Csoda

Kő András
2002. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most, hogy Szent Gellért ereklyéi hazatértek, és oltalmat találtak a belvárosi plébániatemplomban, a nagyhéten valaki egy csokor sárga nárciszt helyezett el a vértanú püspök domborművén, amely a Gellért fürdő előcsarnokát díszíti, mindjárt jobbra, a bejáratnál. A virágok nagy jelentéstörténetében a nárcisz neve mellett ez áll: figyelem, tisztelet. Ez esetben azonban sokkal többről van szó: térdhajtásról, amely egy ismeretlen lélek érzéseiben sokunk gondolatait egyesíti.
A dombormű előkerülése, megmaradása is valóságos csoda, ahogy az ereklyék időutazása. Akik gyakran megfordultak a fürdő épületében, még emlékeznek arra, hogy a szóban forgó helyen valamikor évekig egy hatalmas tükör állt, amely aztán egyik napról a másikra eltűnt, és a helyén, a fal mélyedésében felragyogott Szent Gellért nemesen egyszerű, két és fél méteres domborműve.
Az átváltozás magyarázata meseszerű: az ötvenes évek elején felszólították a fürdő párttitkárát, hogy töresse össze vagy távolíttassa el a domborművet, ő azonban az ellenkezőjét tette: megpróbálta megmenteni. Papírba bugyolálták, és elébe illesztettek egy nagyméretű tükröt. „Felfelé” pedig jelentették, hogy a kérést teljesítették. Telt-múlt az idő, a történtek feledésbe merültek, akik tudtak az esetről, azok is elkerültek a fürdőből, és a párttitkár mélyen hallgatott. Egyszer azonban, jóval később, bormámoros hangulatában kifecsegte a titkot a kollégájának, aki abban az időben a fürdőben dolgozott. A kolléga hitte is meg nem is a történteket, mindenesetre a hetvenes évek elején felkereste a Gellért akkori igazgatóját, hogy megossza vele a kételyeit. „Még nincs itt az ideje, hogy a tükör mögé nézzünk!” – mondta az igazgató, de talán félt is ettől a lépéstől.
Megint telt-múlt az idő, változott a vezetés a Gellértben, és változott az irányvonal is az országban, amikor egy alkalommal, a nyolcvanas évek végén egy filmfelvétel során masszőr barátunk elmesélte a hallottakat a film rendezőjének és operatőrének. Nem kellett kétszer mondani a filmeseknek: a forgatás befejeztével leemelték a vaspánton nyugvó nehéz tükröt a falról, és mögé néztek: csodák csodája, ott állt sértetlenül Szent Gellért, kissé piszkosan, de a túlélők mosolyával. A véletlennek tudható be, hogy a Gellért fürdőben éppen festettek, így aztán a fellelkesült fiatalemberek társadalmi munkában mindjárt restaurálták is a domborművet.
Engedélyt senki nem kért, senki nem adott, de senki nem is vont senkit utólag felelősségre, amiért a tükröt áthelyezték az egyik falról a másikra.
Mindenki tudomásul vette, hogy csoda történt.
A nárcisz pedig, amely ezekben a napokban a domborművet díszíti – Renoir szép megfogalmazásában – tisztítja a szemet.
És figyelmeztet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.