Helybenjár a kisebbségi politika

Kaltenbach Jenő kevés előremozdulást vél felfedezni az elmúlt négy év kisebbségi politikájában Magyarországon – térségi összehasonlításban. Szerinte ezen a területen az elmúlt években egyfajta helybenjárás volt megfigyelhető, sőt bizonyos értelemben mintha az eddig elért eredmények veszélybe is kerültek volna. – Nem oldódott meg például a kisebbségek parlamenti képviselete, noha ennek nem látom igazi akadályát.

Tar Zsuzsanna
2002. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ebben az esetben csupán a politikai hajlandóság hiányáról van szó – jelentette ki. Szólt arról, hogy nem történt változás a kisebbségi törvényben sem, holott sok tapasztalat gyűlt össze. Véleménye szerint a kisebbségi önkormányzatok nem jutottak hozzá azokhoz a lehetőségekhez, amelyek által valódi, önálló önkormányzatokká válhattak volna. – Nincs előrelépés az antidiszkriminációs törvény kapcsán sem. Romániában még tavaly elfogadták ezt a törvényt, Jugoszláviában szintén megkezdték a kisebbségekkel kapcsolatos hátrányok ledolgozását. A szlovákok most dolgoznak az antidiszkriminációs törvénytervezeten, amelynek alapjául a mi törvénytervezetünket használták fel. Olyan híreim vannak, amelyek arra utalnak, hogy Szlovákiában talán hamarabb el tudják fogadni a törvényt mint Magyarországon – mondta.
A kisebbségi ombudsman megjegyezte: fenntartásai vannak azokkal a kijelentésekkel kapcsolatban, amelyek szerint az Orbán-kormány nagyságrendekkel több támogatást adott hazánk legnagyobb kisebbsége – a romák – számára. – A költségvetésben valóban emelkedtek a tételek, azonban azt utólag nem vizsgálta senki, hogy ezekkel a pénzekkel mi lett – fogalmazott Kaltenbach. Mint mondta: a kisebbségi fejkvóta 1999 után szabad felhasználásúvá vált, és a hivatalnak tudomása van arról, hogy éppen ebből kifolyólag több helyen nem arra használták fel a kisebbségek után járó támogatást, mint amire azt valójában a költségvetésben szánták. Jelentős változás az ombudsman szerint csupán az ösztöndíj-rendszerben történt, hiszen az utóbbi négy évben jóval több cigány fiatal kapott támogatást, mint korábban. – Annak ellenére, hogy az ösztöndíj nagyon fontos dolog – hiszen a roma szülők gyakran nem tudják biztosítani a gyerek iskoláztatását –, azt hiszem, ez a módszer a lehetséges megoldásoknak csupán egy nagyon kis szelete – hangsúlyozta. Szerinte a fő feladat: érdekeltté tenni az iskolákat és önkormányzatokat abban, hogy megszüntessék a cigány gyermekek iskolai sikertelenségét.
Kijentette: az ombudsman hivatásos kritikus, akinek az a dolga, hogy bíráljon és javaslatokat tegyen, de ezek megvalósítására kizárólag a mindenkori kormány hivatott – közölte. Hozzátette: volt ugyan korábban egy javaslata, amely szerint az antidiszkriminációs ügyek első szakaszában az ombudsman egyfajta közvetítői, illetve bírósági szerepet kapna. Így az ombudsman mondhatná ki: történt-e diszkrimináció. Amennyiben az ügyfél nem értene egyet a döntéssel, úgy bírósághoz kellene fordulnia. – Ez a feladat kicsit hasonlítana az adatvédelmi ombudsmanéhoz, de ennél többre, azt hiszem, nem vállalkoznék és nem is lenne értelme – fogalmazott. Kaltenbach szerint van esély ennek az igénynek a teljesítésére. Hangsúlyozta: a kisebbségi politikát illetően az új kormánytól jelentős elmozdulást vár, az igazi eredmények elérése érdekében azonban szükség van az ellenzékkel való konszenzusra is, hiszen sok a kétharmados törvény. Emlékeztetett: a kisebbségi politikában rendkívül fontosak a személyi kérdések, hiszen a kisebbségi kérdés jelentős mértékben bizalmi ügy is. Nem véletlen, hogy a környező országokban a kisebbségi ügyekkel foglalkozó illetékesnek abszolut vitamentesen kell bírnia a kisebbségek támogatását – mondta. Az esetek legnagyobb részében megfigyelhető, hogy a kisebbségek képviselői magából a közösségből kerülnek ki. Ha mégsem így történik, akkor az a minimum, hogy az illető képviselőnek bizalmat szavaznak a kisebbségek.
Kaltenbach Jenő kijelentette: aggályai vannak a kisebbségi önkormányzati választásokkal kapcsolatos jogszabályokat illetően. – Ahhoz, hogy garantálni tudjuk a kisebbségi önkormányzati választások tisztaságát, először fel kellene tenni azt a kérdést, hogy egyáltalán ki szavazhat a kisebbségekre – jelentette ki. Az első önkormányzati választások alkalmával – és most is – bárki szavazhatott a kisebbségi vezetőkre. Akkoriban nemzetiségeink és a törvényalkotók arra hivatkoztak, hogy ezzel a gesztussal meg szeretnék tisztelni a többségi társadalom kisebbségek iránt érdeklődő tagjait. – Szép döntés volt, ami azonban 1994-ben és 1998-ban is komoly visszaélésekre adott lehetőséget – jelentette ki. Hozzátette: ezeknek a jogszabályoknak köszönhetően olyan emberek jutottak kisebbségi vezetői pozíciókba, akiknek sok esetben semmi közük nem volt az adott nemzetiséghez vagy a kisebbségek soha sem támogatták volna megválasztásukat, csupán bizonyos köröknek volt érdeke a hatalomra kerülésük. Az ombudsman szerint szabályozni kellene, hogy kik azok az állampolgárok, akik részt vehetnek a kisebbségi önkormányzati választásokon. Több javaslat is született az elmúlt években ezzel kapcsolatban, ám a jogvédő a legradikálisabbat választaná: kisebbségi választói névjegyzék elkészítését javasolja. A jegyzékre önkéntesen lehetne feliratkozni, aki ezt nem tenné meg, az nem lenne jogosult a voksolásra.
Az országos önkormányzati választásokkal kapcsolatban is több észrevétele van Kaltenbachnak. Elmondta: eddig úgynevezett elektori rendszerben működtek a választások, ami a kis létszámú kisebbségeknél nem okozott problémát, hiszen a közösség olyan kicsi, hogy nincsenek kialakult érdekcsoportok, ezért nem szükséges a „finomabb” választási rendszer alkalmazása. A nagyobb lélekszámú kisebbségeknél azonban szinte kaotikusan zajlanak le az országos önkormányzati szavazások. Az ombudsman szerint azt is meg kellene vizsgálni: igazságos-e a kislistás rendszer, amely szerint az országos önkormányzatokat választják. – A megoldás az arányos rendszer bevezetése lenne, így a különböző csoportosulások az adott közösségen belül a támogatottságuk arányával megegyezően kapnának mandátumot – jelentette ki. Hangsúlyozta: a most következő kisebbségi választások az idő rövidsége miatt valószínűleg a jelenlegi jogszabályok szerint zajlanak le, de átmenetileg az is egyfajta szelekció lenne, ha legalább a települési önkormánzati választást és a kisebbségi önkormányzati választást két különböző időpontban tartanák. – Persze nem ez az ideális megoldás, de mégis csökkenteni tudná a visszaélések lehetőségét – szögezte le a kisebbségi ombudsman.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.