Levelek Pestről és Budáról

–
2002. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gladys Zoltán (Budapest): Érdeklődéssel olvastam lapjuk április 16-i számában a Duna moziról szóló írást, amelyből kiderült, hogy a Budapest Film Rt. a mozi felújítását tervezi a közeljövőben. A tervek szerint „art moziként kívánják üzemeltetni a Dunát, melynek a korábbinál valamivel kisebb lesz a nézőtere”. Az utóbbi évek mozibezárási hulláma után természetesen örvendetes, ha az idén hatvanöt éves, egykori Lloydot újra megnyitják. Félő azonban, hogy ez a felújítás a még meglévő (belső)építészeti értékek elvesztésével, feláldozásával fog járni, ahogyan az többek között a Corvin és a Művész mozi esetében is történt. Régi mozi felújítása és korszerűsítése tárgyában inkább az Uránia példáját ajánlanám a Budapest Film figyelmébe, azzal a különbséggel, hogy a Duna tudtommal sajnos nem műemlék.
*
Schramkóné Haranghy Judit (Budapest): A Pest-Buda 2002. március 27-én megjelent, Iparművészképzés Pesten című cikkéhez kívánok hozzászólni, illetve azt kiegészíteni. Az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskola az 1896/97-es tanévet saját, az Iparművészeti Múzeum és Iskola közös épületében kezdhette meg az Üllői út, a Rákos utca (ma Hőgyes Endre utca) és a Kinizsi utca által határolt területen. A ma is fennálló épülettömb Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján épült fel, és megnyitása az 1896-os millennium egyik jelentős eseménye volt. A továbbiakban itt folyó iparművészképzés magas szintű és eredményes voltát bizonyította, hogy 1900-ban a párizsi világkiállításon aranyérmet nyert az iskola a növendékmunkákból kiállított, kiváló gyűjteményért. Az évek folyamán a tanmenet fokozatosan fejlődött a következő szakosztályokon, a különböző művészeti ágakban: építő iparművészet, díszítő festészet, díszítő szobrászat, grafika, keramika, ötvösség, ékszerészet, zománcozás, textilművesség. Így a két világháború között az Iparművészeti Iskola művészeti és módszertani rendszerével rangos helyet foglalt el. Pontos ismeretanyagot közöl erről az Országos Magyar Iparművészeti Iskola 1880–1930-as évkönyve. Számos neves iparművész került ki falai közül, akik alkotásaikkal bizonyítottak.
*
Harmati Katalin (Budapest): Szívesen és várakozással olvasom Végh Alpár Sándornak a Magyar Nemzetben megjelenő írásait. Kérem, engedjék meg, hogy a Bélyegmúzeumot bemutató cikkhez hozzászóljak. Azt írja: „a bélyegesekre kéne bízni a világpolitikát”. Erre azt felelem: Isten őrizzen! Hogy miért? Több ténnyel is alátámaszthatom állításomat, de most csupán egy-két érvet említek. A Bélyegmúzeum állományának javát, alapját a Popovits Mirkó-féle világhírű gyűjtemény képezte, amelyet nem is oly régen – a rendszerváltozás előtt néhány évvel – megdézsmáltak. Amikor a szálak felelős politikusokhoz vezettek, a vizsgálat lezárult. A „megszállott” gyűjtők szenvedélyesen harcoltak a történelem átírásáért, hogy az osztrák–magyar közös kiadású, 1867-es bélyeget kiáltsák ki az első, önálló magyar bélyegnek, ezzel komoly anyagi előnyhöz kerülve. A sok hányattatáson, menekítésen, elrejtésen átszenvedett, igen gazdag, értékes törzsanyagot többször is értékesíteni akarták. Elsőnek Rákosi Mátyás szociális népbiztos a kommün alatt, majd ez megismétlődött a második világháború után, és így tovább… Tovább nem sorolom érveimet, amelyeket levéltári dokumentumok bizonyítanak. Isten óvja bármely országot, de legkivált hazánkat, hogy a bélyegesekre bízzák a világpolitikát.
*
Kántor József (Budapest): Nagy figyelemmel és érdeklődéssel olvasom ezt a mellékletet, amelynek megjelenése telitalálat. Éppen ezért nem engedhető meg a pontatlanság, sőt a pongyolaság. A melléklet 2002. február 18-i számában az Egykor igazi ékszerdoboz volt az Orczy-kert című, Osgyán Edina által írt – egyébként élvezetes – cikk utolsó bekezdése, miszerint a kert további pusztulása ellen „még Petz Ármin sem tudott semmit sem tenni”, nem felel meg a valóságnak! Továbbá az sem, hogy a park a Katonai Akadémia gyakorlóterületévé vált. Itt 1872 és 1944 között a Ludovika Akadémia működött, és – az 1919-es proletárdiktatúra megszakításával – csodálatos park volt a Pollack Mihály által tervezett épület mögött. A parkot mintaszerűen karbantartották, sétányok, virágok, az Orczy bárók által ültetett fák együttese valóságos botanikai kertet alkotott. Dámák sétáltak a nagy kertben, a csónakázótó körül. A gondosan ápolt nagy rét a pihenés és a tisztavatás színtere volt. Legalább tizennyolc szobor, emlékoszlop emlékeztetett a régi hősökre, emlékezetes eseményekre, példaképekre (Szent György, Szent László), virágurnák, kőkeresztek tették változatossá ezt a parkot, kiegészítve sportpályákkal, csónakházzal és természetesen a tiszti kiképzéshez nélkülözhetetlen fedett és nyitott lovardákkal. A szó jelenlegi értelmében sohasem volt gyakorlótér! Lezüllése, szétrombolása 1946 után kezdődött, és sajnos még a mai napig is tart. Ezt mint volt bentlakó, tanúsíthatom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.