Egyre kedveltebbek az erdei iskolák

A gyerekek az erdei iskolai programokban egy adott környezet természeti, társadalmi és kulturális ismereteire alapozva a helyszínen tapasztalva tanulhatnak. Lapunknak Lehoczky János, a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója beszélt e nem hagyományos oktatási formáról és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások minőségbiztosításáról.

2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erdeiiskola-mozgalom az 1980-as évek közepén indult el az akkori budapesti Deák Téri Általános Iskola kezdeményezéseként – emlékeztetett Lehoczky János. Hozzátette: az ilyen típusú iskolákban a gyerekek a természeti és a lakott környezetükről a helyszínen, annak valóságában szereznek ismereteket. Minden tananyagnak számít, ami ott tapasztalható, megismerhető. A szaktanácsadó szerint az erdei iskola a közösség fejlődése miatt is fontos, mert a gyerekek sajátos helyzetekben találkozhatnak, és egymás olyan képességeit ismerik meg, amelyek felszínre hozatalára a hagyományos tanórán nem volna lehetőség. Példaként említette az önkiszolgálást, a bátorságot, a tájékozódást, a csoportban való munkálkodást és a kommunikáció sajátos formáit.
Elmondta, a kilencvenes évektől kezdve felerősödött a mozgalom. Ma már mintegy négyszáz intézmény viszi a gyerekeket rendszeresen erdei iskolákba. Természetesen elsősorban az általános iskolákról van szó, de mára jó néhány középfokú oktatási intézményben is meghonosodott ez a fajta oktatási forma. Az erdei iskolák programjai egy turnusban általában öt napig tartanak, a legkedveltebb az őszi és tavaszi időszak. Az ott eltöltött idő beleszámít a tanév rendjében meghatározott 185 napba. A pedagógusok a hagyományos tanórától eltérő szervezésű tanítás ellenére a gyerekek teljesítményét éppen úgy értékelik, mint a iskolában. Kiemelte, hogy a polgári kormány tervei szerint 2004-ig el kellett volna érni, hogy minden általános iskolás korú gyekmek a nyolc év alatt legalább egyszer eljusson erdei iskolába, amelynek a költségeit az állam finanszírozta volna. Lehoczky János reméli, hogy az új oktatási kormányzat is megerősíti elődje kezdeményezését.
Erre jelenleg a környezetvédelmi és az oktatási tárca nyújt az iskoláknak pályázati forrásokat, amelyek az idén mintegy hatvanmillió forintot tesznek ki. Ez elegendő arra, hogy a pályázó iskolák a pedagógusok többletmunkáját finanszírozzák, illetve olyan, a terepi oktatáshoz szükséges eszközöket vásároljanak belőle mint nagyítók és egyéb vizsgálóeszközök, vagy növény- és állathatározók.
A legtöbb iskola valamilyen szolgáltatótól rendeli meg a szálláshely és az ellátás mellett a programot is. Mint mondta: ez azért alakult így, mert ők jól ismerik a helyszínt és az ottani szakembereket. Az egyre szaporodó és meglehetősen különböző színvonalú szolgáltatások miatt az Oktatási Minisztérium az elmúlt évben bevezetett egy minősítési rendszert. A minősített erdeiiskola-szolgáltatók jegyzékére csak az a szervezet kerülhet, amely a felállított kritériumoknak megfelel: van szakmai programja, amelynek teljesítéséhez a szükséges eszközök is a rendelkezésére állnak. Emellett biztosítja, hogy a programot a pedagógus szándékai szerint lehessen módosítani és alakítani. Hozzátette: az említett program első fele lezárult, most a kritériumok kidolgozása tart, amelybe bevonják a szolgáltatók különböző érdek-képviseleti szerveit is.
Az interneten is található egy címlista néhány erdei iskoláról és az oktatóközpontokról, mégpedig a www.foek.hu/zsibongo és a www.fovpi.hu honlapokon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.