A dervist Szulejmán temette

Végh Alpár Sándor
2002. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon hányan tudják, hogy az iszlám legészakibb zarándokhelye Budán van, a Rózsadombon? Gyanítom, kevesen. Mint ahogy azok száma is gyér lehet, akiknek az átlagosnál tágabb ismerete van erről a vallásról.
Baj. A világ elmúlt negyedszázadának eseményei közül a legfontosabbak hátterében csaknem mindig szerepelt valamelyik iszlám ország.
A világ azonban többnyire csak újsághírekből ismerte őket. Ha szóba kerültek, mindig visszakérdeztek: Iszlám? Úristen, mi az?
Mielőtt szólnánk róla, vágjunk neki, és induljunk fel a Rózsadombra. Gyalogutat ajánlok, mert a lassú haladás kedvez a gondolkodásnak, mint tudjuk Rousseau óta. Márpedig van mit végiggondolnunk, míg elérjük a Gül Baba türbét.
A név ismerős lehet, egy operettszerző is felhasználta. Ő okosabb volt, mint azok, akik elhanyagolták a szent helyet. A környéken gyerekeskedtem, jól emlékszem, micsoda gaz és piszok vette körül egy időben.
De hát korábban se volt rá jobb világ. Germanusz Gyula, Kelet-kutatóink egyik nagy alakja évtizedeken át küzdött azért, hogy hozzák rendbe a szent életű dervis sírhelyét. Nem most: még a két háború között.
Mi lehet az oka, hogy ezt az építményt és környezetét minden időben elhanyagolták? Az aligha, ami a Balkánon, s főleg Bulgáriában, ahol a török ötszáz évig ült a népek nyakán. Ott ma is lila fejjel beszélnek az oszmán bégekről és janicsárokról, s nincs különbség az indulat mértékében, akár gazdaember az illető, akár földrajztanár.
Nálunk szó sincs ilyenről. Lehetnének nagyobb becsben is nálunk ránk hagyott emlékeink, de ez érvényes a magunk építményeire ugyanígy. Szóval, ez már amolyan magyaros hanyagság.
Csakhogy ma már, a turisztika aranykorában, nagyon is zsebre megy az ilyen mentalitás. A düledező látnivalókra nehezebb kuncsaftot találni, mint az olyanra, amit rendbe tettek, aminek környékéről eltakarították a gazt. Főleg akkor, ha egy vallás zarándokhelyéről van szó.
Nem is akármilyen valláséról.
A mozlim hitűek száma az előző évtizedben túlhaladta a keresztényekét, arról nem beszélve, némely arab országnak mekkora a gazdasági súlya. Nem okos tehát elvadítani a módos vendéget, s még ennél is rosszabb: hitében megsérteni.
Az áldatlan helyzetnek, mely a Gül Baba türbét körülvette, a török kormány vetett véget, s pénzt küldött a szent hely rendbetételére.
A változás óriási.
Aki felsétál a türbéhez vezető meredek utcán, hamar észreveszi, hogy a város felé nyíló kilátó megújult. Nincs olyan érzése az embernek, mint korábban, hogy trapézon egyensúlyozna a cirkuszban, ahonnan vagy leesik, vagy nem. Készült egy mutatós sétány, végre igazi kertté lett a hajdani kert, benne kúttal, rózsákkal, mintha meg akarna felelni a mozlimok azon elvének, hogy nem árt már a földön paradicsomi állapotok között élni.
És akkor most beszéljünk arról, ki volt Gül Baba.
A név magyarul annyit tesz: „a rózsák atyja.” Nem azért nevezték így, mert a kertje pompázott. A derviskolostor főnöke volt, és az ilyen rangúak rózsát viseltek turbánjukon. Nagy tekintélyű, sokak által szeretett férfi lehetett, hiszen halálakor koporsóját Nagy Szulejmán kísérte a sírhoz. Igen, itt, a Rózsadombon.
Óriási tisztesség volt ez, ma fel se tudjuk fogni, mekkora.
Ha egyszer Isztambulban járnak, nézzék azzal a szemmel a Szulejmanijje mecsetet, hogy Szinántól, minden idők egyik legcsodásabb építészétől rendelte a szultán. Ha jól megnézték, gondolatban tegyék mellé a kis budai türbét. Nem fogják elhinni: a mozlim hitűek szemében az utóbbi az értékesebb, mert szent hely, és a léleknek ad tápot, míg a másik, bár éke a városnak, csupán a szemet gyönyörködteti.
Fura hit a mozlim, de mit tudnak róla egyebet, ezen kívül?
Keveset. Gyönge lábon állnak ismereteink erről a vallásról.
Tavaly szeptember óta szerte a világon igyekeznek pótolni mindazt, amit a könyvkiadás, a tévé szerkesztői és a tudományos ismeretterjesztők mulasztottak az elmúlt évtizedekben. Mert mindanynyian kicsit félvállról kezelték az iszlám világot. Pedig ők messze előbb jártak e téren, mint mi. Ami azért furcsa, mert ők sose éltek át török hódoltságot, és nincsenek olyan „világmárkáik” a Kelet-kutatásban, mint nekünk. Mert mi Vámbéry, Goldziher és Germanus nevével nemcsak Európában büszkélkedhetünk, hanem az arab világban is.
Miért ez a hiány?
Mi lehet az oka annak, hogy megjelenik magyar nyelven egy könyv a Kelet vallásairól, és az iszlám nem szerepel benne? Netán, mert a könyv szerzője amerikai? Pedig nagy hiba lenne kiterjeszteni a palesztin–izraeli háborút az érzelmek és a tudás világára is.
Már csak azért sem, mert az iszlám kultúra nagyon gazdag kultúra. Tudósai mentették meg a görög bölcselők munkáit azzal, hogy lefordították arabra például Arisztotelészt. Az alexandriai könyvtár 700 ezer papirusztekercsen őrizte a teljes görög irodalmat, míg meg nem jelent a dicső Julius Caesar, és fel nem gyújtotta.
Az iszlám tudományt dicséri a bagdadi egyetem, mely az első volt a világon, bár erről a Magyar Nagylexikonban egy kukk sincs, amiként a kairóiról sincs, de ez inkább a lexikont minősíti, mint az iszlám tudomány akkori színvonalát. Ez persze nem meglepetés, hiszen irodalomkönyveink se büszkélkednek azzal, hogy a költő Zrínyinek kevés volt Pécs visszafoglalása, fel is gyújtatta a törökök birtokolta várost. Pedig ott kultúra volt, Esterházy Pál herceg leírása szerint a város meghódítása után hatvan évvel már négyszáz mesterembernek volt boltja, a kertekben százhetven fajta körtét számolt össze egy hozzáértő botanikus, mindenfelé park, benne virágok, az utcákon negyvenhét csurgóból folyt a víz. „Igen sok hadvezér és katona azt állítja, hogy szebbet Magyarországon nem látott.” Zrínyi serege 1664. január 27-én sorakozik hadrendbe a város előtt. Zrínyi int, induljatok. „Szodoma égésénél nagyobb volt a tűz, ugyanis a várost és a külvárost ezer és ezer helyen gyújtogatták fel, s a tűz és a füst csakhamar elfedte a napot és az egész látóhatárt. A legszebb város felgyújtva” – írta Esterházy Pál.
Ahogy az alexandriai könyvtár is a tűz martaléka lett.
A kultúra épít, az elvek és a katonák szegényítenek.
Menjenek, és nézzék meg a türbét. Egyszerű, mint az igaz ember élete.
Napnyugtáig érjenek oda. Utána becsukják a kaput.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.