Lakáspolitika és a lakáspiac, 1998–2002

Alakáspolitika és a lakáspiac közötti kapcsolat korántsem olyan szoros, mint azt a megfigyelők többsége feltételezi. A lakáspiaci folyamatok (lakásárak változása, lakáskereslet, lakásberuházások stb.) sokkal inkább függnek a makrogazdasági feltételektől, mint a többnyire rövid távú lakáspolitikai intézkedésektől. Jóllehet a lakáspolitika módosíthatja a folyamatokat, de alapvetően megváltoztatni nem tudja.

2002. 04. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakirodalom túlnyomó része, és én magam sem értek egyet azzal az állásponttal, hogy a gazdasági visszaesést az állami támogatásokkal indukált lakásberuházások megállíthatják, és gazdasági növekedést eredményeznek. Fontos tehát látni a lakáspolitika korlátait, és nem szabad abba az illúzióba esni, hogy minden, ami a lakáspiacon történik, az a lakáspolitika következménye, akár pozitív, akár negatív tendenciákról van szó.

A tények
A lakásberuházások növekedtek, habár a lakásépítés még 2001-ben is pusztán az 1996-os, a „szocpol”-megemelés miatti kiugró év eredményét érte el. Ám a lakásépítési engedélyek száma pozitív tendenciát jelez, amikor az évi 35 ezer lakás reális perspektíva. (Ez a nyugat-európai lakásépítés átlagának alsó határát jelenti.) Még ennél is fontosabb pozitív tendencia a lakásépítés szerkezetének megváltozása, a fejlődő területek és a vállalkozói lakásépítés arányának növekedése, amelyek egy egészségesebb lakáspiacra engednek következtetni.
A lakásberuházások azonban korántsem szűkíthetők le az új lakások építésére, hiszen ide értendő a korszerűsítés, a bővítés, a felújítás, amelyek semmivel sem kevésbé fontosak, mint az új lakásberuházások. A KSH becslései szerint a felújítások értéke elérheti az új lakásépítések értékének ötven százalékát. Amíg a lakásépítés harmincezernél kevesebb háztartás helyzetét változtatja meg, addig a lakáskorszerűsítés stb. évente kb. 250-300 ezer háztartást érint. A lakáspiacnak azonban csak egy szűkebb területe a beruházás, hiba ezért a lakásrendszer hatékonyságát a lakásberuházások nagyságával azonosítani. A lakások megfizethetőségének egyik mutatója a lakásárjövedelem-olló (átlagos lakás ára osztva átlagos háztartás jövedelemével), amely a piac hatékonyságát méri. A mai lakásárjövedelem-ollót 4,9-5,0 (évre) becsülik a szakemberek, ami még mindig magas a nyugat-európai lakásrendszerekkel összehasonlítva. A lakások megfizethetősége romlott 1998 után a lakásárak emelkedése miatt, de a jövedelmek emelkedése és a lakásár-növekedés lelassulása ezt a folyamatot megállította.
A lakások megfizethetőségének másik mutatója a lakáshitelezés hatékonyságát méri, mégpedig úgy, hogy egy átlagos jövedelmű háztartás az átlagos értékű lakás megvásárlásához a lakás értékének hány százalékát fizetheti ki hitel segítségével. A lakáshitelek megjelenése és a bankok közötti verseny az egyik legfontosabb változás a lakáspiacon. Ennek a mutatónak az értéke ma ötven százalék, míg négy évvel ezelőtt lényegében nem volt hitelezés. A kinnlévő hitelállomány a GDP 2,3 százaléka, ami még messze van az európai országokra jellemző harminc-negyven százaléktól. A lakáspiac működését jól jellemzi a lakásköltségek megfizethetősége, vagyis hogy a lakással kapcsolatos kiadások miként alakultak. A háztartások a jövedelmük 20-25 százalékát költik lakásra, ami különösen a kilencvenes évek elejéhez képest jelent változást. A háztartások 10-15 százaléka hátralékos, mivel nem működik olyan támogatási rendszer, amely az arra rászoruló háztartások jövedelmét még idejében kiegészítené, és amely fegyelmező erővel is járna, azaz a háztartások alkalmazkodási képességét javítaná. Ezen a területen nem történt pozitív változás, a hátralékkezelési programok ellentmondásosak és nem sikeresek. Végül a lakáspiacot jellemezhetjük a lakásállomány összetételével, a bérlakások és tulajdonos által lakott lakások arányával. A bérlakásépítés az utolsó két évben újra megjelent a magyar lakásrendszerben, ami pozitív tény, de ennek nagyságrendje nem teszi elérhető távolságra egy európai átlagot megközelítő nagyságrendet. A mai megoldási eszközök elégtelenek e cél eléréséhez.

Értékelés
A lakáspiaci folyamatok alapvetően pozitív fordulatot jelentenek, amelyeknek azonban nem szabad eltakarniuk a jelenlegi problémákat. A pozitív tendenciákhoz a ’96 után elkezdődött gazdasági kilábalás és a lakáspolitika együttesen járultak hozzá. A lakáspolitika mozgástere megnövekedett 1998 után, amit jól jelez, hogy az államháztartáson belüli lakáskiadásoknak (ideértve a költségvetésben nem szereplő adókedvezményeket is) 2002-ben csupán 16 százalékát kötötték le a korábbi elkötelezettségek, szemben 1998-as 31 százalékkal.
A lakáspolitika értékelésekor három szempontot kell figyelembe venni: fiskális szempontból tartható-e; mennyire torzítja a lakáspiaci szereplők viselkedése; a támogatások elosztása mennyire igazságos. A lakástámogatások 1998–2002 között a GDP 1,2-1,4 százalékát kötötték le, ami nemzetközi összehasonlításban nem számít kiugró adatnak, azaz egy olyan nagyságrendet képvisel, ami finanszírozható. Kérdéses azonban a tendencia. Vajon a mai feltételek tartósan fenntarthatóak-e és finanszírozható-e hosszabb távon a mai lakástámogatási rendszer? Erre nehéz egyértelmű választ adni, de véleményem szerint ez nem lesz tartható. Három érvet emelnénk ki véleményem alátámasztására. Az egyik a hitelek támogatása, ami hosszú távú elkötelezettséget jelent, a kinnlévő lakáshitelek növekedésével egyre nagyobb olyan terhet, ami a mindenkori kiadások között már mint a korábbi elkötelezettség szerepel. (1989-ben a GDP nyolc százalékát költöttük lakásszektorra egy rossz lakáskamat-támogatási konstrukció miatt.) A másik elem a bérlakásprogram. A mai támogatási tartalom lakásonként kb. 4,5 millió forint. Ez azért nem tartható, mert nem von be magánforrást a szektorba, és a jelenlegi szinten kilátástalan a bérlakásnövekmény elérése, ami nagyságrendi változást eredményezne. A harmadik érv pedig a lakásfenntartási támogatás és a lakbértámogatás forrásigényét jelenti. Véleményem szerint elkerülhetetlen, hogy a következő kormányzati ciklusban jelentős költségvetési forrást lekötő lakbértámogatás megjelenjen, és erre már nincs forrás.
A támogatások piaci hatása a lakáspolitika legvitatottabb kérdése. A 2000 utáni lakáspolitika számos radikális változtatást vitt a rendszerbe. Három jellemzőjét emelném ki e változásoknak. Az egyik: erős lobbinyomásra az építéshez fűződő támogatásokra koncentrált; másik: lényegében feladta a támogatások szociális „célzásának” elvét; a harmadik pedig, hogy sok „improvizáció” kísérte a lakáspolitikát. A támogatási rendszer torzító hatásainak mértékét nagyon nehéz ilyen rövid távon megítélni, az erre vonatkozó megállapítások inkább hipotézisek. A támogatások új lakásokra való koncentrálása eltolta a keresletet az új lakások irányába (megnövekedett építési engedélyek), de egyben hozzájárult a kínálati (telek, építőanyag, kivitelezés) árak növekedéséhez, ami a támogatások egy részének elszivárgását eredményezte. A lakáshitelekhez nyújtott támogatást a tehetősebb háztartásoknak mindenképpen érdemes felvenniük, hiszen a megtakarításaikat aligha tudnák a lakáskölcsönnél biztonságosabban és magasabb hozammal befektetni. (Pl. az államkötvénypiac kilencszázalékos kamata áll szemben a kamatmentes kölcsönnel.) Ebből az következik, hogy a támogatás nem vezet feltétlenül beruházásnövekményhez, hiszen a támogatás révén megszerzett pluszforrásokat vagy befekteti (államkötvény), vagy más területen elfogyasztja (autó, utazás stb.). Könnyen lehet, hogy ez a magyarázata annak, miért nem növekedtek a lakásberuházások nagyobb mértékben.
A lakáspolitika elemezésének harmadik szempontja, hogy miként befolyásolja a jövedelemelosztást. Természetesen a támogatási rendszer valamennyi elemére meg kell vizsgálni a jövedelmi hatást: szakértői becslések alapján a támogatások 25-35 százalékát kapták az alsó két jövedelmi ötödbe tartozó háztartások 1998 és 2002 között. Nagyon hiányoznak a támogatási rendszer jövedelemelosztási hatásának elemzései, de vannak közvetett adatok és összefüggések, amelyek megerősítik a regresszív hatásra vonatkozó hipotéziseket. Tudjuk például, hogy 2000-ben a lakáshitelekhez fűződő adókedvezmények csupán kilenc százalékát kapták a jövedelem szerint a legalsó egyharmadba tartozó családok. Ugyanúgy több elemzés is kimutatta a lakástakarékokkal kapcsolatos támogatások regresszív hatását. A támogatási rendszer célzottságát nemcsak a hatékonysági érv (elszivárgás), hanem a szociális érvek is indokolják. Fontos látni azonban, hogy a jövedelemi hatás nem pusztán a rendeletek, hanem a keresleti és kínálati oldalon fellépő tényezők együttes hatása. Például a lakáshitelekkel kapcsolatos támogatásokhoz már elvileg közepes jövedelmű rétegek is hozzáférnek, amit jól illusztrál az átlagjövedelmek, lakásárak és a kamatok összefüggése. De a lakáspiac úgy működik, hogy az alacsonyabb jövedelműek esetében kisebb lesz a hitelkereslet a nagyobb kockázatok miatt (munkaerő-piaci helyzet, váratlan kiadások kockázata stb.), illetve a kínálati oldalon a bankok racionális viselkedése is azt indokolja, hogy a magasabb jövedelműeknek zöld utat engedjenek, míg az alacsonyabb jövedelműeket szigorúbban bírálják el. (Ez teljesen természetese és racionális, ha nem így lenne, az még roszszabb lenne.) A hatékony lakáspolitika alapkérdése a támogatási eszközök lehetőségeinek és hatásainak korrekt értékelése, a programok következményeinek ellenőrzése és időbeni módosítása.
A szerző a Városkutatás Kft. igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.