Különválik a reklám és a marketing

Átalakulóban van az üzleti élet és a marketingszakma. A technika fejlődése, a felgyorsult élet és az Egyesült Államokat ért terrortámadások miatt az üzleti utazások számában a jövőben drasztikus csökkenés prognosztizálható, s nagyobb szerep jut majd az interneten kiírt pályázatoknak. Ugyanakkor a versenyben a magyar tulajdonú cégek hátrányban vannak, mert kevésbé képesek arra, hogy bármely időpontban részt vegyenek egy tenderen – állította lapunknak adott interjúban Kandikó József, a tizenkét éves Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke. Ősztől – ha a jogszabályok megszületnek – különválik a marketing- és a reklámszakma.

Csákó Attila
2002. 05. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külföldi piacokon már a 90-es évek előtt is csak azok a magyar cégek érhettek el sikereket, amelyek a nemzetközi marketinggyakorlatnak megfelelően kínálták a hazai termékeket. Az elmúlt tíz évben a piacgazdaság kialakulásával párhuzamosan belföldön is megerősödött a marketing szerepe, hiszen Magyarországon is valóságos piaci feltételek jelentek meg, s a tulajdonosi szemlélet kialakulása itt is kiválóan nyomon követhető. Ugyanebben a korszakban a magyar piacon is megjelentek a tőkeerős multinacionális vállalatok, amelyek már komoly marketingtapasztalattal bírtak, s tudták, hogy egy termék sikere nem csak a tervezőasztalon és a gépsoron múlik – tekintette át az elmúlt tíz év történéseit Kandikó József, a Magyar Marketing Szövetség elnöke.
Véleménye szerint nagyon sokan nevezik magukat marketing- szakembernek, hogy könnyebben elhelyezkedhessenek, vagy vastagabban fogó tollal állíthassák ki tevékenységük után a számlát. Ez ellen szövetségük is tett lépéseket, s még 1996-ban létrehozta a marketingminősítő rendszert, amely csak a megfelelő végzettséggel, tapasztalattal és referenciákkal rendelkezőket veszi sorába. A szakma nívójának megőrzését szolgálja az is, hogy 1995-ben az OKJ-ba önálló szakmaként került be a marketing- és reklámügyintéző, illetve -menedzser, valamint megfogalmazódott a szakképesítés követelményrendszere. Ennek korszerűsítését a múlt évben kezdeményezték, s azóta a Nemzeti Szakképzési Intézetben lezajlottak a szakmai viták, s javaslatok születtek e kérdésben. Ősztől – ha a jogszabályok megszületnek – különválik a marketing- és a reklámszakma. Ez alól csak a középfokú reklám-, marketingasszisztens-képzésben lesz kivétel. A szövetség azon terve is megvalósulni látszik, hogy az európai uniós elvárásoknak megfelelően senki ne szerezhessen marketinges képesítést úgy, hogy még nem látott működő vállalatot. A szakmai képzésről és annak súlyáról szólva az elnök hangsúlyozta: a hazai felsőoktatásban 1970 óta lehet felvenni marketing szakot. Az ilyen diplomával rendelkező közgazdászok száma becslése szerint meghaladja a harmincezret. Véleménye szerint – tágabb értelemben – a GDP 10 százaléka a marketinghez kapcsolható. A médiában megjelenő hirdetések – többek között – éppúgy ide tartoznak, mint a kutatás-fejlesztési tevékenység jó része is.
Arról, hogy a médiában sok vagy kevés a reklám, az elnök így vélkedett: ma Magyarországon ennek mértéke relatíve soknak tűnik. Leginkább az elektronikus médiában sugárzott reklámok mennyisége vált ki kritikát. A probléma megértéséhez azonban látni kell, hogy a médiumok reklámbevételei hazánkban sokkal alacsonyabbak, mint Nyugat-Európában, nem beszélve az amerikai bevételekről, ezzel szemben kiadásaik mértéke azonos. A híranyagok megvétele, a tudósítók utaztatása, étkeztetése, a szállások biztosítása, valamint a filmek, fotók megvásárlása ugyanannyit emészt fel a médiavállalatok költségvetéséből, mint az említett régiókban. A reklámtarifákat drasztikusan az európai szintre emelni nem lehet, ezért inkább azzal a bevételnövelő eszközzel élnek a médiumok, hogy több reklámlehetőséget, időt és felületet adnak el. Meg kell jegyezni azonban, hogy a televíziók esetében ennek mértéke törvényileg szabályozott. A helyzetet egyébként jól ábrázolja, hogy tavaly összességében a meghirdetett tarifaárak – átlagosan – mindössze 27 százalékáért adták el a reklámidőt és -helyet. Ráadásul még a 100 százaléknak megfelelő tarifaárak is csak az uniós árak 60-70 százalékán mozognak.
Kandikó József szerint átalakulóban van az üzleti élet és a marketingszakma. A technika fejlődése, a felgyorsult élet, valamint az Egyesült Államokat ért terrortámadások miatt az üzleti utazások számában a jövőben drasztikus csökkenés prognosztizálható. A cégvezetők és menedzserek nem fognak órákat a repülőtereken tölteni, hanem távkonferenciákon fogják gondolataikat kicserélni, egy-egy szerződés részleteit megbeszélni, s a tárgyalási folyamat utolsó aktusaként, s csak a szerződés aláírása érdekében fognak személyesen találkozni. A jövőben fel fog erősödni az a tendencia is, hogy az interneten írnak ki pályázatokat. A marketingeseknek ezekre a változásokra is oda kell figyelniük.
A szakember állítja: a globális versenyben a magyar tulajdonú termelő- és szolgáltató cégek komoly hátrányban vannak. Ugyanis bármely időpontban képesnek kellene lenniük, hogy egy tenderen részt vegyenek. Ehhez szükség lenne előzetes tájékozódásra, s hogy a képernyő előtt időben ott üljön egy döntésképes, többnyire angolul kiválóan beszélő vezető, valamint a cég műszaki, gazdasági és informatikai csapata, s ugyanekkor digitálisan készen kell lenni az összes referenciaanyagnak, tervnek is. A pályázatot kiíró kérdésére, úgymond „e-mail-fordultával” válaszolni kell. Jó példája ennek, hogy nemrég egy kis lengyel cég megbízást kapott az amerikai haditengerészettől sodronykötél beszállítására. Az addig ismeretlen kisvállalat azért volt eredményes, mert időben részt vett a virtuális tenderen. Ez pedig azt mutatja, hogy a gyorsaság, a felkészültség és a profizmus a jövőben átalakíthatja a piacokat, s a kevésbé ismert cégek előtt is óriási lehetőségek nyílhatnak. Az internet demokratizálja a piacokat, ami sokéves kapcsolatok megingásával járhat együtt. Az elnök rámutatott: a magyar vállalatoknál generációváltásra lenne szükség. A vezetők jelentős részét az információs társadalom kialakulása, előretörése váratlanul érte, nincsenek rá felkészülve. Hiányok vannak a technikai, a technológiai és az idegen nyelv ismeretében is.
A magyar cégek piaci helyzetéről szólva Kandikó József megjegyezte: az a jellemző, hogy mára egy nemzetközi hálózat tagjává váltak. A marketingszolgáltatásokat igénybe vevő cégek döntő többsége nemzetközi multinacionális vállalat, amelyek több évtizede kialakult kapcsolataik során megismert partnereket bíznak meg. Ők csak ritkán keresnek magyar cégeket. Egyébként, amely cég a marketingben és a PR-ben számít a világon, az már hazánkban van. Magyarország uniós csatlakozása után – az elnök szerint – néhány kis- és középvállalat még megjelenhet Magyarországon, de ez a piac egészét már nem befolyásolja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.