Bővülhet a Csepeli Szabadkikötő

Putsay Gábor
2002. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési kormányzat megtette az előkészületeket, hogy a Csepeli Szabadkikötő – amely az ország legnagyobb és legtöbb árut fogadó trimodális központja – idén megkapja az országos közforgalmú kikötő minősítést, így a fejlesztésekhez a későbbiekben jelentős mértékű állami támogatáshoz jusson. A vízi fuvarozást mint a környezetet kímélő és egyben legolcsóbb szállítási formát az Európai Unió is a kiemelt fejlesztési rendszerek között kezeli, ám annak ellenére, hogy hazánk rendkívül kedvező adottságokkal rendelkezik, csak 2000 után nyílt lehetőség az ország legnagyobb kikötőjének állami támogatására.
Mint ismeretes, a kikötő a 90-es évek hazai közlekedéspolitikája alapján nem kaphatott költségvetési támogatást, így az üzemeltető Mahart Rt. a legfontosabb és időszerű fejlesztéseket – például a medencék mélyítését vagy a vasúti kapcsolat bővítését – nem tudta elvégezni. A Csepeli Szabadkikötő iránt az évek során egyre nagyobb volt az érdeklődés, a megnövekedett forgalmat azonban a meglévő infrastruktúra nehezen tudta kiszolgálni. A 90-es évek végén a közlekedési kormányzat felismerte a vízi áruszállításban rejlő hazai lehetőségeket, és lépéseket tett a több mint százéves Mahart megújítására. A vízi közlekedésről szóló törvényt 2000 őszén fogadta el az Országgyűlés, és 2001. január 1-jén lépett hatályba. A törvény – a kikötőkről szóló cikkely értelmében – lehetőséget nyújt arra, hogy az a terület, amely nem képez állami tulajdont, de a társaság, amely a kikötőt kezeli és a forgalmat bonyolítja, többségi állami tulajdonban van, költségvetési támogatásban részesülhet. Ez a határozat tette lehetővé a szabadkikötőt üzemeltető Mahart számára, hogy a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumtól (Kövím) kérelmezze: vegyék fel a trimodális központot az országos közforgalmi kikötők közé. Ez a folyamat tehát megkezdődött, a kikötő várhatóan az év második felétől állami támogatásban részesülhet.
Másik jelentős esemény volt Csepel szempontjából a közelmúltban, hogy Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter javaslatára januárban a kikötőt az országos logisztikai hálózat részévé minősítették, ami azt eredményezi, hogy a fuvarozócégek és a befektetők nagyobb bizalommal lesznek a csepeli központ iránt. Azzal, hogy Csepel az országos logisztikai hálózat része, illetve országos közforgalmú kikötő lesz, jóval nagyobb az esély a tőkebefektetésre és a központ bővítésére.
A rendszerváltás óta európai uniós pályázatokon még nem nyert el támogatást a kikötő. A Kövím az Európai Unióhoz elküldött ISPA-pályázati anyagban a vasúti és a közúti fejlesztések mellett megjelölte a vízi szállítást is, így jó esély van arra, hogy 2003-ban EU-s forrásokhoz jusson a Csepeli Szabadkikötő. A tervek szerint a közúti járművek hajóra jutását segítő Ro-Ro terminált létesítenének, és bővítik a kikötőbe vezető közúti és vasúti infrastruktúrát. A Kövímtől származó információk szerint az ISPA-támogatás révén 6–8 milliárd forintot lehetne elkölteni a hazai kikötők fejlesztésére.
Amennyiben a 2003-as és a 2004-es ISPA-támogatások egy részét a vízi közlekedésre lehet fordítani – hasonlóan a vasúti beruházásokhoz –, az ISPA-forrást ugyanolyan mértékű állami támogatással kell kiegészíteni a beruházások során. A tervek szerint nemcsak a csepelit, hanem a többi kikötőt, többek között Győr– Gönyűt is tovább fejlesztik, s a Dunán, a hajózási útvonalon javítják a fuvarozási feltételeket. Ugyanígy jelentős beruházásokat végeznek el a vízi határátkelőhelyek korszerűsítésekor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.