy ilyen forgalmú pályaudvar lezárása nem tud jókor jönni, de úgy látták: a nyár vége és az ősz eleje az időszak, ahol talán a legkevesebb utassérelemmel tudják ezt végrehajtani.

2025. 08. 13. 14:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Olyan infrastruktúra-elemeket újítunk fel, javítunk meg, vagy cserélünk ki, amelyek lassították, korlátozták, vagy rövid távon veszélyeztették is a Keleti pályaudvarnak a forgalmát – jelentette ki szerda délután tartott sajtótájékoztatóján Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója. Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, a nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítása. A rekonstrukció augusztus 25-én kezdődik, és négy héten keresztül tart majd. 

Hamarosan elkezdődnek a Keleti pályaudvar felújítási munkálatai (Fotó: Vémi Zoltán)
Hamarosan elkezdődnek a Keleti pályaudvar felújítási munkálatai (Fotó: Vémi Zoltán)

A megszokott járatok átmenetileg nem ide érkeznek és nem innen indulnak.

Hegyi Zsolt szerint sokakban merült fel a kérdés: miért most kezdik a felújítást, miért augusztus 25-én fog elindulni ez a vágányzár? – Több választ is tudok adni, az első és a legfontosabb, hogy egy ilyen forgalmú pályaudvarnak a lezárása nem tud jókor jönni, az mindenképpen olyan időszakban van, amikor érdeksérelmet vagy kényelmetlenséget okoz – mutatott rá.

Négy hét alatt közel ötmilliárd forintos vasúti fejlesztés

Mint mondta, alapos vizsgálat után úgy látták, hogy a nyár vége és az ősz eleje az az időszak, ahol talán a legkevesebb utassérelemmel tudják ezt végrehajtani. Elmondása szerint a legfontosabb feladat a vágányzár előkészítésével párhuzamosan az volt, hogy olyan forgalmi rendet alakítsanak ki, amelyik a lehető legtöbb utas számára az érdeksérelmet, a többlet utazási időt, a kényelmetlenséget a leginkább mérsékelni tudja. 

Felhívta a figyelmet arra, hogy a Keleti pályaudvar felújítása része egy nagyobb karbantartási és fejlesztési törekvésnek. 

Mint mondta, az európai források felfüggesztése különösen súlyosan érinti a vasúti szektort, ezért alternatív források után kellet nézni, illetve az eleve meglévőket hatékonyabban használni. Rámutatott: ebbe a második kategóriába tartozik a vállalatcsoportnak az integrációja és ennek köszönhetően valósulhat meg idén nyár végén, ősz elején a Keleti program, ahol a következő négy hétben 4,5 milliárd forint értékű beavatkozást tudnak végezni a vasúti infrastruktúrában. 

– Azt remélem, hogy a Keleti program egy fordulópont és egy új fejezet kezdete lehet a magyar vasúti közlekedésben, ahol tervezetten, a karbantartás felgyorsításával és a fejlesztések előirányzásával már rövid távon tudunk javítani a vasúti infrastruktúrán, a szolgáltatási színvonalon és a menetrendszerűségen – mondta a vezérigazgató. 

Hosszabb menetidővel kell számolni

Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: ebben a négy hétben mindenki előre tervezze meg az utazását! Mint mondta, a Keleti pályaudvar felújítása miatt hosszabb eljutási időre kell számítani, adott esetben át kell szállni egy másik közlekedési eszközre. – De mindenki számára a lehetőségekhez mérten, a legkiszámíthatóbb, legsűrűbb eljutást biztosító, és jellemzően a helyi közlekedésben, a kötöttpályás járatokat előnyben részesítő megoldásokat biztosítjuk – hangsúlyozta. 

Augusztus 25-től négy hétre bezár a Keleti pályaudvar (Fotó: Vémi Zoltán)
Augusztus 25-től négy hétre bezár a Keleti pályaudvar (Fotó: Vémi Zoltán)

Részletezte azt is, a Keleti pályaudvar bezárásával a vonatok Kelenföldön, Kőbánya felső állomáson, illetve Kőbánya-Kispesten fognak jellemzően végállomásozni és onnan visszafordulni. Ezek lesznek azok a helyszínek, ahol az utasok átszállása megtörténik, ugyanis ezek a legforgalmasabb tömegközlekedési csomópontok. Kiemelte: 

Kelet-Magyarországról a távolsági, illetve nemzetközi vonatokat a Nyugati pályaudvarra fogják közlekedtetni.

– Az utazás egy picit hosszabb és kényelmetlenebb lesz, viszont figyelünk arra, hogy a vonatról leszálló sok száz utast, nagy kapacitással, BKK-val együttműködve és saját buszparkunkkal gyorsan el tudjuk szállítani – hangsúlyozta, majd hozzátette: azokon a BKK-járatokon, amik a pótlási rendben részt vesznek és a tájékoztató rendben megtalálhatóak, a vasúti jegyeket is elfogadják.

Mi fog megújulni az állomáson?

Szilágyi Tibor, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója részletesen kifejtette azt is, hogy a négy hét alatt milyen felújításokon fog átesni a pályaudvar. Többek között:

  • legalább 52 vasúti váltót újítanak fel
  • mintegy 2800 méteren rostálni fogják a zúzott követ, ami segíti a pályastabilitását
  • vágányszabályozást hajtanak végre 15 kilométer hosszan
  • közel 4 kilométeren kicserélik a sínszálakat is
  • több mint 15 kilométer hosszan kicserélik a felső vezetéket
  • átalakítják a transzformátorállomást, hogy bármilyen üzemzavar esetén azonnal, távolról lehessen intézkedni

Rámutatott: mindezek megvalósulása után a közlekedés jobb, megbízhatóbb lesz és az üzemi kapcsolatok, az üzemi kiszolgálás is jobban illeszkedni tud az utasforgalom rendjébe. Kiemelte: a pályaudvarra bevezető szakaszokon vissza fog állni az eredeti 80 kilométer/órás pályasebesség, a pályaudvarnak az állomási területén lévő, 20 kilométer/órás sebességkorlátozás is megszűnik.

Borítókép: Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója (Fotó: Vémi Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.