A hőforrásokat féltik a geofizikusok

Vajda Pál MSZP-s főpolgármester-helyettes nemrég kijelentette: az esetleges kormányváltást követően azonnal döntenek a 4-es metró megépítéséről és annak költségeiről. Amennyiben az építkezés a főváros által tervezett nyomvonalon indulhat el, egyes geofizikusok szerint veszélybe kerülhetnek a Gellért-hegy alatti hőforrások. Értesüléseink szerint egyébként nagy vita zajlik a városvezető koalícióban a 4-es metró, illetve a Bartók Béla út sorsáról. A metróépítéshez szükséges kormánydöntés az esetleges szocialista győzelem után csak a nyár elején, a Bartók Béla út felújításának megkezdése után születhet meg.

Munkatársainktól
2002. 04. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy vélik a szakértők , hogy szó sem lehet azonnali döntésekről a 4-es metró esetében, hiszen alapos vizsgálatokra van szükség, és ezekhez sok idő kell. Magyarország legértékesebb idegenforgalmi sajátossága, hogy nagy számban rendelkezik föld alatti hőforrásokkal. Hazánk megelőzi Európát abban a tekintetben, hogy e hévizek jelentős része a fővárosban található, ahol kevesebbet kell költeni az infrastruktúra fejlesztésére. Nem véletlen, hogy a fürdők egy részét már a törökök is a Gellért-hegy környékén építették fel, hiszen a legkiemelkedőbb fővárosi hévízforrások a Gellért-hegy alatt találhatók. Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságát már évekkel ezelőtt aggodalommal töltötte el a 4-es metró építésének terve, mert érinti a világörökség részét képező területeket, a budai és pesti Duna-térséget. Az elmúlt időszakban előkészületek történtek arra vonatkozóan, hogy a világörökség részét képező felszíni természeti és épített értékeken túlmenően a védettség kiterjedjen a felszín alatti térségekre is, a budai karsztrendszerre és barlangokra. A bizottság szakértői úgy vélik, hogy a fejlesztés jelentős kihatással lehet a budai ásványvíz-, termálvíz- és gyógyvízforrásokra, és ezzel veszélyeztetheti a termál- és gyógyturizmus területén elért eredményeket. A fejlesztés megkezdése tehát csak a hatóságok által jóváhagyott előzetes és részletes környezetvédelmi hatástanulmány alapján lehetséges.
– Elfogadásának időpontjában mindenki egyetértett a bizottság állásfoglalásával, még az építők is, de azóta sincsenek elfogadott tanulmányok és szakhatósági engedélyek, ráadául fontos mérések hiányoznak – tudtuk meg Hajósi Adrienn geofizikustól.
A szakember úgy véli, a beruházáshoz szükséges források néhány ezrelékét jelentő kutatási költségeket kívánják megspórolni, és ezzel kockáztatják az egész tervet. Hajósi Adrienn elmondta: a jelenlegi nyomvonalterv szerint a Duna alatt, a sérülékeny karsztban lenne az alagút, pedig ha néhány száz méterrel délebbre, a Petőfi hídnál haladna át a metró, akkor nem lenne ilyen kockázat.
– A környezetvédők álláspontja régóta az a Gellért térrel kapcsolatban, hogy egy részletes hatástanulmányban kell feltárni a karszt átfúrásának a budai hőforrásokat veszélyeztető kockázatait, és csak akkor lehet építkezni, ha ezek a kockázatok teljes mértékben kizárhatók – tette hozzá a geofizikus.
Horváth Ferenc szintén geofizikusként követte figyelemmel az építésért felelős Euro-Metro Kft. megbízásából folytatott Gellért tér környéki kutatásokat. Tájékoztatása szerint ezen a mederszakaszon csak kisszámban léteznek szökevény hévízforrások, de a tervezett nyomvonal pontosan eltalál egy dolomit sziklatömböt, és ez rendkívül aggasztó, mert megzavarhatja a hegy alatti hőforrásokat. A jelenlegi elképzelések szerint a Műegyetem központi épületének északi sarka alatt lenne a megálló, de ez sem oldja meg a gondokat.
– A metró nyomvonalának ezt a szakaszát át kellene tervezni, és ezt az építők is tudják – jelentette ki a geofizikus, aki megjegyezte: politikai döntésekkel nem lehet megkerülni a szakhatóságok állásfoglalását.
– 1978 óta valamennyi tanulmány ezt a nyomvonalat jelöli meg, és ezt a Fidesz– MDF–MKDSZ fővárosi frakciójának módosítását elfogadva alakították ki – állítja Vajda Pál főpolgármester-helyettes. A vezető leszögezte: az összes geológusi elemzést megvizsgálják a döntés meghozatalakor.
Értesüléseink szerint egyébként nagy vita zajlik a főváros vezetésében a 4-es metró és a Bartók Béla út sorsáról. Mint ismert, a budai útvonal felújítása a napokban kezdődött meg a közművezetékek rekonstrukciójával, a metróépítéshez azonban még egy azonnali döntés esetén sem tudnak ebben az évben hozzákezdeni. A kedvező döntést ugyanis – egy esetleges szocialista győzelem esetén – csak az új kormány megalakulása után, nyár elején hozhatják meg. A metróalagút kifúrásához és az államások megépítéséhez szükséges a közbeszerzési pályázatok kiírása is. Szakértők szerint azonban a tenderek elbírálása leghamarabb a következő esztendőben fejeződhet be.
A főváros előtt így két lehetőség áll: vagy felújítják a Bartók Béla utat az idén, és jövőre újra megbontják a metróépítéshez, vagy pedig lelassítják az útrekonstrukciót, és közbeszerzési pályázat kiírása nélkül, még ebben az évben megkezdik a föld alatti munkálatait. Az első variáció nyilván visszatetszést keltene a budapestiekben és a vidékiekben egyaránt, hiszen egyrészt közpénzt pazarolna vele a főváros és az állam, másrészt pedig rövid időn belül kétszer lehetetlenítené el építkezés a közlekedést Budán. A jelenlegi tervek természetesen azzal számolnak, hogy a felújított út és terek alatt építik meg a metrót. A második lehetőség politikailag veszélyesebb a közbeszerzési pályázatok hiánya miatt, ráadásul ebben az esetben nem szűnne meg a forgalomkorlátozás az őszi önkormányzati választások idejére. Mint ismert, az eredeti ütemterv szerint a jelentős torlódást okozó útlezárást a nyári szabadáságolások idejére, júliustól szeptemberig tervezi a fővárosi önkormányzat. Ez idő alatt autóval nem lehet majd behajtani a Bartók Béla útra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.