Feleki notesze és a Parnasszus-abrosz

A főváros művész- és polgári köreiben az ötvenes–hatvanas években szinte mindenki tudott Feleki Kamill két különleges „nevelőeszközéről”. A büntetőnoteszt kizárólag erkölcsi nevelésre használta, míg a Parnasszus-abroszon a színészi teljesítményeket értékelte.

Osgyán Edina
2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten az ötvenes–hatvanas években művész- és polgári körökben is sokan tudtak Feleki Kamill büntetőnoteszéről. Ebben, mint a legtöbb kis jegyzettömbben, nevek sorakoztak. Valamennyi névhez egy dátum is tartozott. Egyéb megjegyzés nem volt. Feleki ezt a noteszt az „igazságra nevelés” eszközének tartotta. Úgy gondolta, hogy nem csak a fiatal színészek szorulnak erkölcsi nevelésre, az idősebbeknek is van mit tanulniuk.
Felekiről köztudott volt, hogy rajong egyes színésztársaiért; mindig kiválasztott magának olyan embereket, akiket őszintén tisztelt, és akiket emberileg elismert. Ennek az ellenkezője is igaz volt: egyetlen rossz gesztus miatt több évtizedes barátságokat bontott fel, hamar megsértődött, és nem lehetett kiengesztelni. Ő határozta meg, hogy kinek mikor bocsát meg: általában a „bűntett” súlyossága, erkölcsi vagy erkölcstelen minősége szerint rangsorolt. Az elkövető nevét és a letöltendő időt, heteket, hónapokat, netán éveket egy noteszben jegyezte le. A megbántott színész pontosan belekarcolt minden fontos információt kis gyűjteményébe, és a leírtakhoz tartotta magát.
Az egyik legelső bejegyzett kedvenc rendezője volt. A Feleki házaspár vacsorára várta a direktort és feleségét. A meghívottaknak azonban közbejött valami, és erről nem értesítették a vendéglátókat. Feleki egy óra hosszat várt, majd elővette a noteszt: mint egy döntőbíró, számos érvet felsorakoztatott barátja ellen, és egy év „szakítást” rótt ki rá. Az igazgató felesége két év „megvonást” kapott, mert a háziasszonynak tudnia kellett, hogy egy vacsorameghívás milyen fontos előkészületekkel jár, és az elmaradással figyelmen kívül hagyta más gondos munkáját. Egy év múlva a határidő lejárt, és Feleki ott folytatta a barátságukat, ahol azelőtt abbahagyta. Az asszonynak azonban még egy év „letöltendője” volt, így vele továbbra sem állt szóba. El kellett tűrnie, hogy amíg az ura a színészpárral beszélget, addig róla nem vesznek tudomást. A következő év végén azonban neki is megkegyelmeztek.
Néhány év múlva már mindenki tudott Feleki „nevelőeszközéről”. A barátok alkalmazkodtak hozzá, és igyekeztek a művész sajátos értékrendszerének megfelelni. A színészek, barátok egy idő után álhíreket terjesztettek a Feleki-noteszben szereplők névsoráról. Olyanokat is odasoroltak, akikkel a művész valójában jó viszonyban volt. Sokan megsértődtek Felekire, és a rémhírterjesztők is kényelmetlen helyzetbe kerültek, így a színész megvált a kis jegyzetfüzetétől.
Soha nem bírt ellenállni annak, hogy ne minősítse a körülötte lévőket. Addig, amíg a noteszben erkölcsi szempontból jegyezte be az ismerősöket, a Parnasszus-abrosz a művészi teljesítmények szimbóluma volt. Az abrosz egy egyszerű, tizenkét személyes házi terítőből készült. Feleki évtizedeken keresztül aláírásokat gyűjtött az abroszra; a betűket felesége, Finike keresztöltésekkel kihímezte. Így sokkal látványosabbak voltak az aláírások, és a fonalak az időtől is óvták a kézjegyeket.
Néhány év múlva már emberség szerint is osztályzott: jóindulatuk vagy nagylelkűségük alapján is rákerülhettek a Feleki-ház vendégei az abroszra. Az is előfordult, hogy Feleki maga keresett fel egy-egy művészt, és aláírtást kért tőle. A legenda szerint Otto Klemperert a Zeneakadémián egy hangverseny után kereste meg. Kiterítette elé az aláírásokkal ellepett vásznat. A karmester állítólag fuldoklott a nevetéstől a tizenkét személyes, kék, sárga, piros hímzett terítő láttán. Ennek ellenére az ő neve is a listára került. Szinte lehetetlen valamennyi nevet kiolvasni, Feleki ugyanis több évizedig „gyűjtötte” a tehetségeket, vagy az általa emberségesnek tartott ismerősöket. Néhány híresség: Bajor Gizi, Gaál Franciska, Tőkés Anna, Ladomerszky Margit, Karády Katalin, Bánki Zsuzsa, Csortos Gyula, Somlay Artúr, Ajtay Andor, Jávor Pál, Ráday Imre, Halmai Imre.
Azt ma már nem tudjuk, hogy a Parnasszus-abrosszal megsértett-e valaha valakit, de előfordulhatott. A rossz színészi teljesítményt ugyanis súlyosan „büntette”. Egy-egy sikertelen előadás után hazament, és feleségének kiadta a parancsot: – Fiam, bontunk.
Ilyenkor Finike kisollóval aprólékosan lefejtette a hímzést az abroszról; néhány pillanat alatt eltűnt a név a listáról. Feleki magához sem volt könyörületes. Ha roszszul játszott, helyesebben rossznak minősítette önmagát, ugyanígy kibonttatta a nevét. Merthogy olykor-olykor ő maga is feltűnt, majd ismét lekerült a Parnaszszusról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.