Haszon vagy huncutság?

Az előrejelzések szerint növekszik a lakosságnak az a hányada, mely részt kíván venni a parlamenti választásokon. Ám a biztos szavazók köréből is hallani kétkedést: van-e számomra a politikának haszna? Körültekintőbb lehet a válasz, ha számba vesszük az utóbbi évszázadok politikai közgondolkodásának eredményeit. Ehhez hívtuk segítségül Veliky János történészt, a Debreceni Egyetem új- és legújabb kori magyar történeti tanszékének vezetőjét.

Joó István
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már nem az egyes politikusokat, pártokat illető bizalmatlanságról, hanem a politika egészével szembeni kételyről beszélünk. Indokolt az effajta szkepszis?
– Én mindenesetre meg tudom érteni, mert a rendszerváltozás időbeni távolodtával a választók a – közben egyre szakszerűbbé váló – politikától szükségképpen távolabb kerültek. Mégsem szabad a politikát mindenestül az úri huncutságok világába száműzni. A politika hasznos, hiszen mindannyiunk számára fontos értékeket emelt át a közgondolkodásba és a gyakorlatba az európai kultúrában. Az antik görög hagyomány a közösség szerepének a fontosságát adta át ennek a kultúrának, a kereszténység az individuum jelentőségét.
– Az, hogy „megteremtette Isten az embert a maga képére”, mikor épült be a politikai felfogásokba?
– A korai feudalizmus korában. E felismerés nyomán szerveződött meg egyfajta átfogó rend Európában. A barbár támadások idején – ekkor roppant össze a Nyugatrómai Birodalom – a legkegyetlenebb módon üldözték és ölték egymást az emberek. A kereszténységből származik az a politikai gondolat, hogy minden ember érték. Az európai közgondolkodásnak mindmáig ez a két alappillére. E kettő összekapcsolódásai, elválásai variálódnak, hoznak létre ideológiai, politikai orientációkat a XIX–XX. századig, amikor – ugyancsak ezekre visszavezethetően – kikristályosodnak a nagy vezéreszmék: liberalizmus, demokrácia, konzervativizmus, valamivel később a szociál- és kereszténydemokrácia.
– A haladásgondolatot ön nem sorolja e két tényező mellé?
– Ez a problematika az előző kettőnél újabb keletű, de szintén fontos érték. Mi már a harmadik vagy negyedik modernizáció korában élünk. A haladásgondolat a felvilágosodásból ered. Aquinói Szent Tamás éppúgy nem használja a haladás fogalmát, mint mondjuk a buddhizmus egykor és ma. A haladásfilozófiák egyébként nem feltétlenül hoznak jót az emberek számára, és nem kell azt gondolnunk, hogy a fejlődés gondolata az egyedüli elv, ami az emberiséget elhelyezi a történelemben és a jelenben.
– Mielőtt a marxizmus–leninizmus eszméi lejáratták a haladás fogalmát, a magyar politikai közgondolkodás milyen válaszokat keresett ebben a tekintetben?
– Két fontos haladásgondolat írható körül nálunk. Az egyik az egyenlőséggondolat; a XIX. század első felében Széchenyi, Kossuth és Eötvös jogérzékeny liberalizmusában jelenik meg. Ugyanennek a liberalizmusnak a másik fontos vonása a szociális probléma. A reformkori elit átlátta, hogy a társadalmi feszültségeket, a szegények és gazdagok viszonyát csak a tisztán jogérzékeny liberális egyenlőséggondolattal kifejezni, megválaszolni nem lehetséges.
– Felbukkannak-e olyan módszerbeli vívmányok a magyar politikatörténetben, amik a mostani nemzedékek számára is hasznosak lehetnek?
– A magyar politikai közgondolkodás igazán nincs rossz helyzetben, ugyanis remek tartalékai, érvényes megállapításai vannak, amelyek sok tanulsággal járhatnak. Az egyik, jellegzetesnek nevezhető vonás a praktikusság. Ez minden ellenkező sugalmazás ellenére nem idegen tőlünk! Széchenyi is, Kossuth is arról beszélt, mennyire káros a doktriner gondolkodás, az elméletek túlságos erőltetése. Kossuth például azt mondja, a politika a lehetőségek keresésének és bemutatásának a tudománya. A gondolkodásnak sosem szabad eltávolodnia a valóságtól.
– Mi a legjobb példa a praktikusság egykori alkalmazására?
– Feltétlenül a magyarországi jobbágyfelszabadítás. Elődeink nem csináltak osztálypolitikát. Figyelembe vették, hogy a fejlődés bázisa szűk és sérülékeny, s hogy nem szabad a haladással egyik társadalmi csoportot sem szembeállítani. Igyekeztek inkább megnyerni mindegyiket. Jóval korábban Angliában a polgári földtulajdont a bérlők, a parasztok földjének kisajátításával valósították meg. Valamivel később Franciaországban a nemesi földek jelentős része és az egyházi birtokok kisajátításával oldották meg ugyenezt. Viszont az 1848-as áprilisi törvények értelmében a magyar polgári földtulajdon olyan érdekegyesítéses szisztéma alapján született meg, amely a jobbágyparasztság érdekeit és a lelépő nemesség érdekeit is igyekezett figyelembe venni. E megközelítés tehát sikeres volt a társadalmi igazság többoldalú bemutatásában, nem kis részben a magyar politikai közgondolkodás sokirányúsága és tagoltsága miatt.
– Ez netán valamiféle karakterológiai sajátságra utal?
– Inkább arról van szó, hogy maga a magyar társadalom is nagyon tagolt volt, politikai, gazdasági, etnikai, vallási és kulturális értelemben egyaránt. Az ilyen népek politikai elitjei hogy is adhatnának egyszínű válaszokat a társadalmi kihívásokra? Eközben mennyire egyszínű választ nyújt például a román elit vagy a pánszlávizmus ugyanezekre a modernizációs problémákra a XIX. század második felében. Például mindkettőből hiányzik a komoly társadalmi reformgondolat.
– Magyarországon ma nincsenek nyomai a praktikusság érvényesülésének?
– De vannak, például mikor a pártok nem teljesen a kitűzött ideológia szerint járnak el. Amikor például 1994–98 között a szociáldemokrata irányultságot valló kormánypárt erősen, sőt egyoldalúan liberális gazdaságpolitikával tűnt ki, az őket váltó, konzervatív nézetű párt nagyobb szociális érzékenységet tanúsított. Ők már a választásokat is többek között ennek hangsúlyozásával nyerték meg ’98-ban.
– Mire int még ezen kívül a hagyományos magyar politikai közgondolkodás?
– Hogy lehetőleg nem szabad lemondani az árnyalt és finom megközelítésekről. Széchenyi István a Hitelben és másutt gyakran értekezik arról, hogy a politikát csak tudományos alapon lehet művelni. Ezzel ő igyekezett mindent megtenni annak érdekében, hogy a tévedéseket kizárja. Szerinte a tévedések egy magasan képzett elit irányításával kerülhetők el. Csak ilyen politikai vezetőréteg tud praktikusan és távlatokban gondolkodni. Nos, ha a politika módszere az eddigieket, vagyis a praktikusságot és az árnyalt megközelítéseket egyesíti önmagában, akkor a társadalom inkább remélheti, hogy haszna származik a politikusok tevékenységéből. A magyar politikai közgondolkodás sikerei akkor születtek, mikor e két elvet sikerült egyesíteni és egyensúlyban tartani. Gondoljuk el: a parasztságra, mezővárosi polgárságra – egyáltalán a sokaságra – kiterjedő magyar identitás nem véletlenül született a reformkori előzmények után 1848–49-ben!
– A mai pártrendszer még nem felel meg annak a kívánalomnak, hogy szereplői árnyalt megközelítésekben, egyúttal a társadalom akaratát figyelembe véve politizáljanak?
– Olyan magyar pártot, amely huzamosan egyensúlyban tudta tartani mindkét említett tényezőt, jelenleg nem látok. De mivel a hatalom megőrzéséhez hosszú távon erre van szükség, úgy vélem, most már ennek a kialakulása van soron. Az alapfeltétel, a nagy tendenciák – konzervativizmus, szociáldemokrácia, liberalizmus és részlegesen a kereszténydemokrácia – tulajdonképpen már létrejöttek. A nagy pártok gyűjtőjellege azonban még gátolja a differenciált megközelítések kellő érvényesülését. Túl sok érdeket kell megjeleníteni, ami nem kedvez az efféle elemzésnek. A kis pártok esetében pedig az a gond, hogy túlságosan szűk csoportérdeket képviselnek.
– Egyik-másik ilyen párt kényszeresen azzal törődik, hogy megbélyegezze a másikat vagy a társadalom valamely részét.
– A mai politikai életben sajnos kölcsönös stigmatizáció is folyik. Ez bizony a magyar közgondolkodás rossz hagyományai közül való. Nem lenne szabad még csak merev ellentétpárokban sem gondolkodni. Vegyük például a mai „népi-urbánus ellentétet”. Az 1930-as években a népi-urbánus vita azért robbant ki, mert egyrészt mozgalommá szerveződött a népi írók köre, amely a föld nélküli, milliós paraszti rétegek nehéz helyzetével akarta szembesíteni a politikát, másrészt urbánus reflexiók is érkeztek azoktól, akik inkább a városi kultúrát tekintették értékhordozónak a polgárosodás szempontjából. Ezek akkor – mindkét oldalon – világos szituációra adott világos válaszok voltak, ám ma már érvényüket veszítették, mert sem az akkori értelemben vett parasztság, sem az a városi polgárság, ami azt a bizonyos urbánus kultúrát „fogyasztotta”, már nem létezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.