Sámfák és világhírű kulimász kenőcsök

Már a XX. század első éveiben is plakátok, hirdetőcédulák tömegei lepték el Pestet és Budát. Tehát e tekintetben sincs új a nap alatt. A kilencvenes évek elején a Budapest- és országszerte elszaporodó szórólapterjesztők – alig hinnénk – a tízes években élték első virágkorukat.

Osgyán Edina
2002. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban a templomok körül terjesztették a „rendzavaró reklámokat” a múlt század elején programértesítőként. A misékről kijövet a terjesztők a hívek kezébe adtak egy-egy cédulát, amelyről csak olvasatakor derült ki, hogy portékát reklámoz. Egy fügefakávéval kereskedő fővárosi kalmár „etikátlan viselkedéséről” a korabeli sajtó is beszámolt. A kereskedő Esterházy főherceg esküvőjének belépőjeként osztogatta a jegyeket, s a templom felé tóduló polgárság eleinte nem értette meg, hogy egy okos kereskedő „áldozatai” lettek.
Az újsághirdetések a század első éveiben jöttek divatba. A lapkiadók kevés pénzt kértek értük, ugyanakkor a reklámozott áru több ezrekhez eljutott az újságokon vagy magazinokon keresztül. A megrendelőknek a terjesztésről sem kellett gondoskodniuk. Egy kalendáriumot, folyóiratot, címtárat többször is elővettek a családokban, így egy-egy hirdetés nagyon időtálló volt.
Egy század eleji hirdetés jóval összetettebb volt, mint a mai reklámok. A vizuális nyelvre, képekre akkor szinte egyáltalán nem támaszkodtak a hirdetők. Inkább a szövegre ügyeltek. Részletesen leírták például a reklámozó cég múltját, referenciáit. Feltüntették a cégalapítás dátumát, ami nagyon fontos mérce volt. Egy hosszú ideje működő vállalkozás ugyanis garanciát jelentett a vásárlónak és a cégnek is. Ezért biggyesztették oda a legtöbb cégnév mellé, hogy „és fiai”. A családi vállalkozás több évtizedes múltat sejtet. Gyakran előfordult az is, hogy valaki megvásárolt egy céget, de a vállalkozás jól ismert nevén nem változtatott.
Több régi cégnév mellett olvashatjuk: „udvari szállító”. A két szócska fontos minőségjelző volt, ugyanis csak a legstabilabb cégek kaphatták meg ezt a – korántsem könnyen megszerezhető – címet. Ma komoly szakirodalom foglalkozik a vásárlás és a reklám pszichológiájával, összefüggéseivel. Reklámszakértői érzék nélkül is könnyen megállapítható, az „udvari szállító” elnevezés ilyen gondolatokat váltott ki az emberekből: „Én is ott vásárolok, ahol az uralkodó.” (A monarchiákban ma is sok vállalkozás joggal büszke e minősítésre.) Mindez nagyjából megegyezik a mai sztárok diktálta divatirányzatokkal: a sztárral azonos ruhába öltözött rajongó ugyanis úgy érzi, közelebb került egy általa csak remélt világhoz.
A hirdetéseket általában maguk a hirdetők fogalmazták meg. A fővárosban legfeljebb egy-két hirdetőiroda működött. A budapesti lak- és címjegyzék szerint elsősorban külföldi cégek magyarországi kirendeltségei látták el ezt a feladatot. Ezek a társaságok általában kibérelték az újságok hirdetési oldalait, és a megrendelők a szerkesztőségek helyett egyenesen hozzájuk fordultak.
A hirdetések egyik tipikus módját használta az Agulár család. Cipőreklámjaikat ők maguk fogalmazták meg. Aguláréknál elsősorban alsó- és középosztálybeliek vásároltak, így mindenképpen fontos volt megjelölni a termék árát is. Általában a következő kliséket használták: „olcsóbban, mint bármely csőd- vagy végeladásnál”, „bámulatosan olcsó termékek”.
A Budapesti Negyed tanulmánya szerint a cégek árkatalógusokat is küldtek, amelyekben elegáns képeket helyeztek el a cégről és az alkalmazottakról. Ennek nagyjából ugyanolyan hatása volt, mint az udvari szállító jelzésnek. Gyakran feltüntették a hirdetésekben a hazai ipar érdemeit is. Kedvelt szófordulat volt a „kizárólag hazai gyártmány, magyar munkásokkal készítve” felirat. Agulárék általában ajándékokat, cipőkrémeket, lábkenőcsöket és sámfákat is adtak a lábbelik mellé, és ezt a hirdetések szövegeiben is feltüntették. Egy dühödt konkurens így reagált erre: „Nem csábítjuk rendelőinket és vásárlóinkat ingyensámfákkal és világhírű kulimász kenőcsökkel. Cipőink jóságának megóvására ilyen világhírű kotyvasztékokra semmi szükség nincs. Elvünk a külföldről behozott silány gyártmányokat olcsó árainkkal kiszolgálni.”
Az Erényi család ugyancsak egy tipikus dinasztia volt, hirdetéseik Budapest-szerte megjelentek. A gyógyszerészeti és kozmetikai cég orvosságokat és hölgyeknek ajánlott szépészeti szereket árult és reklámozott. „Postán titokban utánvétel mellett, naponta, pontosan szállítható” – ez a szöveg állt a legtöbb gyógyszerhirdetésben.
Kozmetikai termékeiket egy-egy híres színésznő illusztrálásával ajánlották. De a hirdetéseken gyakran megjelentek grófnők, hercegnők is. Sőt a szépítőszerekről klasszikus verssorokat is idéztek. A hirdetésekhez mellékelt képek jóval bonyolultabbak voltak, mint a cipőhirdetések rajzai: egy kozmetikai termék esetén például bemutatták a kezelés előtti és utáni állapotot is. A szépészeti termékeket ma ugyanezzel a módszerrel próbálják eladni. A technika fejlődése miatt azonban ezek a reklámok jóval hitelesebbnek tűnnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.