Nehéz év előtt áll a magyar vámigazgatás

Az elmúlt négy évben a vámosok szélesebb hatáskörrel vehették fel a harcot a gazdasági bűncselekmények elkövetőivel szemben. Nagy jelentőségű módosítás volt, hogy a jövedéki termékekkel elkövetett visszaélés bekerült a Btk.-ba, s a cselekményért akár börtönbüntetés is kiszabható. További jelentős segítség a vámosoknak, hogy a bűnelkövetők felderítése során titkosszolgálati eszközöket is alkalmazhatnak. Arnold Mihály altábornagy, a vám- és pénzügyőrség országos parancsnoka lapunknak adott interjújában elmondta, hogy az utolsó komolyabb gazdasági vagy politikai presszió a 90-es évek közepén érte a testületet. Emlékezetes, hogy ez idő tájt például a Horn-kormány Ipari és Kereskedelmi Minisztériumának államtitkára, Dunai Imre írásban kérte a parancsnoktól a – visszaélések melegágyának számító – halasztott vámfizetés visszaállítását. Az altábornagyot egyebek mellett az elmúlt négy év változásairól és a magyar vámigazgatás uniós felkészültségéről kérdeztük.

Csákó Attila
2002. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt esztendő végén a vámosok megkapták a meghatározott bevételek teljesítéséért járó jutalmat. Ön elköltötte már ezt az összeget?
– Hol van az már…
– És az idén lesz jutalom? Az ez évi elvárásokat tudják teljesíteni?
– Nem lesz könnyű, hiszen a vámcsökkentések és a választások során kilátásba helyezett adómérséklések csökkentik az általunk beszedhető bevételek mértékét. Mi többet beszedni nem tudunk, mint amennyit a forgalom után lehetséges. A bevétel teljesítésében reménysugarat jelenthet, hogy júniusban a kőolajipari termékeknél emelkedik a jövedéki adó mértéke. Ennek ellenére nehéz időszak elé nézünk.
– Erre már tavaly ősszel is volt példa, s akkor még a kommandót is bevetették a bevételek teljesülése érdekében. Készenlétben van már a bevetésre ez az egységük?
– A kommandó akkor az olajtelephelyeket ellenőrizte szigorúbban. Mi azóta is jelentős erőket küldünk erre a területre, s a jövőben is tovább szigorítjuk ellenőrzési tevékenységünket.
– Ha azt mondom olajügyek, mi jut eszébe?
– A „klasszikus” formájáról már nem beszélhetünk. A jelenség napjainkra szinte teljesen megszűnt.
– A 90-es évek elején, közepén tapasztalt ügyek megszüntetése, megelőzése érdekében önök mindent megtettek?
– Lehetőségeinkhez képest igen. Azonban azt látni kell, hogy szervezeti, technikai és jogszabályi feltételek híján voltunk. Sem létszámot, sem technikai eszközöket nem kaptunk, továbbá a jog sem volt éppen mindenben mellettünk. A társadalom pedig szükségszerűen belement az olajügyekbe, hiszen a kettős árrendszert nem tudta átlépni. Kevesen tudják, hogy olajügyek nemcsak nálunk és a szomszédos országokban, de például Németországban és Olaszországban is voltak.
– Mennyiben próbálták meg önöket befolyásolni úgy a politika, mint a gazdasági élet szereplői? Egyebek mellett arra gondolok, hogy miután megszüntették a – visszaélések melegágyának számító – halasztott vámfizetést, a Horn-kormány Ipari és Kereskedelmi Minisztériumának államtitkára, Dunai Imre írásban fordult önhöz, s kérte annak visszaállítását.
– Azt hiszem, az utolsó preszszió a 90-es évek közepén történt. Azóta a fellépés szükségessége a társadalom, a kormányzat és a politika részéről is megfogalmazódott.
– A felderítések során a vámosok akár százmilliós károkat is okoznak egyes csoportoknak. Nem szokott félni?
– Nincs olyan ember, aki ne félne. Egy dolgot azonban nem szabad: ezzel foglalkozni. Ugyanis az a munka rovására menne. A mi feladatunk a bevételek teljesítése és a feketegazdaság visszaszorítása.
– Azért a bűnözők álla ma sem kopik fel. Ők mivel foglalkoznak manapság?
– A kábítószer- és cigarettacsempészet mellett gyakran állami támogatás jogtalan igénybevételével, illetve fiktív áfa-visszaigényléssel is megpróbálkoznak.
– A kormányzat már beiktatásakor is megfogalmazta a gazdasági bűncselekmények elleni hatékonyabb fellépés szükségességét. Melyek voltak a legfontosabb változások ennek megvalósítása kapcsán az elmúlt négy évben az önök munkájában?
– Két éve alakultak meg a régióközpontok, s ezzel mi lettünk az első közigazgatási szervezet, amely megfelel az unió ez irányú elvárásának. A központi irányítás így hatékonyabban érvényesül, mintha a 19 megye és a főváros külön-külön lenne irányítva. Az, hogy a közigazgatás más területein külön kezelik például Budapestet és Pest megyét, teljesen elavult, értelmetlen. Az emlékezetes változtatások között említeném, hogy létrehoztuk Kecskeméten a jövedéki központot. Sajnos, ez azonban még nem úgy dolgozik, ahogy mi azt elképzeltük. Jelenleg is lokális feladatokat hajt végre, egyelőre még országos központnak nem tudjuk alkalmazni. Megerősítése a jövő feladata, s országos centrummá akkor válhat, ha az „Arany-háromszögben” is rendeződik a helyzet. Erre megvan minden esély. További jelentős változás az elmúlt négy évben, hogy a jövedéki bűncselekmény visszakerült a Btk.-ba, s a cselekmény börtönbüntetéssel is szankcionálható. Korábban akadtak olyanok, akik megfelelő pénzöszszeg fejében az elkövetők helyett elvitték a „balhét”. A módosítás óta velük már nem találkozunk, vagyis eredményes volt a szigorítás. Rendkívül fontos változásnak tartom, hogy a tranzitkábítószer ügyek felderítésében 2003. január 1-jétől nyomozati jogkörrel rendelkezünk. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a határon foghatjuk el a csempészeket, hanem a „nagyobb halakhoz” végigkísérhetjük a szállítmány útját. Nagyon nagy előrelépés volt az is, hogy két évvel ezelőtt létrehoztuk a Központi Bűnüldözési Parancsnokságot (KBP). Ennek eredménye, hogy ma már sokkal nagyobb a bűnelkövetők lebukási lehetősége. Korábban egy-egy bűnözői csoport a lebukás veszélye nélkül követhetett el törvénybe ütköző cselekményeket az ország különböző pontjain. Ma már a KBP kezében összefutnak az ügyek, ezért ez elképzelhetetlen. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a bűnelkövetők felderítése érdekében három éve titkosszolgálati eszközöket is használhatunk.
– Beépülnek a bűnözők közé?
– Nem, itt még nem tartunk. Sem ügynökeink, sem fedővállalatunk nincs még. Erre az életveszélyes munkára csak úgy engedhetünk el bárkit, ha személyes biztonsága érdekében maximális képzésben részesül. Ezek a speciális felkészítések folyamatban vannak, azonban ez ügyben többet nem szeretnék mondani.
– És arra volt példa, hogy a vámosok közé épültek be a bűnözők?
– Igen, bár ezt bizonyítani nem tudjuk. Több olyan frissen felvett munkatársunktól váltunk meg, akikről a belső vizsgálat bebizonyította, hogy olyan csoportokkal, vállalkozásokkal vannak kapcsolatban, amelyek a gazdaság kártevői közé tartoznak. Volt olyan munkatársunk is, akit már magasabb pozícióba akartunk helyezni, amikor a C típusú nemzetbiztonsági vizsgálatnál fény derült sötét kapcsolataira.
– És mennyire korrumpálhatók a vámosok?
– Míg a határvámhivatalok munkájában csökken a korrupció, a jövedéki ellenőrzésben megjelent. Általánosságban és összességében azonban csökkenés tapasztalható. Egyébként a vámosok korrupciójáról az egész világon többet gondolnak, mint ami az valójában. Erre van egy jópofa mondás a szakmán belül: „Élj úgy, ahogy azt sokan gondolják rólad!”
– Anyagilag mennyire megbecsült szakma az önöké?
– Az elmúlt évben fizetésünk a duplájára nőtt. Ma egy vámtiszt keresete meghaladja a 200 ezer forintot, jövedelme pedig ennél is jelentősen magasabb, hiszen például a múlt év végén öthavi, januárban pedig a 13. havi bérüket kapták meg kollégáim. Az elmúlt időszakban tehát nőtt a megbecsülésünk.
– Az egyik napilapban megjelent, hogy ön embertelen munkatempót diktált a bevételek teljesítése érdekében.
– Kérem segítsen meghatározni, hogy ez mit jelent. Ugyanis a vámosok sem azért kapják a fizetésünket, hogy bent legyenek a munkahelyükön, hanem azért, hogy dolgozzanak. Valóban elvárás a részemről, hogy mondjuk a havi 198 munkaórából legalább 180 órát ledolgozzanak kollégáim, s ez alól magammal sem teszek kivételt. Egyébként a testületen belül jelentősen csökkent a fluktuáció, sőt egyre többen kérik visszavételüket. A vezetés álláspontja ebben a kérdésben az, hogy aki egyszer elment tőlünk, azt nem vesszük vissza. Ugyanis az állomány képzése komoly pénzbe kerül, s nem ritka, hogy amikor valaki a diplomát, a szakvizsgát, vagy a nyelvvizsgát megszerzi, odébb áll. Ezzel nekünk és az adófizetőknek is jelentős kárt okoz.
– Beszéljünk a jövedéki termékekről: ön tavaly azt javasolta írásban Varga Mihály pénzügyminiszternek, hogy a cigaretta jövedéki adótartamának emelésében kérjen derogációt az EU-tól. Miért?
– Azért, mert ha a dohánytermékek adótartalma az uniós szintre nő, akkor a jelenlegi legnagyobb befizetőink, a dohánygyárak tönkremennek, vagy más országba teszik át termelésüket. A másik, hogy jelenleg csempészet szempontjából még nem vagyunk célország, viszont ha nő az adótartalom, a termék ára, akkor minden bizonnyal azzá válunk.
– Egyes borászok azt állítják, hogy a vámhatóság emberei felkészületlenek. Mit gondol erről?
– Borászok egy csoportja jövedéki szakértőként mutatja be magát, holott ők inkább álszakértők, hiszen a díszes névjegykártya mögött nincs tudás. Az ilyen jellegű képzést mi tartjuk, s a vámos kollégákat e témakörben folyamatosan vizsgáztatjuk. A borász társadalommal gyakran találkozom, mert a Borakadémia tagja vagyok, s ott szakmai kérdéseket gyakran megvitatunk. Egyébként pedig azt gondolom, hogy a borászoknak nem az a feladatuk, hogy a jövedéki termék megítélését, besorolását végezzék, hanem az, hogy kiváló minőségű bort állítsanak elő. Ezt a Borakadémia tagjai is így gondolják. Az viszont valóban igaz, hogy bor jövedéki szakértő a civil szférában még nincs. Az ő képzésük kialakításán még dolgozunk.
– Jelenleg az EU nem fogalmazta még meg, mely országokkal bővül a közösség. Így önök honnan tudhatják, mely határokat kell fejleszteniük?
– Jelenleg Letenyétől Záhonyig korszerűsítjük a határokat, miközben az osztrák, a szlovén, és a szlovák határt nem fejlesztjük. A nemrég átadott röszkei autópálya-határátkelő modernebb, mint az EU bármelyik átkelője. Egyébként a határkorszerűsítést az is indokolja, hogy ha később az unióba érkező árukat mi vámoljuk, azzal hatalmas üzletet csinálhatunk. Ez egy hosszú távú befektetés: ugyanis a beszedés költségeiből a jelenlegi 10 százalék helyett a jövőben 25 százalék marad a vámkezelést bonyolító államnál. Hazánk földrajzi fekvése és a magyar vámigazgatás felkészültsége biztosíték lehet arra, hogy ezek a bevételek nálunk realizálódjanak. Ehhez azonban megfelelő szolgáltatást kell nyújtanunk, elegendő létszámú logisztikai közpon-tot kell megvalósítanunk. A fej-lett technológia kialakításához PHARE-pénzeket is fel tudunk használni.
– Milyen feladatokat írt elő az EU hazánk csatlakozásáig?
– Legfontosabb a jogszabályi harmonizáció. Ez azonban már teljesült, hiszen a csatlakozási tárgyalásokon a vámfejezetet lezárták, az már EU-konform. Nagyon fontos kritérium viszont az oktatás, s leginkább a nyelvi képzés, valamint az előbb említett határfejlesztés.
– Van-e olyan lépés, amelyet nem szívesen hajtana végre?
– Igen. Ilyen például a nemzeti számítógépes programunk feladása. Ezzel azért nem értek egyet, mert nem engedhetem meg, hogy a bevételek beszedése akár néhány napra, az átállás idejére bizonytalanná váljon. Ezért csak akkor vagyok hajlandó megszüntetni a mi hálózatunkat, ha azzal párhuzamosan az EU-rendszere is alkalmas lesz a feladatra.
– Az idei év az ügyfelek éve. Ez mit jelent számunkra?
– Például azt, hogy a nyári utasforgalomban garantáljuk az utasok áthaladási idejét a határon. Ezek a normák határonként eltérőek. Hangsúlyozom azonban, hogy ebben csak a magyar vámigazgatás, és nem egyes szomszéd vámhatóság munkájának idejét tudjuk garantálni. Továbbá szeretnénk, ha ügyfeleink nagyobb számban élnének lehetőségeikkel, s például az informatikai árubejelentés rendszerét mind többen alkalmaznák, ugyanis ezzel még kevesen élnek. Vélhetően amennyiben a cégek körében egyre inkább fejlődik az informatikai infrastruktúra, annál több helyen alkalmazzák majd ezt. A vámszolgálat és az ügyfél közötti bizalmat mutatja, hogy ma már az is elképzelhető, hogy egy szállítmány megérkezésekor vagy elindításakor ne legyen vámos a helyszínen.
– Nem nő majd azok száma, akik visszaélnek az önök bizalmával és csempésznek?
– Nem, mert nagyon szigorú vizsgálat előzi meg az ilyen jogosítvány kiadását. Abban, hogy a szállítmányokkal soha semmi probléma ne legyen, a szállítmányozó vállalat mondhatni jobban érdekelt, mint a vámhatóság.
– Igaz az, hogy önök vagy a cégtulajdonosok egyes esetekben helymeghatározót szereltetnek járműveikre, hogy aztán nyomon követhessék a kamion útvonalát?
– Erre megvan a jogszabályi lehetőségünk. De sokat mond a menetíró ellenőrzése is. Erre bizonyíték, hogy számtalan illegális szállítmány így bukott meg.
– Nemrég itt járt Frits Bolkestein EU-főbiztos. Hogyan értékelte a magyar vámigazgatás munkáját?
– Látogatásával párhuzamosan egy uniós monitoring-ellenőrzést is kaptunk. A biztos és a bizottság is kedvezően értékelte ténykedésünket. Nekem azonban még ennél is nagyobb örömet okoz, hogy a világban Japántól Kirgizisztánig kikérik véleményünket, s rendszereik kiépítése során a magyar modellt valósítják meg. De említhetném a ma már világhírű kockázatelemzési módszerünket is, amelyet szintén számtalan ország átvett. Az pedig, hogy a Vámigazgatások Világszervezetének első oktatási központja Magyarországon létesült, talán nem azért van, mert tőlünk nem lehet tanulni.
– Önt korábban intenzíven támadták. Kérdésként is megfogalmazódott, hogy vajon miből tart fenn őshonos magyar állatfajtákat. Mostanában kevésbé van a „célkeresztben”, csak nem adta el az állatokat?
– Nekem minden jogszabályt be kell tartanom, én egy hátrányos helyzetű mezőgazdasági vállalkozó vagyok, s jó ha a tevékenységem nullszaldós. Mivel mindent törvényesen végzek, így érdemi támadás nem tud érni. Azt is mondhatom, megszokták a hobbim. Én ebbe ölöm a pénzt, s nem egzotikus szigetekre járok.
– Ön a VPOP parancsnokaként három kormányt és nyolc pénzügyminisztert segített munkájával. Mit gondol, a jövőben ön lesz az uniós tag Magyarország vámparancsnoka?
– Mivel elég sokat dolgoztam azon, hogy a szervezet hatékonyan működjön, szeretnék az lenni. A központi tiszti karba már megkaptam a kinevezésemet, amivel lehetőséget kaptam arra, hogy még legalább öt évig segíthetem munkámmal a testületet.

Arnold Mihály Bakonypéterden született 1945. március 12-én; Szigetváron érettségizett, majd anyagbeszerző volt. A vám- és pénzügyőrségnél 1972 óta dolgozik. Diplomát 1983-ban szerzett az Államigazgatási Főiskolán; a testületen belül az ellenőrzési osztály vezetője lett 1991-ben. Egy évvel később a VPOP parancsnokhelyettese, majd parancsnoka lett. Altábornaggyá 1995-ben nevezték ki. Nemzetközi szaktekintély: éveken át tagja a Vámigazgatások Világszervezete politikai bizottságának, majd a közelmúltban a világszervezet elnökének személyes tanácsadója lett. A Magyar Vitorlázó Szövetség társelnöke 1999 óta. Múlt hét pénteken a Vámügynökségek és Vámközreműködők Magyarországi Szövetsége tiszteletbeli és örökös elnökévé választotta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.