Összekötő kapocs a Belváros

Karsai Károly, Belváros-Lipótváros fideszes polgármestere 1994 óta vezeti a kerületet. Az építész végzettségű politikus mindent elkövet, hogy a Belváros XIX. század végi értékes épületeit megmentse, de ugyanakkor a XXI. század kihívásainak is megfeleljen. Ezért legfontosabb célja a folyamatos rehabilitálás, a parkolási gondok megoldása, akár mélygarázsok építésével, a nagy forgalom okozta zsúfoltság és a tömegközlekedés rendbetétele, valamint a humán gondok megoldása.

Stefka István
2002. 05. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választás végeredménye hogyan érintette a fideszes polgármestert?
– Az első forduló eredményén megdöbbentem. A második forduló után láttam azt, hogy a polgári oldalt még nagyobb erőfeszítéssel kell összefogni, és ez befolyásolni fogja a munkánkat.
– Ez nem lesz könnyű, hiszen ebben az önkormányzatban másodszor történt meg, hogy a polgári többségű képviselő-testület kisebbségbe szorult, mivel jó néhány jobbközép képviselő kilépett. Ezzel pedig a baloldal került többségbe.
– 1994 és 1998 között az MDF erodálása miatt a többség felbomlott. A második periódusban, 1998-ban teljes polgári összefogással nyertük meg az önkormányzati választásokat, azonban a Fidesz-frakció három képviselője később kivált a pártból.
– Vallási okokról hallottam.
– Információk szerint a szcientológiai egyház tanai kapcsán voltak érintettek. A mai napig nem tudom pontosan, hogy tagjai voltak-e az egyháznak vagy sem, de azt elismerték a közvélemény előtt, hogy szimpatizálnak a szcientológiával. Négyen önálló frakciót hoztak létre. Ezt úgy tudták megtenni, hogy a kerület volt MDF-es elnöke – akitől elhatárolódtak a helyi polgári erők – szintén bekerült a testületbe, és az általa képviselt Fórum a Belvárosért Egyesület lehetőséget nyújtott a kiváltaknak, hogy önálló frakciót alakíthassanak.
– Hová szavaznak?
– Egyértelműen az MSZP–SZDSZ működését támogatják, tehát rendszeresen a baloldallal szavaznak. Olyan még nem fordult elő, hogy jelentős kérdésekben velünk tartottak volna, miközben magukat polgáriaknak mondják.
– Voltak olyan fontos döntések, amelyek kudarcba fulladtak a szavazataik miatt?
– Voltak. Emiatt kilenc hónap kiesett az önkormányzat életéből. Miután nem volt többségünk, számos gazdasági, költségvetési, elidegenítési tervünk megfeneklett. Politikai többség hiányában olyan lényeges programokat nem tudtunk végrehajtani, mint például a Bástya utcai üres telkek beépítése. Jelentősen csúszott a Szent István téri mélygarázs kivitelezése is, mivel nem tudtuk a hozzátartozó pénzügyi döntéseket kellő időben meghozni. Így a mélygarázs már csak az új önkormányzati választások után adható át. A csúszás egyik oka itt is az volt, hogy az építés nagy részét önkormányzati ingatlanok elidegenítéséből finanszírozzuk, de a testület nem hozta meg időben a szükséges döntéseket. Az elidegenítéssel havi kétszázmillió forinthoz juthattunk volna, de ez kilenc hónapig elmaradt, s körülbelül 1,8 milliárd forintot nem tudtunk befektetni.
– Mi a helyzet a Szabadság térrel, a szovjet emlékmű alatt épülő mélygarázzsal? Az építés elhúzódása kapcsolatban van a politikai döntés hiányával?
– Nincs. Az eredeti építési engedély évekkel ezelőtt született, ami arról szól, hogy az emlékművet konzerválni kell, de azt nem mondja ki, hogy ez a helyszínen vagy az elszállítás után történjék meg. Az építési engedély az elbontást és a visszaépítést határozza meg. Az orosz fél viszont a kivitelezés közben további kormánygaranciákat kért az eredeti állapothoz képest, s azok beszerzése több hónapig tartott.
– Mi lesz a Szabadság téren?
– Egy nyolcszáznégy férőhelyes földalatti gépkocsiparkoló.
– Ez létszükséglet?
– Igen. A parkolás az V. kerület legnagyobb problémája. A XIX. század végére kiépült városszerkezet egy XXI. századi közlekedési kihívással néz szembe. Ezt a kettőt kell összeegyeztetni, hogy Budapest megőrizhesse azt a rangját, amit világvárosként kivívott a tizenkilencedik század végén. Csakhogy az elmúlt ötven évben a várost nemigen fejlesztették. Egy négyezer férőhelyes mély- és magasgarázs kialakítása sokat segítene a gondunkon, természetesen más közlekedésfejlesztési elképzelés megvalósításával párhuzamosan. Többek között a Kiskörút teljes hosszában beindítanánk a felszíni tömegközlekedést. Az alsó rakpartot technikailag rendbe hozatnánk, a hajókikötőket pedig korszerűsíteni szeretnénk. További terveink között szerepel, hogy a József nádor tér alatt is létrehozunk egy mélyparkolót, s nem tettünk le arról, hogy a déli városrészben található Bástya utcai telkeket beépítsük.
– Térjünk vissza a szovjet emlékműhöz, ott marad, ahol eddig volt?
– Elvileg ott maradhat, legalábbis a jelenlegi testület többségi határozata és az építési engedély szerint.
– Még két nagy gond van a kerületben. Az egyik az úgynevezett Erzsébet-gödör, a másik a Gresham-palota ügye.
– Én mondanék egy harmadikat is: a Városház földszinti részének a beépítése és a mögötte lévő területnek a kialakítása. Az Erzsébet téri gödör ügye lezárult azzal, hogy a föld alatti mű gyakorlatilag elkészült.
– Viszont még nem használható.
– Nincs kiadva a használatbavételi engedély. Amikor a jelenlegi vagy a következő kormány megfelelő főhatóságai és a főváros közötti szerződés vitája eldől, akkor a mi hatóságaink kiadják a használatbavételi engedélyt. Az első szinten, nyolcszáz négyzetméteren kereskedelmi célú helyiségek üzemelnek majd. Ezenkívül két, kétszáz férőhelyes konferenciatermet adnak át. A föld alatti második szinten körülbelül százharminc gépkocsi tud parkolni.
– A Gresham-palota ügye nagy port vert fel, az értékesítésben „benne volt” a kerületi képviselő-testület néhány tagja, valamint az MSZP miniszterelnök-jelöltje, Medgyessy Péter is. Ugyanakkor a rendőrség bűncselekmény hiányában a napokban lezárta a nyomozást.
– Ahogyan elmondtam annak idején a rendőrségen is, én semmilyen konkrétumot nem tudok. Az 1998-as önkormányzati választást megelőzően a testület teljes konszenzussal szavazta meg a Gresham hasznosítását, és nem pedig az eladását. Öt százalék önkormányzati tulajdon megtartása mellett egy közös hasznosítást célzó szindikátusi szerződést kötöttünk, amelynek révén megmenthető ez az értékes épület. Aztán, hogy a képviselő-testület egyöntetű döntése előtt vagy közben milyen háttértörténetek zajlottak, azt nem tudom.
– A kerület nemcsak saját ügyeivel foglalkozik, hanem testvérvárosi kapcsolatokat épített ki a határon túli magyarokkal és több várossal.
– A Kárpát-medencében alakítottuk ki az együttműködést, amihez kapcsolódik néhány nyugat-európai város is. Felvidékről Rozsnyó, Kárpátaljáról Rahó lett testvérvárosunk. Itt a lakosság tizenkét százaléka magyar. Erdélyből egy testvérvárosunk van, Gyergyószentmiklós és két partnertelepüléssel van szoros kapcsolatunk: Énlakával és Torockóval. Aláírtuk a partnervárosi szerződést a Délvidék jellegzetes településével, Topolyával.
– Egy belvárosi kerület számára miért érdekes ez?
– Az V. kerületi önkormányzat aprópénzre váltja azt a nagypolitikában meglévő szándékot, amelynek célja a magyarság kulturális, szellemi egyben tartása. Mi egyfajta régióközpontja szeretnénk lenni e településeknek, miután ezeket a testvérvárosokat mi egymással is összekötjük. Ez anyagi áldozatokkal is jár. Énlakán és Torockón például az építészeti örökség megóvásában is részt vettünk. Szeretnénk összekötni a Kárpát-medencei kulturális és gazdasági szálakat Belváros-Lipótváros székhellyel, s összefűzni a berlini testvérvárosi kapcsolatokkal. Ennek a haszna a magyarságtudat kialakításában, megteremtésében rejlik, és ez nem igazán mérhető pénzben. Egy egészséges, monarchiabeli, különböző országok közötti, baráti kapcsolatrendszer kialakítása a cél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.