Műkincsek – Árverések – Galériák

Wagner István
2002. 02. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az expresszionista irányzathoz felzárkózott Kádár Béla (1877–1956) az időközben legendássá vált Sturm Galériában mutatkozhatott be 1923-ban a berlini érdeklődőknek. Ez a magyarázata annak, hogy idejekorán bekerülhetett a germán műkereskedelmi forgalomba, és képei mindmáig jelen vannak a német nyelvterület licitálásain. A Ketterer Kunst müncheni székhelyén megtartott 261. aukcióján zárta a téli szezont a huszadik század immár klasszikussá vált avantgárd mestereivel. A közel három és fél száznyi tételben három alkotás is szerepelt az európai hírű és rangú magyar festőművésztől. Ezek inkább a népiesen naiv, semmint a formabontóan absztrakt vonulatához sorolhatók, de komponálásmódjuk egészének, illetve a kisebb-nagyobb részletek dekorativitása egyformán érvényesül a képek felületén. A legmagasabb árat – 11 500 márkát – az eredetileg 5500 márkáról indított Madonnáért kapták a bajor árverési ház utolsó, még nemzeti pénzben rendezett aukcióján. Érdekes módon a képen Máriát nemcsak a kis Jézussal, illetve Keresztelő Szent Jánossal ábrázolja, hanem egy harmadik gyermek is odatelepedett a bájos parasztaszszonynak tűnő, fejkendős Szűzanya lábaihoz. Mögötte a távolban festői pannon falucska szelíd lankán szétszórt mézeskalács házacskái látszanak a lombkoronák között – fehéren virítva –, a főtéren pedig parányi emberkék mai viseletben, sőt egy honvédegyenruhás alak fehér paripán lovagol. A kartonra festett gouache-kép mérete 86,5 x 59 centiméter, jobb alsó sarkában szignálta is a mester. Izraeli magántulajdonból került a bajor fővárosba egy ülő női akt a harmincas évekből, azonos technikával és alapanyagokkal, feleakkora méretben (41,8 x 30 centiméter), nyomtatott betűkkel szignálva. Ez utóbbi 7–8000 márkás, előzetesen saccolt sávból – 5000 márkás indítással – 10 350 márkát ért el. A műtermi drapéria előtt szégyenlősen takargatja magát karjaival a fiatal modell, mellette egy tányéron gyümölcs, mögötte halványan felsejlő alak sziluettje. A legolcsóbb az azonos méretű, meztelen Emberpár lett, azonos technikával – hátoldalán a Magyar Nemzeti Galéria 1984-es igazolásával. A görögös profilú hölgy haja magas kontyba tornyozva, karját a férfi vállán pihenteti, míg párja a derekát öleli át. A magyar tulajdonból való képet 3500–4500 márkára taksálták a Ketterer szakértői, majd kereken 3000-ről startolt és 3450 márkánál koppant a kalapács. A sötét árnyalatokban tartott, semleges háttér előtt szinte világít a meztelen testek húsrózsaszínje – fekete kontúrok közé zárva –, a teljes szignó szintén a szokásos helyen, a jobb alsó sarokban szavatolja az eredetiségét.
Közvetve hazai vonatkozású volt az árverés sztárjának tartott tétel is, amely végül pénzben kifejezve is igazolta a hozzá fűzött várakozásokat. Otto Mueller 1911–12-ből származó viszonylag nagy méretű (120 x 87 centiméter) Szerelmespárjáról van szó, amelynek részletét a katalógus borítóján is hozták, fölkeltve az érdeklődők figyelmét. Az enyvfestékkel zsákvászonra készült kép délnémet tulajdonból jutott a licitálásra, s kivételesen nem cigányokat ábrázol, hanem az akkoriban a drezdai cirkuszban fellépő néger artistapárt. Az előzetes kiállításon és a katalógusban 1–1,5 millió márkás sávban kínálták, ennek alsó határáról indítva végül 1,15 millióért értékesítették. A cseh anyától és német apától morva földön született és a lengyel Breslauban (Wroclawban) elhunyt német festőt – Otto Muellert (1874–1930) – nem véletlenül hívták már életében Cigány Muellernek. A berlini Neue Sezession és a drezdai Brücke csoportosulás egykori tagja sokat utazott kollégáival és magányosan Svájctól Itáliáig, a Keleti-tengertől Dalmáciáig, a szász metropolistól a cseh fővárosig, mivel műterem helyett szívesebben festett a szabadban. Az 1920-as évektől sokszor megfordult Magyarországon, Romániában és a Balkán távolabbi vidékein, ahol figyelme főleg a cigányság felé fordult. Nyaranként közöttük élve készítette vázlatai tömkelegét, amelyet aztán festményekké vagy sokszorosított grafikává dolgozott át. Legismertebb műve épp az a Cigánymappa, amelyet breslaui akadémiai tanárként adott ki 1927 őszén, az egyetemi tanszéken személyesen irányítván a munkálatokat az intézmény nyomdaműhelyében. A szegények betegsége, a tüdőbaj vitte el…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.