A francia film köszöni, jól van

Frankhonban és külföldön is megtalálta közönségét a francia film. Hála az 1946-ban az európai film védelmében létrehozott, azóta nagy viták eredményeként többször is módosított támogatási rendszernek, amelynek elemei exportálható tanulságokkal is szolgálnak.

Ferch Magda
2002. 05. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia film közönségének köre az utóbbi tíz évben folyamatosan szélesedett szerte a világon. Magyarországon 1997-től, mióta a francia nagykövetség az Unifrance-szal és a Somogyi Gábor által létrehozott Upperstudióval közösen évente áprilisban megrendezi a francia filmnapokat, megkilencszereződött a nézők száma. A filmeket a hazai forgalmazók választják ki, főként a Best Hollywood, a Budapest Film, az Intercom és a Mokép. A rekordsiker tavaly volt: 1,2 millióan voltak kíváncsiak a nálunk bemutatott húsz francia és hét francia koprodukcióban készült alkotásra. (Ez akkor is rendkívüli, ha leszámítjuk belőle Gérard Krawczyk Taxi 2-jének 440 ezres nézőszámát.) És szívesen nézik a francia filmeket Európán kívül is: Észak- és Latin-Amerikában, Ázsiában, különösen Japánban. A titok nyitja föltehetőleg a sokszínűség, a sokműfajúság. Vége annak az időszaknak, amikor a francia film fogalma egyet jelentett a „szerzői filmmel”. A kínálatban, amelynek színvonala persze vegyes, ki-ki megtalálhatja a kedvére való művész- és akciófilmet, komédiát, thrillert, látványos történelmi vagy/és fantasztikus filmet.
A nemzeti filmgyártás Franciaországban nem állami pénzből él, hanem abból a külön költségvetésből, amelynek forrása az összes jegybevételek tizenegy százaléka és Jack Lang kulturális miniszterségének ideje óta a kereskedelmi televíziók és más audiovizuális eszközök megadóztatása. (Azt is mondhatnánk tehát, hogy ily módon részben az amerikai film „tartja el” a francia filmet.) Ez a sok milliárd francia frankot, illetve ma már eurót kitevő összeg a nemzeti filmközpont, a CNC (Centre national de la cinématographie) számláján gyűlik össze, onnan osztják el újra, részben automatizmusként (így a legnagyobb sikert elért filmek alkotói kapnak pénzt következő filmjük elkészítésére), részben pedig rendezőkből, producerekből, forgalmazókból álló szakmai bizottságok véleménye alapján (előlegként adják oda az alkotóknak a majdan elkészülő film jegybevételének egy részét) – kizárólag filmes célokra. Ez a forrás táplálja a francia filmgyártást és -forgalmazást, a külföldi terjesztést segítő, szakmai egyesületként működő Unifrance Filmet és többek között a cannes-i filmfesztivált. Az 1949-ben létrehozott CNC a kulturális minisztériumhoz tartozik, de a filmtámogatással kapcsolatos munkája ellátására önálló költségvetése van a fenti forrásokból. Csak állandó alkalmazottait fizetik állami költségvetésből, igazgatóját pedig a minisztertanács, nem a mindenkori kultuszminiszter nevezi ki – tudtuk meg Joël Chaprontól, az Unifrance munkatársától.
A támogatási rendszer folyamatosan módosításra szorult egyrészt a technika fejlődése miatt, másrészt azért, mert átrendeződött a televízió világa, amely az első nagy földindulást kiváltotta. Később jött a videó, a DVD, amely újabb változtatásokat követelt, és számolni kell azzal is, hogy amerikai tőke lépett be a francia filmgyártást a legnagyobb mértékben segítő kereskedelmi televízióba. A Canal + tulajdonosa, a Vivendi megvásárolta a Universal Studiót, veszélybe került a kulturális misszió. A viták tehát folytatódnak. Egyet azonban soha senki nem vitatott, sem a politikai hatalom – lett légyen jobb- vagy baloldali kormány –, sem a mindig egységesen fellépő szakma: azt, hogy erre a támogatási rendszerre szükség van, s hogy lényege, filozófiája jó – hangsúlyozta Daniel Toscan du Plantier, az Unifrance producer-elnöke a filmnapok megnyitóján.
Mindehhez hozzátartozik az is, hogy Franciaországban, a Lumière fivérek hazájában a filmművészet mindig kivételesen fontos szerepet játszott. (Németországban például sokáig a színház volt az elsődleges.) A szakmabeliek meg vannak győződve arról, hogy minél nagyobb és változatosabb a kínálat, minél több helyen mutatják be egyszerre az új műveket – amihez persze sok kópia kell –, annál nagyobb az esély arra, hogy sokan mennek be a mozikba (tavaly csak Magyarországon százötven francia filmkópia kerengett). Ezért kap igen nagy hangsúlyt a forgalmazás és a reklám, amelynek anyagi alapját ugyanaz a támogatási rendszer adja, mint a filmgyártásét.
(A francia nagykövetség kulturális és együttműködési osztálya az idén a Művész moziban három olyan új francia filmet is bemutatott, amelyet a magyar forgalmazók még nem vásároltak meg, és pályázatot hirdetett Az eltűnt szlogen nyomában címmel. Keresik azt a legföljebb tizenöt szavas szlogent, amely a legtalálóbban jellemzi a kortárs francia filmet. A válaszokat a vetítések idején a Művész moziban osztogatott kérdőíven május 15-ig lehet leadni a budapesti Francia Intézetben. Eredményt június 27-én hirdetnek. A legjobb szlogen kiagyalójának jutalma egy franciaországi út.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.