Levelek Pestről és Budáról

Olvasóinktól
2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

SPALLER ENDRE (Budapest): Kelet-Európa romantikája talán a fejlettség és fejletlenség, a gazdagság és szegénység sajátos keveredésében rejlik. Régebben, ha a legmodernebb mosógépünk elromlott, eszünkbe sem jutott szerelőt hívni, hiszen még a sufniban pihent a régi mosógépünk néhány értékes darabja. Régi és új alkatrészek jól megfértek egymás mellett egy darabig. Nincs ez másképp a XIII. kerületi Lehel piaccal sem. A zsúfolt, koszos, legtöbbször szemétdobra emlékeztető piac helyére egy modern csarnokot építettek, amely – egy ismerősöm találó hasonlatával élve – az éppen széthullani készülő Titanicra hasonlít a leginkább. A kinézeténél már csak az ára jelent nagyobb gondot: a csarnok potom kétmilliárd forinttal került többe, mint amennyiből ki lehetett volna hozni. Ráadásul a piac az piac. Milliárdok ide, milliárdok oda, a faluról hajnali négykor felbuszozó nénikék mit sem változnak. Ott állnak most is a kertben termett zöldségekkel, talpig feketében, falusias kiejtéssel. Oly mindegy nekik, hogy rozsdásodó lábú asztalról árulnak, vagy a legújabb csillogó plazákat idéző csarnok közepén szorítanak nekik helyet. Csak az utóbbiban egy kicsit groteszken mutatnak. Érzik, hogy nem elég nagyipariak, nem elég szabványosak. Talán ennek köszönhetik sikerüket. A Váci út és a Bulcsú utca sarkán működő késélező bicikli sem sokat változott. E modern szerkezet egy biciklire szerelt a fenőkő, amely a pedál tekerésével forgatható. Milyen egyszerű! A kés sem változott az évek során. Már mindent villamosítottak, mindent továbbfejlesztettek, és mindenbe csipet szereltek, de attól még a kés az kés, olyan, mint sok száz évvel ezelőtt. A fenőkő pedig fenőkő, ugyanúgy lehet pedállal forgatni egy kis piac szélén, mint egy hatmilliárdos csarnok bejáratánál. Szintén változatlan a három szál haját a sötét kirakatüvegben fésülő öregúr is, aki végül a piac számtalan vendéglátó-ipari egységének valamelyikében ugyanúgy megiszogatja a sörét, mint korábban. No, igen, szép számban találhatók vendéglátó-ipari egységek a drága csarnokban. Az önkormányzatban ugyan mindenki fogadkozott, hogy az új, modern csarnok nem lesz tele kocsmával, de hatmilliárdos csarnok ide, hatmilliárdos csarnok oda, a keresleti és kínálati görbe továbbra is a kocsmában találkozik a leggyakrabban. Az egész csarnok magán hordozza a fejlődés után rohanó Kelet-Európa minden ismérvét. Volt valami, ami működött ugyan, de mindenki érezte, hogy elavult már annyira, hogy toldás-foldás helyett valami újat építsünk. Hát átesünk a ló túloldalára. A legmodernebbet akartuk létrehozni, a legnagyobbat, ami sok gyönyörű épület jegyeit magán hordozza. Hiszen annyi mindent nem építettünk még meg! Hát, mindent összeöntöttünk, s felvont szemöldökkel próbáltuk kideríteni, hogy a tervről miért a darabjaira hulló Titanic jut az eszünkbe. Elhessegettük gondolatainkat: hiszen máshol is valami ilyesmi a piaci csarnok. Ha ez nekik jó, akkor nekünk is jó lesz, csak elég modernnek kell lenni. S ha a kését élező, valódi zöldségre vágyó, kocsmába egy sörre betérő kerületi lakos nem tud hozzámodernizálódni a remekműhöz, az sem baj. Felújítás helyett úgyis lebontják a házát, őt elköltöztetik a környékről, és építenek lakóparkot, olyanoknak, akik eltartanak egy újabb plazát. Kelet-európai megoldás a javából.
*
DOBAI MIKLÓS (A Horthy Miklós Történelmi Társaság Budapesti Tagozatának elnöke): A május 2-i Pest-Buda mellékletében remek írás jelent meg Osgyán Edina tollából, amely Joseph Haydn Teremtés című oratóriumának 1800-as pest-budai fergeteges sikerével foglalkozik, amelyet ez alkalomból maga az agg mester dirigált. Ki hinné, hogy egy zenemű bemutatójának sikere sokszor emberéletek tucatjait mentheti meg. A történet egy másik Haydn-remekmű, a késői, általában Londoni szimfóniák összefoglaló néven ismert szimfóniák egyikének, az 1791-ben – Mozart halála évében – írott és még ugyanabban az évben, Londonban bemutatott 96-os sorszámú, D-dúr szimfónia bemutatójához kapcsolódik. A bemutató közönségét a mű oly mértékben magával ragadta, hogy az a zenemű végén a művet vezénylő Haydn ünneplésére helyét elhagyva köréje csoportosult, s így a terem ekkor leszakadó óriási csillárja a kiürült széksorokra zuhant. E csodával határos szerencsés kimenetelű baleset következtében a frissen bemutatottt mű ott helyben kapta meg a Miracle- (csoda) szimfónia melléknevet.
***
KEDVES OLVASÓK!
Név- és címhiányos, valamint nyílt leveleket nem közlünk. Leveleiket szerkesztett formában adjuk közre. Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. A levelek tartalma nem feltétlenül azonos a szerkesztőség álláspontjával.
Címünk: 1450 Bp. 9., Pf. 74
e-mail: [email protected]

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.