Mátyásföld és a HÉV

Gazsó Rita
2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A városrész története igen rövid időre – mindössze 115 évre – tekint vissza: 1887 novemberében a Mátyásföldi Nyaralótulajdonosok Egyesületének megalakulása után épült ki a korszerű, elegáns telep, amely ma a főváros XVI. kerületének része.
Mátyásföld megalapításának regényes története a dualizmus korába repít vissza minket. Egészen pontosan egy 1887-es késő őszi vadászatra. Ekkor látta ugyanis vendégül Cinkota földesura, Beniczky Gábor és neje, Batthyány Ilona grófnő a tehetős Kunkel Imrét, a budapesti Központi Tejcsarnok megalapítóját és első igazgatóját. A jól sikerült délutánon tetszett meg a birtok mátyásföldi része az üzletembernek, aki a táj szépségén kívül a befektetési lehetőséget is felfedezte. Ekkoriban ugyanis már tervbe vették a cinkotai Helyiérdekű Vasút kiépítését, emiatt a közeli telkek értékének ugrásszerű emelkedésére számíthattak. Az ötletet tett követte, amit a korabeli pletykák Beniczky súlyos anyagi gondjaival magyaráztak. A szerződést viszont még abban az évben megkötötték, amely szerint Kunkel a 75 hold nagyságú birtokrészt négyszögölenként 65 krajcárért megkapta, sőt további 75 holdra tízéves elővételi jogot kötöttek ki, bekalkulálva a várható telekár-emelkedéseket is. A megállapodás után az üzletember egy érdekközösséget – a Nyaralótulajdonosok Egyesületét – hozott létre barátaival, a majdani üdülőtelep telektulajdonosaival. A terület kertváros jellegének megőrzése céljából előírták a villaszerű építkezést, a terveket az egyesület tagjai bírálták el.

A következő években rohamos fejlődésnek is indult a „lakótelep”, két év múlva a telektulajdonosok száma már hetvenkettőre emelkedett, a nyaralók és villák mellett gazdasági épületek, kertészlak és egy egyemeletes fogadó is elkészült, sőt a telep utcáinak tervszerű fásítása is megindult. Még abban az évben megépült a Helyiérdekű Vasút pályája a Keleti és Cinkota között (akkor még gőzös járt rajta), és a telep főbejáratával szemben rövidesen létrehozták az első, még fából készült mátyásföldi vasúti megállót. A nyaralótulajdonosok kérésére a BHÉV, a szervezet egyik alapító tagja rövidesen szép állomásépületet emeltetett, és segítséget nyújtott a telep villamos árammal való ellátására, valamint hetenként egyszer éjjeli, színházi járatot indított. Hamarosan az utcák is neveket kaptak, a telep biztonságáról pedig őrök gondoskodtak. Névadóul Mátyás királyt vállasztották, akinek mellszobrát a Mátyás téren állították fel. A századfordulón megkezdődött a HÉV túloldalának felparcellázása, amely Ó-Mátyásföld zárt, arisztokratikus településformájával szemben – néhány út menti villát és a Légrády-kastélyt leszámítva – sokkal lazább és szerényebb teleppé alakult. Az első világháború körüli időszakban fellendült Mátyásföld, 1933-ban önálló községgé nyilvánították. A második világháború után kezdődött meg a munkásság beáramlása, amitől megszűnt a telep arisztokratikus jellege. 1950-ben mint XVI. kerületet a fővároshoz csatolták, mesterséges központjává a 60-as évektől a Jókai utca környéke vált, itt található a rendőrkapitányság, a főposta és a rendelőintézet is. A repülőtér és környéke 1945-től a rendszerváltozásig a szovjet hadsereg rendelkezésére állt. (G. R.).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.