Közlekedés, életminőség, gazdaság

Napjainkban, a XXI. század kezdetén az 1990-től kibontakozó társadalmi-gazdasági átalakulás eredményei ellenére a magyar közlekedés fejlettsége elmarad az európai uniós átlagtól. Az előző tíz évben a magyar gazdaság sikeres piacgazdasági teljesítményei élesen rávilágítottak arra, hogy a gyorsforgalmi utak, a nagy teljesítményű vasút, a jó légi közlekedés, valamint az ipari-mezőgazdasági alapanyagoknál az olcsó belvízi szállítás lehetősége az egyik legfontosabb alapfeltétele az ipari, kereskedelmi, logisztikai üzemek, telephelyek kiválasztásának. Magyarország gazdasági fejlődésében, nemzetközi versenyképességének növekedésében a közlekedés az egyik legmeghatározóbb tényezővé vált.

2002. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar háztartások jövedelmük csaknem ötödét költik a közlekedéssel kapcsolatos kiadásokra. A közlekedés, miközben megteremti az emberek, áruk, szolgáltatások szabad áramlását, a közlekedési balesetek, az energiafogyasztás, a lég- és zajszennyezés, a területfoglalás révén káros hatásokat is kifejt a környezetre. A mindenkori közlekedéspolitika legfontosabb célja, hogy egyensúlyt találjon a társadalom és a gazdaság növekvő mobilitási igénye és a káros következmények minimalizálása között.
*
Teljesítmények
Magyarországon a bruttó hazai össztermék (GDP) csaknem hat százalékát a közlekedés állítja elő, ami kismértékben meghaladja az Európai Unió átlagát. Az egy főre jutó közlekedési teljesítményben azonban még nagyok a különbségek. Az EU-ban naponta egy főre átlagosan 35 kilométer utazási teljesítmény jut, hazánkban pedig majdnem 25. Az áruszállításban az EU-tagországokban naponta egy főre átlagosan húsz tonnakilométer, míg Magyarországon nyolc tonnakilométer teljesítmény jut. Nyilvánvaló, hogy a magyar gazdaság dinamikus növekedésével a hazai személy- és áruszállítási piac teljesítménye nőni fog.
A cél azonban nem maga a közlekedés. A közlekedés mint szolgáltatás csak eszköz lehet az életminőség javítása és a gazdasági növekedés érdekében.
A magyar gazdaság és közlekedés modernizációját jól mutatja, hogy a társadalmi-gazdasági átalakulás során növekvő nemzeti összterméket fajlagosan egyre kisebb szállítási ráfordításokkal érte el az ország. Mindez elsősorban a korszerűsödő ipari termelésnek (magas hozzáadott érték), a logisztikai rendszerek fejlődésének és a közlekedési hálózatok bővülésének köszönhető. (Új hidak, összekötő és elkerülőutak stb. lerövidíthetik a szállítási útvonalakat.) Különös megbecsülést érdemel ez a hazai trend, ha összevetjük az EU-val, ahol is 1993 óta a GDP-emelkedést csak gyorsabban növekvő áruszállítási teljesítményekkel lehetett elérni.
Éppen ez irányította az unió figyelmét még inkább a fenntartható növekedés és a mobilitás kapcsolatára, és helyezte közlekedéspolitikája középpontjába.
*
Közlekedési munkamegosztás
A magyar gazdaság – a társadalmi-gazdasági átalakulást megelőzően – export-import forgalmának alig több mint negyedét bonyolította a nyugat-európai országokkal. Az 1990-es évek közepétől a magyar külkereskedelmi forgalom 70-75 százaléka tartósan az EU-tagországok felé irányul. A szállítási irányok, az áruszerkezet és a belföldi piac döntő átalakulása a közlekedés egyes alágazatait eltérő mértékben érintette. A legnagyobb piacvesztes a vasút és a belvízi szállítás, míg növelte piaci részesedését a közúti és a légi közlekedés. Ennek ellenére ma még a magyar közösségi közlekedés (autóbusz, egyéb városi közlekedés) részaránya több mint a kétszerese az EU átlagának. A vasúti személyszállítás magyar részaránya 11 százalék, szemben az EU hatszázalékos arányával, és az áruszállításban a 24 százalékos hazai részarány is jelentősen meghaladja a 13 százalékos EU-átlagot.
Míg az Európai Unió közlekedéspolitikája a közösségi közlekedési módok arányának növelését, a vasút újjáélesztését tűzte ki fő célul, a magyar közlekedéspolitika egyik prioritása a meglévő közösségi közlekedési módok minél magasabb részarányának megőrzése, komfortosabb járműállománnyal, jobb menetrendekkel, megfelelő tarifapolitikával, összességében vonzóbb szolgáltatással. Hiba lenne azonban azt hinni, hogy Magyarország kivonhatja magát az európai uniós tendenciák, a motorizáció növekedésének hatásai alól.

Infrastruktúra-fejlesztés
A világ közepesen fejlett vagy fejlett országainak adatai alapján egy dollár – helyesen megválasztott – közlekedésiinfrastruktúra-beruházás három-négy dollár magántőke-befektetést vonz maga után. Az előző évtized magyar tapasztalatai alapján a megépült autópályák mentén a működőtőke-befektetés (üzemek, ipari parkok, logisztikai központok, kereskedelmi létesítmények, bankok) évi harminc kilométeres sebességgel halad nyugatról kelet felé.
Új kapacitások létrehozása előtt azonban a meglévő közlekedési rendszer hatékonyságát számos módon növelni lehet. Az áruszállításban a közúti-vasúti-belvízi szállítás összehangolása (kombinált és multimodális közlekedés), a személyközlekedésben a közforgalmú és egyéni közlekedés megfelelő aránya, a „parkolj és utazz” (P+R) rendszer, a rugalmas munkaidő, az összehangolt forgalomirányítási rendszerek, az alágazatok között is összehangolt menetrendek, a korszerű (intelligens) utas- és járművezetői tájékoztató rendszerek, a közforgalmú járművek haladását előnyben részesítő forgalomtechnikai megoldások mind hozzájárulhatnak a meglevő közlekedési rendszer gazdaságos és biztonságos működéséhez.
Mindezekkel egy időben a növekvő és differenciálódó közlekedési igényeket a meglévő rendszer jobb kihasználása és a szűk keresztmetszetek megszüntetése mellett új hálózati elemekkel lehet kielégíteni. Megalapozott prognózisok szerint 2000–2015 között a személygépkocsik száma 50-55 százalékkal nő. A személyközlekedési teljesítmény utaskilométerben számolva
30-35 százalékkal, míg az áruszállítás árutonna-kilométerben 25-30 százalékkal emelkedik.
A magyar gyorsforgalmi úthálózat fajlagos mutatók alapján – ezer négyzetkilométerre, illetve tízezer lakosra vetítve – alig több mint harmada az unió átlagának. A 7800 kilométer hoszszú magyar vasúthálózaton mindössze 85 kilométernyi vonalszakasz alkalmas 160 km/óra sebességű közlekedésre. A dunai magyar kikötők sűrűsége kevesebb mint harmada a Duna tőlünk nyugatra eső részéhez viszonyítva.
A közlekedésfejlesztés fontos szempontja a közlekedési módok közötti kapcsolatok fejlesztése. Az egyéni közlekedési (gyalogos-, kerékpáros- és személygépkocsi-forgalom), valamint a közforgalmú közlekedési módok (autóbusz, vasút, városi közlekedési járművek) megfelelően kialakított találkozó, átszálló pontjai elősegítik a jobb minőségű, biztonságosabb és a környezetvédelmet szolgáló, az egyének, a családok vagy az üzleti utazás számára jobb és szélesebb választékot nyújtó közlekedést. Az áruszállításban a közlekedési kapcsolatok fejlesztésének fontos elemei a logisztikai központok, azon belül is kitüntetett környezetvédelmi és gazdaságpolitikai szerepe van a több közlekedésmódot magába foglaló (multimodális: közúti-vasúti-belvízi) csomópontoknak.
*
Versenyképesség és hatékonyság
A magyar közlekedési rendszer az 1990-ben kezdődő társadalmi-gazdasági átalakulással jelentős változáson ment át. A közúti áruszállítás teljes egészében privatizált, döntő hányadában mikro- és kisvállalati formában működik. A nemzetközi fuvarozásban részt vevők járműállománya, szakmai ismeretei az EU-versenytársakkal is kiállja a próbát.
A menetrendszerű közúti autóbuszos fuvarozás hálózati lefedettsége, gyakoriság szempontjából nemzetközi szinten is kiemelkedő, jövedelemtermelő képessége azonban a nyugat-európai versenytársaktól jelentősen elmarad.
A vasúti személy- és áruszállítás néhány területe mind a hazai közúti, mind a nemzetközi vasúti vállalatokkal versenyképes (például intercityközlekedés, kombinált szállítás), azonban a magyar vasút egészének versenyképessége nem kielégítő, hasonlóan a légi közlekedéshez és a belvízi áruszállításhoz.
A jogi szabályozás, a közösségi jog átvétele meghatározza azokat a kereteket, amelyek az egyes közlekedési módok adottságai, a piaci jellemzők figyelembevételével a díjképzés elvei, a támogatások, a kedvezmények, a működési feltételek és egyéb szabályozások révén hozzájárulnak az EU-konform versenyfeltételekhez.
A korszerűsödő járműpark és infrastruktúra, az új logisztikai szervezési módszerek alkalmazása és a jogszabályi környezet együttesen erősíteni fogják a magyar vállalkozások versenyképességét és hatékonyságát belföldön és külföldön.
Kiemelést érdemel, hogy a magyar közlekedés számos elemének modernizációs üteme – persze sok esetben az utolérési effektus alapján – meghaladja az EU-értékeket. Így például bár a hazai személygépkocsi-ellátottság csak a fele az EU-átlagnak, de az előző tíz évben a magyar növekedés húszszázalékos volt, szemben az EU 13 százalékával. Bár az autópálya-ellátottságban hazánk elmarad az EU-tól, de a magyar növekedés 47 százalékos volt tíz év alatt, míg az EU-ban 26 százalékos.
Kedvező, hogy Magyarországon 1990–2000 között a halálos közúti balesetek száma 51 százalékkal csökkent, szemben az EU 18 százalékos értékével. A korszerűsödő járműállomány, az úthálózat és a környezetbarát szállításszervezési módszerek fejlesztése eredményeként (például kombinált szállítás) összességében csökkent a közlekedés okozta környezeti terhelés mind a légszennyezés, mind pedig a zajterhelés szempontjából.
A szerző a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium
közlekedési helyettes államtitkára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.