A Strabag javítja az átadott M3-as hibáit

A Strabag csoport magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. munkagépei folyamatosan dolgoznak a hibás útpálya felújításán az M3-as sztráda Gyöngyös–Füzesabony közötti szakaszán. Ezt az autópályát az M Három Konzorcium építette 1997–1998 között a Strabag Hungária Rt. részvételével.

Putsay Gábor
2002. 04. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sztráda egy szakaszán már 1999 tavaszán észlelhetők voltak azok a hosszirányú burkolatrepedések, amelyekre az akkori üzemeltető, az Északkelet-magyarországi Autópálya (ÉKMA) Rt. a garanciális javítási igényét azonnal bejelentette. Több vizsgálatot követően az ÉKMA jogutóda, az Állami Autópálya Kezelő Rt. megállapodott a kivitelezővel: a cég felszedi a megrepedt útfelületet, és a feszültségelosztó réteg beépítése után egy új aszfaltréteget kell elhelyeznie.
Miután a kormány döntött arról, hogy az autópálya-építéseknél – amelyek a legnagyobb beruházások – a hazai vállalatokat kell előnyben részesíteni, egyes politikai és szakmai körök azt próbálták nyomatékosítani, hogy a sztrádaépítések a multinacionális vállalatok nélkül megvalósíthatatlanok, amit nem ők csinálnak, az rossz minőségű, nem készül el időben. Ezeknek a kritikáknak a fő képviselője volt a közelmúltban Keller László szocialista honatya, aki az épülő M3-as autópályával kapcsolatban próbálta bizonyítani, hogy nem a szakmai elvárásoknak megfelelően dolgoznak a hazai kivitelezők, súlyos hiányosságokat vétenek, és büntetőfeljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A szakértői vizsgálatok azonban pont az ellenkezőjét bizonyították, az épülő sztrádákon pedig 2000 júliusa óta több mint százezer vizsgálatot végeztek el az illetékes szervek. A hazai sztrádák építése során minden eddiginél szigorúbb ellenőrzési rendszert vezettek be. Az eddigi vizsgálatok azt támasztják alá, hogy a kivitelezők az elvárt paraméterek szerint építik az autópályát.
A Strabag az előző másfél évben a Fővárosi Bírósághoz, a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, a versenyhivatalhoz és az Európai Bizottsághoz fordult a hazai autópálya-építési gyakorlatot sérelmezve. A tulajdonosok képviselői a magyar és az osztrák médiumokban több ízben azon véleményüknek adtak hangot, hogy a magyarországi leányvállalat súlyos nehézségekkel küszködik, ha kiszorul az autópálya-építésekből, nem lesz bevétele, holott eddig jelentős összegeket fektettek be az országban. Ennek ellenére szakmai körökből és a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumból származó információk szerint a hazai infrastrukturális beruházásoknál, a mélyépítő iparban jelentős piaci részesedéssel bír a vállalat. A Strabag Építő Kft. tavalyi éves árbevétele meghaladta a 92 milliárd forintot. Az építőiparban jelenleg második cég több mint kétszer akkora bevétellel bír, mint a Betonút Szolgáltató és Építő Rt., amely a Magyar Autópálya-építő Konzorcium tagja.
Korábban, 1994–1998 között a hazai építőipart három nagy külföldi tulajdonú multi – köztük a Strabag – uralta, amelyek felvásárolták a keverőtelepeket és a bányákat. Az árfelhajtó hatás miatt a magyar cégeknek esélyük sem volt arra, hogy a piaci versenyben megmérettessenek. Mint ahogy azokkal a kondíciókkal nem lett volna esélyük az egységes európai piacon sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.