A céhinas megpróbáltatásai a mesterlevélig

Egy fiatalembernek hosszú utat kellett bejárnia, mire céhinasból legénnyé avatták. Még hosszabb volt az út, mire mesterlevelet kapott. A tanulóévekért fizetnie kellett, s miután szolgálatba lépett, fél esztendeig – tapasztalatlansága miatt – mestere csak a bére felét fizette ki neki. A legénnyé avatás szigorú keretek között történt: előfordult, hogy egy ifjúnak 15-20 közepes „klézi” – pohár – bort kellett meginnia, egyhuzamban.

Osgyán Edina
2002. 04. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős költségek hárultak egy céhinasra annak idején: a felszabadulásáért és a tanulóleveléért ugyanis nem kis pénzt fizetett. Egy ács 1838-ban 18 forintot kért, 8-at a felszabadításért, 10-et pedig a tanulólevélért. Az inas még ekkor sem válhatott teljes jogú legénnyé. Először fél évig apróbéres legényként kellett szolgálnia, ráadásul addig, amíg a mester szerint nem volt elég tapasztalt, csak a bére felét fizették ki neki.
Ezután végre következhetett a legénynyé avatás, amely olyan fontos esemény volt egy ifjú életében, mint mondjuk az újszülött és szülei számára a keresztelő. Ez nem túlzás: a legények keresztapát és keresztanyát választottak, akik a szertartáson végig mellettük voltak. Ilyenkor a résztvevők ünneplőt öltöttek. A céhmester üdvözölte az egybegyűlteket és ismertette a találkozó célját. A keresztelőt az öreg legény vezette: a felavatandó legényt a szoba közepére hívta, majd egy borral teletöltött poharat – a bort a leendő legény hozta magával – keresztalakban az ifú fejére borított úgy, hogy harmadjára kiürüljön a pohár. A legény végül bort töltött minden megjelentnek és megköszönte a támogatásukat.
Ez a szokás azonban csak bizonyos céhekben élt: így például a csepel-szigeti, ráckevei ifjú molnárcéhnél és a budai, valamint a ráckevei csizmadiacéhnél. Máshol társpohár-ivással avatták fel a legényeket. Az is előfordult, hogy mindkét szokás megvolt. 1729-ben például a társpohár-iváskor a legénynek egymás után többször is ki kellett ürítenie poharát: az elsőt a koronás királyért, a másodikat „Prinz Eugenius kegyelmes földesurokért”, aztán a főcéhnek főcéhmesteréért, majd a nemes céhek megmaradásáért. Előfordult, hogy 15-20 közepes klézi bort kellett egy ifjúnak legénnyé avatásakor egyszerre elfogyasztania. Ezzel még nem volt vége a ceremóniának, ugyanis a borivás után a legényeket háromszor arcul ütötték. Ezután – bár a legény általában ilyenkor már félholtra itta magát – a lakoma következett.
A társpohár-ivás mellett népszerű volt a társpohár-adás is. A társpohár-adás leginkább a lakomával volt azonos. A budai és ráckevei ifjú csizmadiacéh alapszabályainak 19. cikkelye így ír erről: „A társpoharas legény az ételek kívánatos és ízletes elkészítésére szakácsot fogadjon, aki a konyhaművészetben remekeljen, mindenki ízlését eltalálja és még a kényes gyomor kívánalmait is kielégítse.”
A legény gondoskodott az ételekről, a szakácsról és a muzsikáról is. Ő töltötte a bort is. Ha a kannát nem jól kezelte és mellécseppent a bor, akkor az avatandó legény büntetést fizetett. Érdekes módon a szigor a többi résztvevőre is vonatkozott: őket is megbírságolták, ha illetlenül viselkedtek. Nos, az, aki ezeken a szörnyű megpróbáltatásokon sikerrel keresztülment, végre hivatalosan is legénynek érezhette magát. Ezzel a céhhierarchia létráján is eggyel magasabbra lépett.
Minden legény arra áhítozott, hogy valamikor mester lehessen. Ennek az volt az előfeltétele, hogy minél többet vándoroljon. Enélkül ugyanis nem bocsátották remeklésre. A vándorlás idejét mindig az adott céhek szabták meg. A pesti mészároscéh 1780-ban három évben határozta meg a vándorévek számát: „Meg ne tűressék a céhben olyan legény, aki tanulólevelével nem igazolja, hogy mesterségét három évig tanulta, sem pedig legény, aki rendes obsitoslevelet felmutatni nem tud”.
Az obsitoslevéllel igazolták ugyanis a vándorlást. A kőfaragólegényeknek például négyévnyi vándorlást kellett igazolniuk, míg a pesti üvegescéh csak két évet követelt. A vándorlás a mai gyakorlati tanulmányokkal volt azonos. A legények így gyarapíthatták tapasztalataikat, bővíthették látókörüket. Népmesék tucatjai említik az út szélén kóborló vándorokat. Nos, ezek a történetek éppen ezekről a szerencséjüket kereső vándorokról szólnak. Persze voltak olyanok, akik a vándorévekkel a katonai szolgálat alól akartak kibújni, ez ellen szigorú rendelkezést alkottak a század végén.
A XIX. század elejétől az obsitoslevelet a vándorkönyv váltotta fel. Ezt a mai útlevelekhez hasonlíthatnánk. Ebben szigorúan meghatározták a vándorlás szabályait és a legényeket is óvták a munkakerüléstől, valamint a kóborlástól. A vándorútjáról hazatérő legény már elszegődhetett egy mesterhez, akinél újabb követelmények és rengeteg munka várt rá. Kizsákmányolásuk ekkor kezdődött csak: a mesterek ugyanis napi 14-16 órányi teljesítményt követeltek. A munkaidőt csak 1848-ban szállították le 11 órára. Az a legény, aki ezt – a nemegyszer nagyon nehéz – iskolát is elvégezte, hamarosan önálló mesterként kereshette meg a kenyerét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.