Pénz- és útkezelő főosztály

Az SZDSZ beolvasztja a közlekedési tárcát a Gazdasági Minisztériumba. A miniszteri poszt legvalószínűbb várományosa Csillag István, a párt gazdasági programjához nevét adó Pénzügykutató Rt. vezetője. A vízügy a szintén szabad demokrata irányítás alá kerülő Környezetvédelmi Minisztériumhoz kerül. A közlekedési és vízügyi ágazat állítja elő hazánkban a GDP hét-nyolc százalékát, foglalkoztatja a dolgozók egynegyedét, a nemzeti vagyon egytizedét kezeli.

Munkatársainktól
2002. 05. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy év leforgása alatt nyolcszáz kilométernyi autópályát ígért az országnak az SZDSZ a választási kampányában. Ha ezt a beruházást az Orbán-kabinet kilométerre vetített forrás-előirányzata szerint értékeljük, azt jelenti, hogy az új kabinetnek négy év leforgása alatt több mint nyolcszázmilliárd forintot kell fordítania az autópályák megépítésére. Ha a kivitelezés maga nem is, de az építések előkészítése, a nyomvonalak kijelölése a közlekedési tárca feladata lenne, amit az SZDSZ a Gazdasági Minisztériumba óhajt beolvasztani. A Magyar Nemzetben többször leírtuk: 1998-ban és 1999-ben számos esetben azért nem tudta folytatni az Orbán-kabinet a pályaépítéseket, mert azokat az 1994 és 1998 között „tiszta” SZDSZ-es irányítás alatt álló és több mint háromszáz alkalmazottat foglalkoztató tárca nem készítette elő megfelelő módon. A közlekedési tárca jelenleg is 320 alkalmazottal működik, közülük negyvenen koordinálják a vízügyi ágazatot. Ma még kérdéses, hogy az SZDSZ milyen szerepet szán a közlekedési ágazat irányítóinak: főcsoportot vagy főosztályt alakít-e a stratégiai fontossággal bíró minisztériumból.
A Gazdasági Minisztérium is magas összeg fölött diszponál, tekintettel arra, hogy az Orbán-kabinet ideje alatt, a Széchenyi-terv révén a legfontosabb gazdaságfejlesztési szerepet töltötte be. A szaktárca különféle alapjaiba, amelyek gyakorlatilag a Széchenyi-terv finanszírozásának forrásai, több százmilliárd forintot különítettek el a 2001–2002-es kétéves költségvetésben.
A gazdasági tárcánál némi zavart kelt, hogy a balliberális koalíciónak nincs még kiforrott képe a kormányzati struktúráról. A minisztérium szakszervezetének elnöke, Dési Albert szerint az egyetlen biztos támpont a tárca sorsát illetően csak a már kinevezett miniszter személye lehet. A szakszervezeti elnök azonban arra inti a tárca alkalmazottait, hogy ne dőljenek be a koalíciós alkuk során kiszivárgó információknak.

Az apparátus leépítése gátja a fejlődésnek. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (Kövím) önállóságának megszüntetése, az apparátus leépítése hátrányosan érintheti a hazai közlekedéspolitikát, a tervezett fejlesztéseket, és mindez befolyásolja az európai uniós csatlakozást is – vallja Fónagy János közlekedési miniszter. Megakadhat a hazai autópálya- és közútfejlesztés, a vasúti beruházások üteme, ha az eddig jól működő rendszert leépítik a szabályozó, jogalkotó és döntéselőkészítő, tervezési feladatokat ellátó tárca önállóságának a megszüntetésével. Az infrastruktúra bővítése nemcsak belső igényeink miatt fontos: a geopolitikai helyzetünkből adódóan az Európai Unióhoz való csatlakozásunkat és későbbi szerepünket határozza meg. (P. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.