Máriakálnoktól Máriafürdőig

Cséfalvay Zoltán
2002. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alighanem az egyik legszebb falusi Madonna-szobor karjában a gyermek Jézussal, a Szigetközben, Máriakálnok kis kápolnájában látható. A hagyomány szerint egy sebesült magyar vitéz készítette hálából, aki a török elleni harcban szerzett sebeit imádsággal és a közelben talált vízzel gyógyította. A forrásnak ma már nyoma sincs, a kápolna mellett csak krákogó kút őrzi emlékét. A szigetközi kis falu jövője mégis a termálvízhez kapcsolódik. Határában hamarosan üdülő- és gyógyfürdőközpont épül, Máriafürdő, vagy hangzatosabb, a német piacra jobban bevezethető, és a XIX. század fürdőkultúráját jobban idéző néven, Marienbad. Bécs, Pozsony és Győr közelsége, a gyakran Aranyháromszögnek nevezett térség minden bizonnyal fizetőképes keresletet támaszt a többmilliárdos fejlesztéshez.
Máriakálnok esete azonban cseppet sem egyedi, még ha nem is mindenhol őrzik legendák a gyógyvizek emlékét. Ma több száz feltárt, de nem hasznosított termálvízforrást mutat a statisztika, becslések szerint az ország területének csaknem négyötödén sikerrel kutathatunk termálvíz után. Olyan erőforrás ez, amelyben csak Japán, Izland, Olaszország és Franciaország előzi meg hazánkat. Nem véletlen tehát, hogy a Széchenyi-terv – amelynek lényege éppen a sajátos hazai erőforrások feltárása, piac- és versenyképességének növelése – kiemelt programként kezeli az egészségturizmus fejlesztését.
A német Die Zeit magazin már tavaly nyáron arról tudósított, hogy „Piroschkalandban szerencsésen találkoznak egymással a gyógyító források és a Széchenyi-terv pénzforrásai”. Az elismerés annak – a korábban soha nem látott mértékű, ma már 47 helyszínen zajló – több mint ötvenmilliárd forintos fejlesztési boomnak szól, amihez az állam eddig 21 milliárd forint támogatást nyújtott. Tavaly a támogatás java része a hazai egészségturizmus „zászlóshajóinak”, a már nemzetközileg is ismert gyógyfürdőközpontoknak – Hajdúszoboszló, Hévíz, Gyula, Sárvár vagy Bükfürdő – jutott továbbfejlesztésre és korszerűsítésre. Úgy tűnik azonban, hogy 2001 végére le is zárult a program első nagy hulláma. Ma már egyre inkább a kevésbé ismert és látogatott helyszínek – mint például Cegléd, Esztergom, Gyomaendrőd, Nagybajom, Pápa vagy Szentes – „zöldmezős” fejlesztésének támogatása kerül az előtérbe. Ebben a második fejlesztési hullámban pedig – a korábbihoz képest – már jóval nagyobb arányban vehet részt a hazai és külföldi üzleti szféra. A program tehát az egészségturisztikai fejlesztési piacot úgy nyitja meg fokozatosan a külső befektetők előtt, hogy a nyitást megelőzően megerősíti és versenyképessé teszi a nagy hazai (gyógy-) fürdőközpontokat.
Amíg a hozzánk turistákat küldő országokban örömmel nyugtázzák a kínálat bővülését, addig nálunk egyre gyakrabban vetik fel a kérdést: „Vajon nem válik az egész ország egy nagy gyógymedencévé, nem lesz túl sok az elindított fejlesztés?” Varietas delectat – a változatosság gyönyörködtet, mondták a régi rómaiak, és mondják a mai kor turistái is. A magyar egészségturizmus is akkor lesz nemzetközileg versenyképes, ha – követve a latin mondást, a turisták elvárásait és a marketingből jól ismert termékdifferenciálódás szükségességét – sokszínűvé válik, ha képes egyszerre sok specializálódott, sajátos karakterű fürdőhelyet kínálni. Másrészt abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a termálforrások jelentős része az ország kevésbé fejlett, keleti térségeiben található, ahol az egészségturizmus fejlesztése egyúttal felgyorsíthatja a felzárkózást is. (A veszély inkább abban rejlik, ha az egészségturizmus fejlesztése a felzárkózó térségek egyedüli mentsvárává válik, ha nem társul hozzá más ágazatokban további fejlesztés.) Harmadrészt a kínálati paletta szélesítését kívánja meg az erős régiós verseny. Az egészségturizmus fejlesztési programja – mint ahogyan a Széchenyi-terv egésze – rendkívül jó időpontban indult. A kelet-közép-európai versenytársak, mindenekelőtt Csehország, Szlovákia és Románia sok esetben kedvezőbb adottságú – a közeli német piacot előnyként kihasználó, egyedi természeti adottságú vagy XIX. századi tradíciójú – fürdőhelyein még nem kezdődött el olyan nagy fejlesztési program, mint nálunk. Magyarország ma egyértelműen lépéselőnyben van térségi versenytársaival szemben, a mai gazdaságban pedig az nyer, aki gyorsabb, aki hamarabb lép. Jellemző, hogy ma már a hazai egészségturisztikai vállalatok befektetőként jelennek meg a régió olyan jól csengő nevű fürdőhelyein, mint Karlovy Vary, Pöstyén, vagy legutóbb az erdélyi Szováta.


A lépéselőny azonban csak akkor tartható meg, ha az elindult fejlesztési program fenntarthatóvá válik. A fenntarthatóság nemcsak pénzforrás kérdése, noha a program sikeréhez tízéves távlatban nézve éves szinten mintegy 10-15 milliárd forint állami támogatás szükséges. A fenntarthatósághoz legalább ennyire fontos a fürdőhelyek közlekedési elérhetőségének javítása, az egészségturizmus területi-szervezeti rendszerének kialakítása, a speciális egészségturisztikai képzés és kutatás fejlesztése, a célzott marketing erősítése, valamint a fürdőhelyen és térségében a településkép összehangolt fejlesztése. Ma még az első lépés a (gyógy-) fürdőközpontok kiépítése, a központi attrakció megteremtése a legfontosabb, de már most el kell kezdeni a program fenntarthatóságát biztosító többi feltétel alakítását is.
Úgy tűnik, hogy az egészségturizmushoz illeszkedő sajátos területi-szervezeti keretek kialakítását, az összehangolt fejlesztés szükségességét már maguk az érintett fürdőhelyek is felismerték. Például Nyugat-Dunántúl termálfürdői – Mosonmagyaróvártól Lentiig, Bükfürdőtől Hévízig – tavaly a csatlakozó területfejlesztési intézményekkel, önkormányzatokkal és kutatóintézetekkel együtt megalakították a Pannon termál klasztert. A termálfürdők együttműködésének, azaz klaszterének középpontjában a közös képzési programok, a tapasztalatcsere, a közös marketing, a közös termékfejlesztés, sőt még a közös hagyományteremtés, például az évadnyitó bál megszervezése áll.
Ám várat még magára az a felismerés, hogy sikeres egészségturizmushoz nemcsak a gyógyvizet és a gyógyfürdőt, hanem – ami ennél talán fontosabb – magát a gyógyítást, az egészségmegőrzés és karbantartás élményét, annak sokszínű lehetőségeit is el kell adni. Az igazi üzlet a gyógy- és termálvizek mellé szervezhető szolgáltatásokban rejlik, közgazdasági zsargonnal élve ez a valódi hozzáadott érték, az innováció, vagy ha úgy tetszik, ez az egészségturizmusban a tudásalapú gazdaság. A napjainkban elindult egészségturisztikai fejlesztések is akkor lesznek sikeresek, ha a fürdőfejlesztések mellett fokozatosan kiépülnek az innovatív, a tudományos kutatásra és jól képzett hazai egészségügyi szakemberekre támaszkodó szolgáltatások. Hagyományokért itt sem kell messzire menni: Például a Millenáris Parkban, az Álmok álmodói – Világraszóló magyarok kiállítás egyik tablója Moll Károlyt mutatja be, akinek nevéhez a mozgásszervi betegségek súlyfürdős gyógykezelésének kifejlesztése fűződik.
A természet áldásából hazánk ma gyógy- és termálforrás-nagyhatalom. Ám még hosszú út áll előtte, hogy gyógy- és termálturisztikai nagyhatalommá váljon. Az első – és mindig a legnehezebb – lépést tavaly a Széchenyi-terv egészségturizmus-fejlesztési programjának elindításával megtettük. A hasznosítatlan (termál)források ideje lejárt, a legendák kora véget ért. Máriakálnokból hamarosan Máriafürdő lesz.
A szerző a Gazdasági Minisztérium helyettes államtitkára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.