Többszintű és hatékony marketingre van szükség

Fekete György
2002. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte közhelynek számít ma már, hogy Magyarország termálvíz-nagyhatalom. Tehát rendelkezünk egy nemzetközileg is versenyképes erőforrással – a gyógyvízzel – és az erre épült klasszikus medicinával, ugyanakkor a magyar gyógyhelyeken kiépült infrastruktúra európai összehasonlításban még sok kívánnivalót hagy maga után. Ezen szeretnének segíteni a Széchenyi-tervvel és annak egészségturizmus-fejlesztéssel foglalkozó programjával.
A Danubius Rt. hévízi gyógyszállodáit vezetem 1991 óta, közvetlen tapasztalatokat szereztem a gyógyturizmus terén, megismerve annak gondjait és sikereit. Az a megtiszteltetés ért 2000 márciusában, hogy Matolcsy György gazdasági miniszter felkért: vegyek részt egy, a gyógyturizmus fejlesztésével foglalkozó munkacsoportban, amely a Széchenyi-tervhez készít szakmai háttéranyagot. Az elmúlt egy évben beindult a nagyszabású termékfejlesztés. Új gyógy- és élményfürdők, valamint gyógyszállodák épülnek állami segítséggel, amit a szállodásszakma általában örömmel fogadott.
E rövid cikkben egy-két olyan gonddal kívánnék foglalkozni, amely a szakmát nyugtalanítja, illetve amellyel kapcsolatban a konjunktúra ellenére sem látunk rövid távú megoldásokat.
Vigyázni kellene a Széchenyi-terv támogatásával megvalósuló projektek régiós halmozódására. A legnagyobb beruházások Nyugat-Magyarországon zajlanak. Ismereteim szerint az unió területén gazdaságilag nem támogatják 30-50 kilométeren belül olyan fürdőkomplexumok építését, amelyek a termálvíz-utánpótlást veszélyeztetik, illetve piaci veszély mellett a régió fenntartható turizmusát terhelnék túl.
Szükségesnek tartom a területi elvű gyógyfürdőhelyi igazgatóságok felállítását, ahogy ezt a Széchenyi-tervhez készített háttéranyagban is megfogalmaztuk. Az igazgatóság német, illetve osztrák mintára a hazai fürdőhelyeken összehangolhatná az önkormányzatok, állami szervek, a lakosság és a vállalkozások tevékenységét, annak érdekében, hogy a térség még sikeresebb legyen. A gyógyüdülőhelyi igazgatóságok térségi partnerei lennének a regionális idegenforgalmi bizottságoknak. Az igazgatóság tagjai az érintett önkormányzatok képviselői, helyi vállalkozások és intézmények vezetői, valamint civil szervezetek képviselői lehetnének. E társaság kompetenciája az idegenforgalmi adónak a térség turizmusát erősítő felhasználása. A gyógyhelyi igazgatóságokban a kúrahely és az azt körülvevő települések érdekeiket delegáltjaikon keresztül érvényesíthetik. Az önkormányzatok jogaik egy részét átruházzák az igazgatóságra, delegáltjaikon keresztül belefolynak a vezetésbe, ellenőriznek, terveznek és vétójog gyakorlásával is élhetnek. Közösen alakítják ki a fenntartható turizmus fejlesztési tervét, amelyhez hozzárendelik az infrastrukturális fejlesztéseket. Megakadályoznak minden ellentétes érdekű beruházást, környezeti ártalmat és imázsrontást. Gazdálkodnak, ezáltal további forrásokhoz jutnak a kúrahelyi létesítmények működtetéséhez, valamint a vendégek közérzetét javító beruházások és fejlesztések megvalósításához (gyógytényezők biztosítása; kúracentrum működtetése, promenád, gyógypark kialakítása; kúrahelyi tanácsadás és ellenőrzés; folyamatos minőségellenőrzés; kulturális rendezvények, programok szervezése; marketing, imázsépítés; információs központ működtetése).


A rendszer nagy előnye lehetne a turizmus prioritásának megtartása, valamint a minőségi garancia.
A jövőorientáltság, a folyamatosság – mivel nem függ a négyévenkénti választásoktól – érintett települések együttes fellépésének ereje, anyagi lehetőségek koncentrálása a gyógyturizmus jövője érdekében, valamint összehangoltság a regionális és országos programokkal. E cél megvalósításához elkerülhetetlen az önkormányzati törvény módosítása.
Meglévő és épülő gyógyszállodáink és fürdőink sikerét hatékony marketingmunkával alapozhatjuk meg. Ahhoz, hogy a megnövekedett kapacitásokat egyaránt el lehessen adni külföldön és belföldön, nagyon jól szervezett, többszintű marketingre van szükség, és ez sok pénzbe kerül. A második világháború előtt Magyarországnak több mint húsz irodája volt Európában és a Közel-Keleten, ami csak a gyógyturizmusra fokuszált. Erősíteni kell az ország-, a régió-, de legfőképpen a kistérségi vagy városmarketinget. Hiányoznak a színvonalas invitatív anyagok. Az önkormányzatok sok helyen még nem ismerték fel, hogy ez az ő feladatuk. Ma az egészségturizmusban a vállalati marketing játssza a főszerepet. Mivel a gyógyhelyeken a vendég az átlagosnál hosszabb időt tölt el, rendkívül fontos a potenciális látogatók minél szélesebb körű tájékoztatása, és ez nemcsak a gyógyszállodák feladata. Fontos a szakmai kör, az orvosok tájékoztatása a magyarországi gyógyvizek és kúrák kedvező gyógyászati hatásairól, valamint a legfrissebb tudományos kutatások eredményeiről. Ki kell dolgozni a regionális szemléletű marketingstratégiákat, amiben nagy szerepet játszhatnak a gyógyfürdőhelyi igazgatóságok.
Az egészségügyi ellátásunk minden szintjén hiányzik az a minőségi többszintűség, amely a több forrással rendelkező nyugati biztosítóknál fellelhető. Ezért a turizmus régióiban létre kell hozni a külföldi vendégek (betegek) részére az olyan minőségi ellátási formát, amelynél a személyi képzettség, a nyelvtudás, az épület és a felszereltség színvonala, valamint a higiénés feltételek valóban megfelelnek a legmagasabb elvárásoknak. Ilyen színvonalú ellátás, kórház hiányában (30-50 kilométeren belül) nem szabad nagy turisztikai fejlesztésbe kezdeni. A gyógyüdülők vendégei elsősorban az idősebb korosztályhoz tartoznak, ha külföldre utaznak, joggal elvárják a biztonságos, általuk megszokott egészségügyi hátteret.
A fentiek megvalósításával nagy lépést tehetünk annak irányában, hogy ne csak termálvíz-nagyhatalom legyünk, hanem gyógy- és termálturisztikai nagyhatalommá is váljunk az egységesülő európai piacon.
A szerző a Danubius Rt. hévíz-balatoni területi igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.