A Margit híd budai hídfője

Gazsó Rita
2002. 04. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Buda első önálló jogú „elővárosa” a középkori Felhévíz, amelynek középpontja a mai Margit híd budai hídfőjének környéke, az akkori Gézavására volt.
Egyes legendák szerint a mai Lukács és Császár fürdő körüli vidékre, a későbbi Felhévíz területére érkező ősmagyarok már bejövetelükkor meleg vízű forrásokat találtak itt. A szemközti pesti oldallal, Jenővel átellenben alakult ki központja, a kora középkor egyik legfontosabb Buda alatti átkelőhelye, a Jenei rév. A hagyományok szerint ebből a településből hozta létre I. Géza a Gézavására nevű falut, vásártartási joggal ruházta fel, amit utódai is megerősítettek. A XII. századtól a település lakói királyi hajósok, majd később kézművesek és kereskedők voltak, akik az akkori iratok szerint egyhelyiséges, pincés házakban éltek. Ekkoriban került a terület a margitszigeti apácák birtokába. Plébániatemplomát – a Szentháromság egyházat, amelynek romjait a későbbi Bem mozi helyén, a Margit körút 5. szám alatt találták meg – hajdan kőfal és temető vette körül. A templomot és a köré csoportosuló házakat és telkeket magában foglaló Szentháromságfalvát 1187-ben említik az első források. A tatárjárás pusztítása után a területet Felhévízhez csatolták. A XIII. századtól a mai Rózsadomb lejtőin nemesek vásároltak szőlőbirtokot és a település, főként központja, egyre városiasabb jelleget öltött. Központja és vásártere ekkoriban már a mai Bem térre került. A XV. századtól Felhévíz Buda jogilag független külvárosa volt, ahol a vásárvámot a révvám váltotta fel, és ekkortól már Felhévízi révként találkozhatunk a nevével. A török idők alatt a Vár környéki részeket kerületekre osztották és védőfallal vették körül, amely körülbelül a mai Margit körút vonalában húzódott. A visszahódítás után a lebontott városfal mentén épült ki az országút. Budapest általános szabályozási tervében 1874-ben készült el a budai oldal rendezésének programja is. A pesti Nagykörút mintájára hozták létre a budai körutat, amelynek budai végpontjait a pestivel később a két belső Duna-híddal, a Margit híddal és az Erzsébet híddal kötötték össze.

A Margit híd építésének befejezése, 1872 után kezdődött el a budai körút építése. Első szakaszának, a Széll Kálmán – mai Moszkva – térig tartó része kapta a Margit körút nevet, amely ekkoriban csak földszintes házakból állt. Számtalan változás történt a környék életében, leszállították a hídvámot, amivel megnőtt a forgalom, a Mechwart és a Széll Kálmán téren álló téglagyárak örökre eltűntek, a Margit híd hídfőjénél pedig nagy kiterjedésű tér alakult ki. A lóvasút helyét is átvette a villamosközlekedés 1898-tól, ami jelentős lökést adott a környék kiépülésének. Ekkoriban indult meg a Rózsadomb beépítése is, amely hamarosan a főváros legelegánsabb negyedévé vált. Képünk a Rózsadombra vezető kocsiút elkészülte előtti, az út helyén a Margit és a Zárda utca kis földszintes házai látszanak. A Margit utca sarkán már áll a Margit udvar, a kép jobb oldalán pedig a hídfő sarkánál a Margit park kávézó látszik. A teret 1932 óta díszíti az első világháború győztes csatájának emlékére emelt przemysli emlékmű. A hídfőnél kiépített HÉV-végállomást 1972-ben a Batthyány térre telepítették. (G. R.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.