Precedensértékű lehet a szennyvízper

Bírósághoz fordul a XVI. kerületi önkormányzat a helyi szennyvízcsatornák tulajdonjogi helyzetének tisztázásáért. A képviselő-testület külön csatornatulajdon-bizottságot is létrehozott a probléma rendezésére. A rendszerváltozást követően a városrészekben, részben az itt élők befizetéseiből épült közművek jogi helyzetének bizonytalansága Budapest más kerületeiben is gondot okoz.

Baranya Róbert
2002. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta vita dúl a XVI. kerületi önkormányzat, valamint a főváros és a többségi tulajdonában álló Fővárosi Csatornázási Művek Rt. között az épített közterületi szennyvízcsatornák tulajdonjogi helyzetéről és a működtetésüket szabályozó feltételrendszerről. A mintegy kétmilliárd forint értékű csatornavagyon sorsáért aggódva a jelenlegi képviselő-testület ideiglenes csatornatulajdon-bizottságot hozott létre, amelynek elnökévé az üggyel tíz éve foglalkozó Treer András önkormányzati képviselőt választotta. Szerinte az előzmények egy tanulmánykötet méreteit is meghaladják. A képviselő-testület nemrégiben ismételten napirendre tűzte a jogi vita lezárását.
A főváros a kerületnek tett korábbi ajánlata szerint a jövőben „a közös beruházás során keletkezett, korlátozottan forgalomképes önkormányzati törzsvagyont vagyoni, pénzügyi hozzájárulásuk arányában, az osztatlan közös tulajdon szabályai szerint, eszmei hányaduknak megfelelően, a vagyonleltár és a vagyonmérleg adatai alapján osztja meg és tartja nyilván. A megállapodás alapján a kerület által aktivált beruházás fővárost megillető hányadát a kerület könyveiből kivezeti, és átadja a fővárosnak. A csatornatulajdon- bizottság szerint azonban a dolog nem ilyen egyszerű, mert a csatornaépítéshez adott fővárosi céltámogatás összegét 1995 és 2000 között a tárgyévben befolyt iparűzési adóból képezték, amelyet az éves forrásmegosztási rendeletekkel osztottak el a főváros és a huszonhárom kerület között. A 2001. és 2002. évben a szennyvízcsatorna-beruházásokra szánt céltámogatási összeg teljes egészében a kerületi önkormányzatokat megillető iparűzési adóból származott. Mindezek miatt a bizottság a fővárosi ajánlat elutasítását javasolta. A főváros 1995 és 2000 között a csatornaépítési céltámogatást a huszonhárom kerületi önkormányzattal közösen biztosította, míg a 2001. és 2002. években kizárólag a kerületek állták.
A testület egyhangú döntéssel megszavazta azt a benyújtott határozati javaslatot, amely szerint a fővárosi önkormányzat nem léphet fel azzal az igénnyel, hogy a céltámogatás összegének arányában egyedül váljon tulajdonosává a kerület beruházásában épült közműveknek. Leszögezték: az ajánlat nem foglalkozik az 1992. január 1-jétől 1997. november 1-jéig épített szennyvízcsatornák helyzetével, és nem teszi lehetővé a 2001. szeptember 1-je előtt megépített csatornáknál az áfa-visszaigénylést. Mivel a kerületet évről évre jelentős veszteség éri, a képviselő-testület jogi úton, bírósági eljárás igénybevételével kívánja érvényesíteni az érdekeit.
Ismeretes, az 1992 előtt a kerületekben épült szennyvízcsatornák tulajdonjoga egyértelmű volt. Akkoriban ezek a szennyvízcsatornák automatikusan a főváros tulajdonába kerültek, a privatizáció után azonban ez megszűnt. Az ezután épült csatornákat a kerületek részben saját erőből, részben a főváros által biztosított céltámogatás igénybevételével építették.
A fővárosi önkormányzat a kialakult jogi vitában arra hivatkozik, hogy a korábbi céltámogatásokat biztosította, ezért a csatornák tulajdonjoga is megilleti. A közszolgáltató a jogszabályok szerint köteles lenne minden szennyvízcsatornát működtetni, de mivel ezek egy részét a kerület a sajátjának vallja, és használatukért ellenszolgáltatást követel, az FCSM csak úgynevezett kényszerüzemeltetés keretében működteti azokat, ami azt jelenti hogy átengedi a csatornákon a szennyvizet, de nem tartja karban a csatornákat.
Más városrészekben, így például a XVIII. kerületben is rendezetlen a viszony, ugyanis ott is van olyan lakótelep, ahol megépítették a szennyvízhálózatot, de az FCSM nem hajlandó azt átvenni kezelésbe, így itt is kényszerüzemeltetés folyik.
Derce Tamás, a IV. kerület polgármestere lapunknak elmondta, hogy ők se értenek egyet a kialakult helyzettel, mert a csatornák nagy részét az önkormányzat sokmilliós beruházás keretében építette meg, és ezeket azután át kellett adnia az FCSM-nek, mert különben a csatornázási művek nem működteti és nem tartja karban azokat. A kerületek tehát ki vannak szolgáltatva, mert más üzemeltető nem létezik a csatornázási műveken kívül. A polgármester szerint, mivel a kerületek építették ezeket a csatornákat, ezért az ő tulajdonukban kellene hogy legyenek. Megjegyezte, hogy magával a szolgáltatás-ellenszolgáltatás kérdésével is baj van a magas díjak miatt.
A II. kerület ezzel szemben 1998-ig szintén tulajdonba adta a szennyvízcsatornákat a fővárosnak, de amit ezután épített az önkormányzat, azt megtartotta saját tulajdonnak, és csak üzemeltetésbe adta a társaságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.