A szent paradoxon

Jeruzsálem nemcsak egy történelmi-politikai affér metszéspontja, hanem szakrális központ is. A Sion hegyén, a mostani Al-Aksza mecset helyén állt egykor az egyetemes vallástörténet egyik legjelentősebb épülete, a jeruzsálemi zsidó templom. Itt mutatták be a bűnért való áldozatot, amely – egyetemes formában – Krisztus húsvéti áldozatával teljesedett be.

Balavány György
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a rómaiak lerombolták a templomot, a győztes hadvezér tüntetőleg belépett az üszkös romok közé. Tavaly, mikor Ariel Saron a mozlim szentélyt meglátogatta, hosszú és véres konfliktus vette kezdetét. Azok a népek ugyanis, amelyek vallását és kultúráját az Ószövetség alapozta meg, pontosan tudják, mit jelent egy ilyen gesztus.
Különös a héber nyelv salom (békesség) szava. Olyan gondolkodásmódot tükröz, mely szerint a hal békessége a víz, a madáré a levegőég, az ember békessége pedig az Isten (Jahve-salom). A Biblia szerint ezt a békességet az ember az édenkerti bűnbeeséskor elveszítette. Miközben vágyik az Isten közelségére, távol tartja tőle az Ádámtól öröklött, „eredendő” bűn. A jeruzsálemi zsidó templomot az az ószövetségi kijelentés tette egyedülállóvá, hogy itt a világteremtő, egyetlen Isten találkozik teremtményeivel. Pontosabban a választott nép tagjaival, hiszen halálbüntetés sújtotta azokat a kívülállókat, akik a szentélyt megközelítették.
Jeruzsálem – magyarul a béke városa – körülbelül négyezer éves. Több jel mutat arra, hogy már a kánaáni törzsek szent helyként tisztelték. A mohamedánok is szent városnak tartják, mert nagyra becsülik az Ótestamentum mozlim adaptációját, s mert hitük szerint innen távozott a mennybe vallásuk alapítója. A héber hagyomány szerint itt áll a szikla (Mórija hegye), ahol Ábrahám a fiát, Izsákot készült feláldozni. E sziklára épült – Sion hegyén, a város legmagasabb pontján – a zsidó szentély, s itt áll ma az Al-Aksza mecset. Jeruzsálemben és környékén játszódik a legtöbb újszövetségi történet. A Jelenések könyve az eljövendő, örök dicsőség helyét Mennyei Jeruzsálemnek nevezi.
A katolikus templomfogalom a jeruzsálemi templomból „nőtt ki”, mondhatni, a jeruzsálemi templom a mi templomaink archetípusa. A salamoni templom építészeti előzményeit máig sem sikerült pontosan felderíteni, úgy tűnik, formája, méretezése és arányai nagyjából függetlenek a korabeli analógiáktól. A templom elsősorban az áldozatbemutatás helye volt. „Vér kiontása nélkül nincs bűnbocsánat” – utal vissza az ószövetségi rendelkezésre az Újszövetség a zsidókhoz írt apostoli levélben (Zsid. 9,28). Az Ószövetség áldozati rendelkezései azt a célt szolgálták, hogy az Isten és ember közti szakadékot áthidalják; az Isten – az ember megbüntetése helyett – elfogadta az állat feláldozását. Egyes egyházatyák és középkori teológusok – éppúgy, mint ma az összehasonlító vallástudomány – szerint a templom egész berendezésének kozmológiai jelentősége van; ez a gondolat már a hellenizmusban és a zsidó apokrifekben is megjelenik. A Bibliában ehhez kevés támpontot találunk; a kanonikus héber hagyomány nem tud arról, hogy a templom a mindenség kicsinyített mása volna. Ezékiel próféta látomásában leír egy oltárt, amelynek valóban lehetnek kozmikus analógiái, ez a templom azonban sohasem épült meg. A kozmikus szimbolizmus képzete később keletkezett, és gyakran szinkretista törekvéseket szolgált. A vallásos zsidóság számára megmaradt a szent paradoxon, mely szerint a téren és időn kívül álló Isten kőtemplomba költözött – ez nem zavarta a hitüket, és nem próbálkoztak a feloldásával.
A mai ember, ha a transzcendens világ felé fordul, a panteizmus megújuló formáival találkozik. E szemlélet szerint az istenség mindenben „benne van”; a dolgok tulajdonképp az Isten megjelenési formái. A zsidó-keresztény vallás szerint viszont a mindenütt jelen való Isten nem oldódik föl az általa teremtett világban. Nem azonos az ember őslényegével sem: az ember nem isten, és nem is „istenül meg”, pedig ez a mozzanat – az apoteózis – szinte minden vallásra jellemző. A zsidó-keresztény hit szerint az Isten megengedi teremtményének, hogy közösségre (szövetségre) lépjen vele. A Biblia – főleg a Zsoltárok könyve – himnikus hangon szól e találkozásról. Az Isten transzcendens volta és templomban lakozása közti feszültséget megrázóan fejezi ki templomszentelési imájában Salamon: „Vajon gondolható-e, hogy lakozhatnék az Isten a földön? Íme az ég, és az egeknek egei be nem foghatnak téged! Mennyivel kevésbé ez a ház, amelyet én építtettem?”
Az Egyiptomból való kivonulás után a zsidó nép vezetője, Mózes készíttette el a szövetség sátrát, a vándorló szentélyt. A sátor belső helyiségében mutatták be az áldozatot, és itt helyezték el a frigyládát, amely a tízparancsolat két kőtábláját, Áron kivirágzott vesszejét, valamint az égi kenyeret, a mannát tartalmazta – Isten szentségének, csodatévő hatalmának és gondoskodásának jeleit. Amikor a zsidóság meggyökerezett Palesztinában, Dávid király elhatározta, hogy kőtemplomot épít, hiszen – úgymond – nem való, hogy a király palotában lakjék, az Isten ládája pedig sátorlapok között. Jahve azonban egy prófétán keresztül tudatta a buzgó királlyal, hogy – mivel hadakozó ember, és vér tapad a kezéhez – a templomot fia, Salamon fogja felépíteni. Dávid összegyűjtötte az építéshez szükséges anyagi eszközöket, és elkészíttette a terveket, Salamon pedig elvégezte az építkezést. A köveket a jeruzsálemi Óváros alatti kőfejtőben készítették elő, hogy az építkezésen ne lehessen a munka zaját hallani. A kőfaragáshoz a szent szabályok értelmében nem használhattak vasat.
Salamon uralkodása Izrael nemzeti kibontakozásának fénypontja, s egyben tragikus hanyatlásának kezdete. A király a Tóra tiltása ellenére számos pogány feleséget szerzett magának, majd az ő befolyásukra látogatni kezdte a bálványistenségek áldozóhelyeit. Fiának, Roboámnak idején az ország kettészakadt, s a nép élén ezután olyan királyok váltották egymást, akik – néhány üdítő kivétellel – nem törődtek az ősök hagyományával. Jeroboám aranyborjúkat állított fel az imádat tárgyaiként, pedig a bika a legnépszerűbb pogány istenség, Baal attribútuma volt; Akház a legutolsó külföldi divatnak megfelelően kicseréltette a templom felszerelését, később bedeszkáztatta a templomkaput; Manassé a templomban állíttatta fel Asera isten szobrát. A mózesi törvényt az áldozati rendtartással együtt hosszú időre elfelejtették. A prófétákat, akik Istenével kötött szövetségére emlékeztették a népet és vezetőit, elűzték, börtönbe vetették vagy megölték. A feljegyzések szerint a bálványimádás időszakában házasságtörés (a Biblia az idegen istenek tiszteletét is paráznaságnak nevezi), nyílt homoszexuális viselkedés, a szociális méltányosság semmibevétele, valamint lelketlen kalmárkodás jellemzi a népet, legalábbis annak meghatározó rétegét. A legutálatosabb bűnként említik az írások azt a gyakorlatot, amikor – amint az a környező népeknél is szokás volt – saját gyermekeiket áldozták fel a Baalnak.
Izrael kétszázötven éves királyságának az asszírok vetettek véget; Szamaria elesett, a népesség nagyobb részét az Asszír Birodalom különböző részeire telepítették. 587-ben I. Nabukadonozor babilóniai király serege elfoglalta Jeruzsálemet, a templomot felgyújtotta és lerombolta, Júda népét pedig elhurcolta, és letelepítette Babilóniában. A próféciák – mint a történelem során annyiszor – beteljesedtek.
Néhány évtized elteltével azonban a Méd–Perzsa Birodalom hadjáratot nyert Babilónia ellen. Dárius király utóda, a perzsa Círus toleráns uralkodó volt. Királysága első évében a zsidók visszaszivárogtak Jeruzsálembe, majd újjáépítették a templomot – igaz, a korábbinál jóval szerényebb formában. A nép visszatért az eredeti istentisztelethez, az oltáron felcsaptak az áldozati lángok. A újjászerveződés azonban messze nem volt zavartalan. Következett a hellenizmus kora, melynek csúcsán Antiochus Epiphanes szír király bálványszobrokat vitetett be a templomba. Ennek következtében tört ki a Makkabeusok felkelése, majd a hosszú függetlenségi háború, amelyet aztán Róma fojtott vérbe. A Krisztus születése előtti évtizedekben azonban időlegesen béke és gyarapodás köszöntött Jeruzsálemre.

„A templom külseje szemet-szívet elkápráztató látványt nyújtott. Mindenütt nehéz aranylapok borították, és napkeltekor szikrázó fényekben sugárzott, úgyhogy aki mindenáron rá akart nézni, azt éppúgy elvakította, mint a nap sugarai. Idegenek, akik Jeruzsálembe igyekeztek, már távolról olyannak látták, mint valami hófödte hegyet, mert ahol nem volt bearanyozva, ott vakító fehéren ragyogott…” – mondja az ókor bestsellerírója, Josephus Flavius. A harmadik jeruzsálemi templomot Heródes király építtette, hatalmas márványtömbökből. Uralkodása tizennyolcadik esztendejében, Kr. e. 20–19-ben fogott az építkezéshez, de halála után még évtizedekig folyt a munka. A király – gyorstalpaló tanfolyamon – papokat taníttatott ki az építőmesterségre, mert a templom belsejébe csak ők léphettek. A gigantikus épületegyüttes külső részében oszlopcsarnokok helyezkedtek el – huszonöt könyöknyi oszlopok, vakító fehér márványból, mondja Flavius –, itt folyt a tanítás, itt telepedtek le a kereskedők és a pénzváltók, itt volt a szanhedrin (nagytanács) ülésterme és egyéb közintézmények. A következő, kőfallal kerített udvarba kizárólag zsidók léphettek – erre az oszlopokon elhelyezett felirat, a szentség törvénye hívta fel a figyelmet. A régészek 1870-ben sértetlenül megtaláltak egy ilyen feliratot, így szól: „Idegeneknek tilos a templomot és udvarát körülvevő válaszfalat átlépni. Akit ebben tetten érnek, vád alá helyezik, és halálra ítélik.” A legbelső udvarba a zsidók közül is csak Áron utódai és a léviták mehettek. A templomtér közepén, fehér ragyogásban állott a szentély épülete. A szentek szentjét, amelyhez aranylépcső vezetett, díszes, hatalmas kárpit választotta el a néptől. Innen – a babiloni fogság óta – hiányzott a frigyláda. A kárpit mögé egyedül a főpap léphetett be – évente egyszer, az engesztelés napján, amikor az áldozati állat vérével jelképesen meg is hintették a népet. Előtte hét napig böjtölt és imádkozott, hogy szívét megtisztítva álljon az Úr elé.
A templom életében forradalmi változást hozott egy vidéki rabbi megjelenése. Jöttét megelőzték a messiási jelekről és csodákról szóló hírek. Keresztelő János azt mondta róla: „Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit.” A vallásos köztudatban a bárány az állatáldozat őstípusa volt. Amikor a názáreti próféta a templomba lépett, első dolga volt kiűzni az udvarból a pénzváltókat és az árusokat, kinyilvánítva, hogy az épületet szentnek tekinti. Egészen az ellene kiadott elfogatóparancsig ebben az épületben tanította a sokaságot, köztük a farizeusokat és az írástudókat. Tanítványainak azonban, amikor azok az építmény szépségét méltatták, azt jövendölte: „Nem marad itt kő kövön, amit le nem rombolnának.” Később részletesen is szólt a város néhány évtizeden belül bekövetkező végéről. A legnagyobb megdöbbenést azonban a következő kijelentése váltotta ki: „romboljátok le a templomot, és én három nap alatt felépítem”. Később, az ellene folytatott statáriális perben a vallási hatóság vádként hozta föl ezt a kijelentését, pedig a tanú, János evangélista leszögezi: „saját testének templomáról” beszélt.
Ahogy Jézus születése, úgy halála is pontosan megfelelt a próféciáknak. A féltékenységtől őrjöngő zsidó vezetők a városon kívül keresztre feszíttették. Ekkor azonban a szentek szentjét eltakaró, hatalmas kárpit felülről lefelé kettéhasadt. Megnyílt az út a szentélybe. Az Isten Fia pedig – az írások szerint – harmadnapon feltámadt. Mikor megjelent tanítványainak, ezzel a szóval köszöntette őket: salom, azaz békesség. Kinyilvánította, hogy a bűnért való áldozat egyszer s mindenkorra bemutattatott; az Isten megbékélt az emberiséggel, s ez mindenkire érvényes, aki hisz. Zsidó tanítványainak nehéz volt megemészteni, hogy mindenki alatt nemcsak Izraelt, hanem a Föld minden népét kell érteniük.
Az evangélium rohamosan terjedt a világon, közben azonban kitört a zsidó háború, melynek csúcspontjaként Vespasianus császár seregei Titus vezetésével megostromolták és lerombolták Jeruzsálemet. Kr. u. 70-ben – ugyanazon a napon, amelyen a salamoni szentély – elpusztult a templom. Egy római katona a tiltó hadvezéri parancs ellenére égő fáklyát hajított be az ablakon, a fa tüzet fogott, és a szent építmény porig égett. Az épületegyüttesből csupán a nyugati fal egy része maradt meg, melyet ma Siratófalként tisztelnek a zsidók. Mikor a hadvezér belépett a szentek szentjének üszkös romjai közé – ahová csak a főpap léphetett volna –, e gesztusával kinyilvánította, hogy a zsidók istenét végleg legyőzöttnek tekinti. (Egyébként a római vallás és császárkultusz ezután már csak rövid ideig állt fenn.)
Titus, Rómába hazatérve, diadalmenetben vitte körbe a templom kincseit, köztük a hatalmas aranymenórát. A győztes tiszteletére később diadalívet emeltek, amelyen megörökítették a menórát és a leigázott zsidókat. A kereszténységet elutasító zsidóság számra csak a zsinagógák, gyülekezőhelyek maradtak, ahol a törvény felolvasása és a tanítás zajlik. „Nincs többé bűnért való áldozat”, mondja az Újszövetség; ti. Krisztuson kívül, hiszen az Isten őbenne mintegy önmagát áldozta fel a bűnös emberért. Ez az üzenet igen hamar vallássá erősödött. Az Újszövetség a templommal kapcsolatban így tanítja a híveket: „… a mennynek és földnek Ura nem lakik ember alkotta templomokban…” (ApCsel. 17,24) és: „Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik?” (1 Kor. 3,16).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.