Maribusz a külvárosban

A régi Rákoshegy jellegzetessége volt az a közlekedési eszköz, amelyet a köznyelv a hajdani jó humorú kalauznőről csak „Maribusznak” nevezett. Névadója, Mari néni a megbecsülést kedvessége mellett azzal vívta ki, hogy vele meg lehetett beszélni, hogy a járat a késő utast is megvárja, az embert esetenként a kapuja előtt tegye le, sőt néha hitelben is utazhasson.

Gazsó Rita
2002. 05. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számtalan kisvállalkozás indult virágzásnak országszerte a két világháború közötti időszakban. Ekkor jött létre a Kovács Mihály által alapított rákoshegyi közlekedési társaság is.
Kovács a múlt század húszas éveinek elején a Magyar Királyi Kereskedelemügyi és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett pályázatra jelentkezett. Az engedély megszerzésével és az első jármű beszerzésével megalakult a „Kovács Mihály Autóbusz Vállalat”. Az autóbuszokat, amelyek száma a negyvenes évekre már négyre emelkedett, Mercedes-motorral és a mátyásföldi Úri testvérek karoszszériájával készítették. Az utasokat a rákoshegyi Rákóczi Ferenc utca és a kőbányai Részvényserfőző közötti útvonalon szállította a családi vállalkozás, amelyen a kalauzi teendőket Kovács Mari néni, a tulajdonos nővére látta el. A fekete klottköpenyben dolgozó, alacsony, zömök termetű, ám fürge jegykezelő asszony közkedvelt személye inspirálta az embereket arra, hogy a vállalkozás járműveit egyszerűen Maribusznak becézzék. Egy idő után legendák szőtték körül személyét, többen úgy gondolták, a vállalkozás maga is Mari néni tulajdona. Tény, hogy ha vele előre egyeztetett, még a késő utast is megvárta a busz, vagy kívánságra rendkívüli megállót iktatott be egyes porták előtt, de nála előfordulhatott az is, hogy valaki hitelbe utazott. Egy 1938-ban kézzel írott menetrend szerint az első járat naponta reggel negyed hétkor, az utolsó pedig este fél kilenckor indult a Rákoshegyről, míg Kőbányát kilenckor hagyta el az utolsó busz. A Maribusz napközben általában másfél óránként járt, amelyen havibérletetet is válthatott az utazó, ennek ára akkoriban húsz, két év múlva pedig harminc pengő volt, míg a gyermekek tízéves kor alatt fél áron közlekedhettek. A járműparkot a harmincas évek elejétől a tulajdonos a szomszéd telken álló garázsépületben tárolta. A másik három buszra – mivel az egyiket mindig maga sajátkezűleg vezette – a családtagok mellett néha kénytelen volt alkalmazottakat is felvenni. A családtagok mindenben segítettek, de az állandó autószerelő mellett néha maga a tulajdonos is beugrott a szerelőaknába. Autó- és villanyszerelők, sofőrök és kalauzok tartoztak az állandó és beugró személyzethez, akik a családdal együtt étkeztek, sőt közülük az, akinek lakásra volt szüksége, a garázs melletti helyiségben is lakhatott. A háború lerombolta a nehezen felépített vállalkozást, így – miként a húszas években – 1945-ben is egyetlen járművel indult újra a munka. Az államosítás azonban rövidesen utolérte őket is. 1948-ban az időközben ismét háromdarabosra bővített autóbuszparkot, majd az ötvenes években a cég teherautóját is bekebelezte az állam. A garázsépület először a Medicor tulajdonába került, majd később üzemelt itt áruház, élelmiszerbolt és gumijavító üzem is.
Az egykor szervesen a Rákoshegy életéhez tartozó és közkedvelt járat, a Maribusz és névadója mára csak egy-két idősebb rákoshegyi emlékében, sárguló fotográfiákon és néhány lelkes helytörténet-kutató munkáiban él tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.