Húshagyótól pünkösdig: a tavaszi ünnepek köre

Szepesi Attila
2002. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A népnél az ünnepek még nem a benső, magános áhítatnak és a visszavonulásnak alkalmai, hanem közösségi megnyilatkozások – írja a szegedi Bálint Sándor, a magyar néprajztudomány egyik legnagyobb alakja az esztendő ünnepeit, azok néprajzi vonatkozásait vizsgáló munkájában. Kimutatja egyúttal, hogy a magyar nép hagyományvilágában „régi pogány hagyaték és egyházi gyakorlat között csöndes kiegyenlítődést figyelhetünk meg. E két tartalomból: ősi, primitív emberi hagyományokból és a hozzájuk simuló, alkalmazkodó keresztény képzetekből táplálkozik a nép lelkivilága, tehát az esztendő átélése is”.
Őseink még sokkal közelebb éltek a természethez, a kozmikus teljességhez, mint mi. Időszemléletük is különbözött a modern emberétől, hiszen nem szürke, lineáris napok sorát látták az esztendőben, hanem egymástól különböző, egy körkörös rendhez illeszkedő napok sorát, melyek mindegyike más hangulatú, mint a többi. Dédszüleink még ismerték az esztendő ünnepeit, húshagyótól jégtörő Mátyásig, gyümölcsoltótól Luca napjáig, és számon tartották a hozzájuk kötődő természeti jelenségeket, hiedelmeket és szokásokat.
A tavasz közeledtét a farsangi ünnepek sora jelzi. A tél meg a tavasz szimbolikus küzdelmet vív, mely farsang farkán, téltemetéskor ér tetőpontjára. Ekkor vívja örök harcát Konc király, a bőség és Cibere vajda, a böjt ura. Húshagyó napján maszkos táncot jártak az emberek, amelyek a tavasz elővarázsolását, az élet folytonosságának fenntartását, a párok összeboronálását szolgálják.
Gergely napján (március 12-én) kezdődött hajdan, a gregorián naptárreform előtt az új iskolaév. Ennek maradványa a Gergely-járás, mely Nagy Szent Gergely pápa tiszteletét szolgálta valaha, aki – Szent Miklóssal és Szent Balázzsal egyetemben – a diákok védőszentje volt. A népszokássá lett Gergely-járáskor a gyerekek házról házra jártak, énekszóval „diákokat toboroztak”, megáldották a ház lakóit, végül ajándékokat gyűjtöttek.
A sok évszázados megfigyelés szerint Sándor, József és Benedek napja táján (március 18., 19. és 21.) fordul igazán tavasziasra az idő. Mátyás, akit Szent Péter küldött a földre a népi hiedelem szerint, ekkor töri a jeget. Ez az időszak a tavaszi munkák (trágyázás, szántás-vetés) kezdete. Gyümölcsoltó Boldogasszony napján (március 25.) terelik ki először az állatokat a mezőre. A közeli április elseje viszont a tréfás ugratások ideje, a „bolondok napja”. A népi hiedelem szerint baljóslatú nap, hiszen ekkor született és ekkor került a pokolba Júdás.
Virágvasárnap ünneplik a keresztények Jézus Krisztus jeruzsálemi bevonulásának napját. A katolikusok ekkor szentelik a barkát. Nagypéntek a szakrális tisztálkodás ideje. Húsvéthétfő a locsolkodásé. A húsvéti piros tojás ősrégi termékenységjelkép. A nagyhét utolsó napjára esett a középkorban a passiójáték és a mágikus erejű, rontástól védelmező határjárás.
Szent György napján (április 24.) állandósul a jó idő. Számtalan szokás és hiedelem kötődik e népszerű ünnephez, mely a jószágokról elhárítja a bajt, bátorrá teszi a katonákat, és jó egészségben tart meg minden hívőt az egész esztendőben. Május elseje a tavaszi virágzás, a természet zsendülésének emléknapja. Örömöt hozó, bajelhárító ünnep. Ezt követi – Balassi Bálinttal szólva – „áldott szép pünkösdnek gyönyörű ideje”, a tavasz talán legderűsebb, leglátványosabb ünnepe, amikor pünkösdi királyt és királynét választottak országszerte, és ünnepelték a boldogságot, a bőséges emberáldást, a természet megújulásának erejét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.