Keresztúthoz ért a holland demokrácia

Amszterdami utcakép: üres tekintetű fiatalok marihuánaillatú felhőben ülnek a padon, túloldalt csókot vált egy férfipár, s pár kilométerre, kórházi párnák közt talán éppen újra ellátogat a kegyes halál. Miközben azonban a holland liberális demokrácia unalomig ismételgetett büszke „vívmányaira” merednek a csodálkozó tekintetek, a háttérben sokkal fontosabb események vannak kibontakozóban, árnyat vetve a „dolce vitára”.

2002. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy Föld körül keringő űrhajóról az éjszakába borult Európát kémlelnénk, ráérezhetnénk arra, hogy valójában mit is kell értenünk az öreg kontinens históriájának kulcsfogalmán, a differenciált fejlődésen. Centrum, szemiperiféria, periféria – sorolhatnánk a kategóriákat, amelyek mögött eltérő sorsú tájak és milliók állnak. S valóban, a képzeletbeli űrbéli megfigyelő egy felhőtlen éjszakán szabad szemmel is ki tudná választani a centrumhoz tartozó területeket, hiszen ott egymásba érnek a civilizációt jelző fénypontok. Európa egyik ilyen központja, legsűrűbben lakott területe (200–1000 fő/négyzetkilométer) Hollandia.
Bár az ország történelmi útja során nem kevés szerep jutott a külső tényezők szerencsés összejátszásának is, alighanem a társadalom struktúrája, alapvető építőegységeinek egymáshoz való viszonya, az egyén helyzete bizonyult a legfontosabbnak ebben a fejlődésben.
Ahogy a felemelkedés sikerének receptjében nem kevés szociális összetevő kapott helyet, úgy a mai Hollandia legfontosabb kérdéseit is a társadalom címszó alatt találjuk. A „Hogyan tovább?” jellegű viták most elsősorban akörül koncentrálódnak, hogy az országba áramló idegenekkel kapcsolatban milyen politika érvényesüljön. Hogyan lehet integrálni az eddig beérkezetteket, és mit lehet kezdeni (ha lehet egyáltalán) a jövőben érkezőkkel? Bár a probléma nem új keletű, úgy tűnik, idáig nem foglalkoztatta a közéletet a maga fajsúlyát megillető módon.
Ebbe a naivitással, jóhiszeműséggel vegyes unalomba robbant bele Pim Fortuyn radikális hangja, aki sokak megrökönyödésére azzal a mondandóval állt elő, hogy ezen a vágányon továbbhaladva a büszke holland liberális tradíciók bizony veszélybe kerülnek. A civilizációk konfliktusának huntingtoni elvét látszólag magáénak érző politikus gondolata nem véletlenül szúrta szíven a holland társadalmat és a politikai establishmentet, hiszen nem kevesebbet állított, minthogy bevándorlókkal szembeni toleranciája és velük kapcsolatos stratégiai koncepció hiánya idővel vissza fog ütni.
Fortuyn kérdésfelvetésére válaszul azon nyomban megkapta a „szélsőjobboldali populista” bélyeget, ám ez nem őt, hanem bírálóinak szűklátókörűségét minősítette. S hogy miért? A válasz egyéniségében, múltjában rejlik, amelyek a klisézést cáfolva teljes mértékben beleilleszkednek a holland liberális társadalom kereteibe, nemhogy kilógnának onnan. A kopasz, extravagáns eleganciájú személyiség ugyanis nyíltan homoszexuális volt, kiállt a liberális drogpolitika és az eutanázia – azaz a holland liberális társadalom cégéreként ismert „értékek” – mellett. A már befogadottakat nem akarta kitoloncolni, munkatársai, személyes barátai között is voltak idegenek, feketék. Elvárta tőlük a beilleszkedést, a holland nyelvtudást, a bevándorolni akarók előtt pedig még úgy is hajlandó lett volna lezárni a sorompót, hogy ezáltal összeütközésbe kerül az EU-val. Életútja, műveltsége olyan messze esett a klasszikus szélsőjobb politikus népi-plebejus gyökereitől, érzelmi érvelésétől, mint Antwerpen a Holland-Antilláktól.
Nem kevés okunk van hát feltételezni, hogy a hollandok által csak „Pim profeszszornak” nevezett politikus teljesen más úton jutott el a bevándorlóstop követeléséhez, mint azok az európai szélsőjobb szereplők, akikkel a „független” médiacsoportok nagyvonalúan egy kalap alá vették – nyilvánvalóan saját politikai üzeneteik alátámasztása érdekében. A holland népsűrűséget figyelembe véve mellesleg racionálisnak tűnő megközelítését talán épp ezért támadták oly vehemensen azok, akik hosszú évekig nem akartak foglalkozni a problémával, talán remélve, hogy azok a liberális, toleráns társadalomban majd megoldódnak maguktól.
A Fortuyn által meglepett, szociáldemokratákból (PVdA), liberálisokból (VVD), kereszténydemokratákból (CDA) és egy kisebb balos pártból, a D66-ból álló politikai elit ellaposodott, érdemben mozdulatlan politizálása látványosan ellentétben áll a holland társadalomban végbemenő, sosem látott folyamatokkal. Hollandia lakosságának ugyanis immár 10 százaléka bevándorló, a nagyvárosokban az arány eléri az egyharmadot. A negyedszázad múltán prognosztizált ötven százalékkal kapcsolatban pedig (amelyet alátámaszt az őslakosság gyorsuló ütemű elöregedése is) aggodalomra adhat okot, hogy a börtönök felét már most bevándorlókból lett bűnözők töltik meg. „Pim professzor” ez irányú figyelmeztetését a rotterdami helyi választásokon résztvevők 35 százaléka vette komolyan, s május 15-én a parlamenti helyekért folytatott küzdelemben is áll a zászló mozgalmának.
A sors fintora, hogy Pim Fortuyn már nem tudja lemérni gondolatainak országos népszerűségét, s nem vehet részt az általa létfontosságúnak ítélt változtatásokban. A hírek szerint a szélsőbalos merénylő által hétfőn agyonlőtt különc politikusnak ez a személyes tragédiája. Kérdés, hogy az áldozata nyomán felrázott társadalomnak, politikumnak lesz-e ereje, szándéka és lehetősége, hogy végre megvizsgálja és kezelje az eddig kezeletlen, rövidesen viszont kritikussá fajuló problémáját. Meg akar-e maradni Hollandiának azzal együtt, amit elért, s ami még egy űrbéli szemlélőnek is nyilvánvaló.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.