A Száraz–Rudnyánszky-kastély átváltozásai

A XVIII. század derekán Száraz Julianna örökölte Tétényt, s vele együtt a Száraz György építtette barokk kasélyt is. Férje, Rudnyánszky József azonban elégedetlen volt az akkori ízlés szerint divatjamúlt épülettel, ezért egy késő barokk kastélyt terveztetett a helyén. A terveket valószínűleg Mayerhoffer András pesti építész készítette, akit gróf Grassalkovich Antal ajánlott a családnak.

2002. 03. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megerősített udvarház állt a tétényi Száraz–Rudnyánszky-kastély helyén a XV. században, amely ebben a korszakban a birtokközpontot óvta meg a környék urainak támadásaitól. Az építőanyag problémáját Hédervári Lőrinc nádor könnyűszerrel megoldotta: a közeli római táborfalból jelentős mennyiségű épületmaradványt szállíttatott el.
Az udvarház épülete – bár ezt csak a maradványok segítségével lehet némiképp behatárolni – egy négyszögletes, belső udvart vett körül. A török harcok során a kis épület a hódítók kezébe került. Az udvarházat később ugyan sikerült visszaszerezni, de ez a harc olyan komoly károkat okozott, hogy a létesítmény szinte használhatatlanná vált.
A földterület tulajdonjoga körüli zűrzavarok miatt a birtok az új rend tulajdonába került, az uradalom tulajdonosa pedig Száraz György királyi személynök lett.
A kastély építőjét-tervezőjét pontosan nem ismerjük, valószínű azonban, hogy Johann Lucas von Hildebrandtot bízták meg a barokk építmény megtervezésével. Kelényi György tanulmánya szerint Hildebrandt a régi falakat is felhasználta az 1720–1730 közötti építkezéshez.
Bél Mátyás így emlékezett meg az újonnan emelt pompás létesítményről: „Ugyanitt van kastélymódra épített udvarháza is, amely az utóbbi években régi alapokra épült. Az épület négyszögletes, mindenfelől zárt, számos szobával és lakosztállyal. A kastélyhoz délről csatlakoznak a majorosok lakóházai. Ezeket az urasági épületektől tágas udvar választja el, ahonnan a kastély bejárata nyílik. Azonban maguk a belső épületek is egy kicsiny, de alkalmatos udvart zárnak körül.”
A század derekán Száraz Julianna örökölte a területet, vele együtt a kastélyt is. Férje, Rudnyánszky József elégedetlen volt az akkor kissé divatjamúltnak számító épülettel, ezért egy késő barokk kastélyt terveztetett a helyén. Esősorban a szobák elrendezése nem tetszett a tulajdonosnak, amelyeket korábban egyetlen térsoron alakítottak ki. Ez a megoldás már nem felelt meg a XVIII. században kialakult reprezentációs szokásoknak.
Az átalakítás tervezőjét a levéltári anyagok hiánya miatt nem ismerjük. A kastély több jellegzetes elemében is nagyon hasonlít a gödöllői Grassalkovich-kastélyra, ezért valószínű, hogy a pesti Mayerhoffer Andrást bízták meg a tervek elkészítésével. Rudnyánszkyt szoros barátság fűzte gróf Grassalkovich Antalhoz, így valószínű, hogy ő közvetítette a tervezőt Rudnyánszkyhoz.
Mayerhoffer megszüntette a zárt udvart, és egy U alakú díszudvart alakított ki az érett barokk mintájának megfelelően. Az addig csak egymásból megközelíthető termeket is hozzáférhetővé tette, a kastély dísztermét pedig a déli szárnyba helyezte át.
Száraz Julianna szerint „ekkor kezdtek újonnan minden haszonra való házakat építeni, kertekkel együtt, minthogy azelőtt nem volt semmi kert, aztat nagy költséggel felékesítettük”.
A tulajdonos által is említett díszkertet két év alatt alakították ki, hiszen a föld és a talaj durva, műveletlen volt addig. Az új francia kert gondosan megrajzolt, az épület felé futó sugárutakból állt. A virágokkal övezett utakból mára mindössze egy maradt fenn. A növényeket a tulajdonosok Bécsből hozatták, a kutak és az egyéb kertdíszek Versailles-ra emlékeztették az odalátogatót. Dugonics András Téténynek ékessége című költeményében így írt a pompás kertről: „Sok Istennek képét kövekből faragták / Őket sok helyekre egyenként elrakták / Saját tzimerjeiket kezeikben adták / A Kertnek őrzését őreájuk hagyták.” A kastélyról a következő sorok születtek ugyancsak Dugonics tollából: „Ennél Midas háza nem épülne szebben / A többi hozzája semmise ellenben.”
Az udvart gazdasági szárnyépületekkel fogták körül, a főbejáratot pedig áthelyezték úgy, hogy a díszudvarra nézzen. Ezzel megváltozott a kastély iránya. A bejárat fölé reprezentatív erkélyt emeltek, a mögötte lévő „hűtőző terem” helyén kocsiáthajtót hoztak létre. A kastély 1778-ra nagyjából elkészült.
Az örökösödési viták azonban kissé átrajzolták arculatát. Száraz György örökösei 1796-ban egyezséget kötöttek egymással: az épületet és a belső udvart is kettéválasztották. A Rudnyánszky család az áthajtóval és lépcsővel ellátott keleti részt uralta, míg Száraz örökösei a nyugati szárnyat vették birtokukba. A tulajdonosok vitája miatt tehát tovább folytatódott az átalakítás; a végső eredményt a kastéllyá alakított múzeumon láthatjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.