Autósztráda hasítana a Pilis erdeibe

Piliscsabáról negyed hétkor el kell indulnom, hogy nyolcra beérjek – magyarázta egy helyi ingázó. A reggeli dugók már lehetetlenné tették a Pilis-medence busszal vagy autóval járó lakosainak életét. A közlekedési káoszt a 10-es út teljesen új nyomvonalra terelésével, egyben gyorsforgalmi úttá fejlesztésével kívánják megoldani. A beruházás alapkövét a héten tették le. Az új út azonban még nagyobb forgalmat vonzhat, emiatt számos szakember hiszi: az igazi megoldást egy korszerű elővárosi vasútvonal jelentené. A Pilis még érintetlen déli hegyvonulatait átvágó gyorsforgalmi útra húszmilliárd forintot szánnak, miközben a helyi vasútvonal részleges felújítására mindössze kétszázmillió forintot költöttek. A természetpusztítás mértékét jelzi, hogy az új út alig több mint két kilométerre húz majd el a hegység legmagasabb pontjától, a kirándulók által kedvelt Pilis-csúcstól.

Skrabski Fruzsina
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 10-es út új nyomvonalának kiépítése óriási természetpusztítással járhat. Másrészről ennek az útnak a kialakítása rengeteg pénzbe fog kerülni a domborzati viszonyok miatt – magyarázta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Véleménye szerint a 10-es út megépítése önmagában nem megoldás, sőt, újabb problémákat okoz. Ezzel szemben a valódi megoldás az elővárosi vasút kiépítése lenne, amely kevesebb pénzbe kerül, több embert érint és lényegesen csökkentené a forgalmat. Az autóbuszjáratok sűrűségét szintén növelni kellene ebben a térségben, valamint autóútdíj bevezetésével is csökkenhetne a forgalom. Véleménye szerint a legnagyobb probléma az lesz, hogy a tervezett gyorsforgalmi útnak köszönhetően megnövekedett forgalom majd Budapestre zúdul. A forgalom növekedése már eddig is jelentős volt, hiszen 1994-ben naponta százötvenezer gépkocsi lépte át Budapest határát, amíg 2000-ben már kétszázharmincezer – fejezte ki aggodalmát a környezetvédő.
Nincs olyan megoldás, amely egyáltalán nem károsítja a környezetet – vélekedett kérdésünkre Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke. Úgy gondolja, hogy az út építésén kívül további kárt okozhatnak a környezetnek a hozzá kapcsolódó építkezések, így a lakóparkok, ipari parkok kialakulása. „Nemrég jártam a 10-es úton, és hét kilométeres kocsisort mértem a szembe jövő forgalomban” – magyarázta Illés Zoltán. Szerinte a problémát feltétlenül meg kell oldani, de a nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy az újonnan megépülő utak nem tehermentesítik a régieket. A bizottság elnöke szerint is az elővárosi vasút a megoldás, de ezeknek a vasúti kocsiknak olyan komfortosaknak kell lenniük, hogy az autósok is szívesebben válasszák.
Pilisvörösvár polgármestere, Botzheim István szerint a 10-es út új szakasza túl közel van a városhoz. Véleménye szerint fontos, hogy legyen elkerülő útvonal, de szerinte a Piliscsabáról érkező forgalom továbbra is át fog menni a városon, ezért nem csökken majd a forgalom. A 10-es út új nyomvonalát eredetileg Pilisvörösvártól délre vezették volna, és ez az út messzebb esett volna a várostól, mint a mostani, de az ott lévő védett környezeti értékek megőrzése miatt inkább új helyszínre tervezték. A pilisvörösvári polgármester elmondta, hogy egyre több vállalkozó akar a városban lakóparkot építeni, de Vörösvár a környezete megóvását szem előtt tartva ellenáll e törekvéseknek. – A vállalkozók felvásárolták a város körüli szántókat, s lobbiznak azért, hogy ezek a telkek belterületekké válljanak – mesélte a közelmúlt eseményeit. Botzheim István azt is sikernek tudja be, hogy a város kérésére kétszázmillió forintos beruházással fejlesztették a vasúti közlekedést, egy új megállóhelyet is építettek, valamint sűrítették a járatokat.

A Pilisi-medence nyugodt, gyönyörű varázsát teszik tönkre az utóbbi öt évben rohamosan terjeszkedő települések. A Pilist már nem lehet további beépítésekkel terhelni, mert az már a környék táji értékét veszélyezteti – magyarázta Kiss Antal, a Pilisi Civil Fórum elnöke. – A Budapest környéki erdők tiszta levegőt adnak, ezek felszámolásával megfulladhat a főváros. Igen káros folyamat, hogy megkezdődött egy Budapest körüli lakógyűrű kiépülése, amelynek révén egyre távolabb költöznek a fővárosiak a belterületektől. Ezt a folyamatot gyorsíthatja egy autóút kialakítása, hiszen minél jobb a közlekedés, annál többen és annál messzebbre költöznek az emberek. Ugyanakkor, ha az agglomerációban nő az ingázók száma, akkor a közlekedés újra rosszabb lesz. Ez egy csapda. Milánóban hasonló volt a helyzet: a város környéki dombok vonzották az embereket, és egyre többen költöztek Milánó köré. Mindeközben nem fejlesztették az infrastruktúrát és mára totális közlekedési csőd alakult ki a városban. Az utak járhatatlanok, a vasúthálózatok messze vannak a központtól. A Pilis-medence is erre a sorsra juthat, ha az infrastruktúrát nem átgondoltan fejlesztik.
Helsinki például egy pozitív eset. Ott megtervezték az agglomeráció kiépítését. Először megépítették a gyorsvasutat, majd azt követően kezdték el az ingatlanfejlesztést. Magyarországon a budapesti és a város környéki önkormányza-tok között nincs párbeszéd, a parlament nem fogadta el az agglomerációs törvényt, így mindenki a saját feje után megy. Különböző pénzügyi érdekcsoportok manipulálják ezeket a döntéseket, hiszen Pilis környéke nagy befektetési lehetőséget jelent az ipari parkok és lakóparkok építőinek, és nyilvánvalóan érdekében áll a vállalkozóknak az infrastruktúra fejlesztésének erőltetése. Önmagában a befeketők érdekeinek érvényesítése nem kifogásolható, de a probléma az, hogy az agglomerációs törvényre éppen azért van szükség, mert a város és szűkebb környezetének fejlődését szabályozni kell. Most, a törvény hiányában szinte kizárólag az egyéni érdekek dominálnak – vélekedett. Kiss Antal szerint más részről pedig Budapestet lakhatóvá kell tenni, hogy ne meneküljenek el a városból az emberek, hiszen hiába költöznek el a városból, ha pár éven belül az új lakhelyük is lakhatatlanná válik. A Pilisi Civil Fórum konferenciát kezdeményez a közlekedési problémák megoldásának megtárgyalására.
Hársvölgyi Albert, Piliscsaba polgármestere ellenben úgy látja: a 10-es elkerülőút megoldja a közlekedési problémákat, amely tényleg súlyos gondot okoz a helyi lakosságnak. Véleménye szerint Piliscsabát nem terhelik túl a lakópark-beruházások, hiszen három éve például ezer építési telket jelöltek ki, és még csak harminc-negyven ház épült fel. Úgy gondolja, hogy nem a lakópark- beruházók nyomására épül az új 10-es út, hiszen már tíz éve tervezik a kialakítását. Szerinte a Mária Valéria híd megépítése növelte jelentősen a forgalmat, és nem pedig a Budapestről kiköltözők száma. Ismert: az utóbbi években Piliscsaba belterülete 290 hektárral nőtt, számos lakópark létesült a településen és környékén a környezetvédők tiltakozása ellenére.
Pásztor Zoltán, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. fenntartási és üzemeltetési osztályvezető-helyettese kérdésünkre elmondta, hogy ennek az útnak a tervezése során a fő szempont volt, hogy Pilisvörösváron egyre több gyermeknek lett légzőszervi problémája, amely talán a városon áthaladó, túlzott forgalomnak is következménye. Véleménye szerint a probléma adott volt, hiszen a Pilis magas szinten iparosított és beépített. Elmondta, mind a tervezés, mind a kivitelezés során ügyelnek arra, hogy az út építése a legkevesebb kárt okozza a környezetben. További kérdés viszont, hogy ezt a városba érkező forgalmat majd le kell vezetni. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium már egyeztetett ez ügyben a fővárosi önkormányzattal. A Bécsi utat ki kell szélesíteni az Óbudai temetőig, onnan új utat kell építeni az Északi vasúti hídig, és idáig kell meghosszabítani a budai alsó rakpartot. Pásztor Zoltán szerint az elővárosi vasút kialakításának kérdése napirenden van, és az útépítéssel egy időben a vasutat is fejlesztik. Piliscsabán például már jár az InterPici, amely részben megoldást jelent erre a problémára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.