Sziszüphosz köztünk van

A móri mészárlás sokakat elgondolkoztat: érdemes volt-e eltörölni a halálbüntetést? Bernard Shaw jut eszembe, aki a múlt század elején a halálbüntetést eltörölni kívánóknak szarkasztikusan odavetette: egyetértek vele, de a kegyelemgyakorlást előbb átengedném a „gyilkos uraknak”.

Tamáska Péter
2002. 05. 24. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyilkosok életfogytiglani börtönbüntetése tehát szükséges rossz olyan társadalmakban, amelyek az emberi jogok nevében lemondtak a halálbüntetésről anélkül, hogy bármit is akarnának a „gyilkos uraktól”. Az ezt kiharcoló „humanisztikus” és szemforgató elit tele van néma bűntudattal, érzi a nagyközönség szemrehányását. Átgondolatlan lépését azzal igyekszik jóvátenni, hogy szemrebbenés nélkül emeli a téteket az életfogytiglani büntetésen belül; mi Magyarországon már a negyven évnél tartunk. A tudományos kuruzslás egyre drágább, de kényelmes, és akadémikus tekintélyt ad. E kuruzslás divatos jelszava, hogy sem a bitófa, sem más kivégzési módok nem bizonyultak eléggé elrettentőnek, az állam tehát kezdje el a gyilkosságról való lemondást. Ez különösen morbid érvelésnek hat abban a Kelet-Európában, ahol az állam évtizedekig gyilkolta ártatlan állampolgárait, s piedesztálra emelte az egyenruhás gyilkosokat. Ha 1947-ben Sztálin formálisan eltörölhette a halálbüntetést, miért ne tehették volna meg a buzgó rendszerváltoztatók ezúttal kissé komolyabban, a Nyugatra emelt, hűségtől sugárzó szemükkel?
A nyolcvanas évek végén a halálbüntetés eltörléséről kirobbant viták óvatossá tették bíráinkat, mondván, az akasztófa és a golyó nem hozott sem szerencsét, sem romlást a magyar népességre. A büntetés-végrehajtás központi nyilvántartójának listáján 1945-től 1988-ig 1180 kivégzett neve szerepel (a lista pontatlan és nem teljes), s az utolsó akasztás eszerint 1988. július 13-án zajlott le. Az utolsó halálos ítéletet 1989 áprilisában hagyta jóvá a Legfelsőbb Bíróság (egy férfi megerőszakolt, majd különös kegyetlenséggel meggyilkolt egy kilencéves kislányt), az Elnöki Tanács pedig nem vállalta a kegyelem kimondását. Azaz alibizett. Miután a rendszerváltás elsodorta e kollektív államfői intézményt, 1990. május 4-én a két nappal előbb megválasztott köztársasági elnök, Göncz Árpád életfogytiglanra változtatta a kéjgyilkos halálos ítéletét.
Mintha az egész – a moratóriumtól a halálbüntetés mint fő büntetési nem eltörléséig terjedő – időszak történései Michel Foucault, a XX. század jelentős francia gondolkodója tételeit támasztották volna alá: a magyar társadalom hihetetlenül rövid idő alatt járta be a „vérpad korszakától” a „börtön korszakáig” vezető utat. Az utóbbi általánossá válásával ellenállásunk, a hatalom elleni lázadásunk is beépül a hatalmat erősítő folyamatokba, amelyek „mikrofizikája” az iskolában, a börtönben, a hadseregben, az őrültek házában és a kórházban nyilvánul meg a legleplezetlenebbül. Míg a középkor büntetés-végrehajtásának – a foucault-i „vérpad korszaknak” – a jellemzője a szenvedés elnyújtása, a nyilvánosság, a szertartásosság volt (még 1949-ben is, Pálffyék kivégzésekor dob pergett, s a kirendelt század díszlépésben vonult el), addig a „börtön korszakának” a jellemzője a modern jogalkotás mindenhatóságának nyilvánvalóvá tétele. A törvénysértőből azáltal lesz bűnöző, hogy büntetőeljárásban marasztalják el, bűnözővé nyilvánítják. Foucault éppen ezért azt állítja, hogy mivel a törvénysértőknek csak a kisebb része kerül börtönbe, intézményi döntésen múlik, hogy a társadalom szemében kik tartoznak a bűnözők körébe, és kik nem. (A rendszerváltás magyar jogalkotása számtalan ilyen példát mutat, s van, aki a büntetőeljárás elől a politika legmagasabb szféráiba menekül.) Fontos momentuma a „börtönkorszaknak” az is, hogy a manipulatív módszerek, a tér- és időbeli korlátozás, a regisztrálás, a felügyelet, a megfigyelés és a vizsgálat mindennapjaink része lesz: a Nagy Testvér figyelő szeme most már liberális jóindulattal kacsint ágytitkainkra.
A halálbüntetés eltörlése óta alaposan megnőtt a szegedi Csillagban őrzött, életellenes cselekményekért elítéltek és életfogytiglanosok száma (megközelíti a kétszáz főt). Sátoraljaújhelyen különleges biztonsági körletet létesítettek a Magda Marinko típusú veszélyes, lázadásra hajlamos gyilkosok számára. Egyre több pénzbe kerülnek, mert egyre több óvintézkedést kell tenni. Az emberek meghallgatják a róluk szóló történeteket, de legyintenek arra, hogy a nagyítéletesek hét év után testileg-lelkileg megrogygyannak. Azt szeretnék, ha a büntetőpolitika az ő aggályaikat is figyelembe venné, sőt ha lehet, térjen vissza a bűntettel azonos mérvű megtorlás, a talió elvéhez. Ám a modern állam – mint Foucault bizonyítja – elsősorban a jogot, nem pedig az igazságérzetet szolgálja. Milyen emberek is azok, akiket elnyel az igazságszolgáltatás gépezete?
Kozák Mónika börtönpszichológus emberöléssel vádolt, előzetes letartóztatásban lévő férfiakat vizsgált meg 1994-ben. Az életellenes bűncselekményért vagy gyilkosságért letartóztatottakhoz a tolvajokból választotta ki a kontrollcsoportot. Kiderült, hogy az emberöléssel vádoltak intelligenciája átlagos, a lopás mesterségét űzőké viszont az alacsonyabb értékekbe esik. Csak néhány jellemző különbséget emelnék ki a vizsgálat megállapításaiból. A közösségbe illeszkedés értékei alacsonyabbak a gyilkossággal vádoltaknál, s önismeretük is gyengébb. Kiegyensúlyozatlanok az énfunkcióik, és a társas érintkezésben jóval alacsonyabb a tűrésküszöbük, mint a lopás miatt letartóztatottaké. A börtönhöz való általános alkalmazkodás az utóbbiaknál mégis rosszabb, mint az emberöléssel vádoltaknál, amit a börtönpszichológus azzal magyaráz, hogy ha – akár bevallják, akár nem – gyilkoltak, akkor a börtönlét „megérdemelt vezeklésként” jelenik meg számukra. Talán ezért is erősebb körükben az öngyilkossági hajlam. A tiszteletlenség előfordulása mindkét csoportnál hasonló értéket mutat, de az üzletelésre – bármilyen paradoxonnak tűnik is – az emberöléssel vádoltak hajlanak inkább, mert kevésbé érzékenyek a közösségi normákra, mint a tolvajok.
Játszani is kiválóan tudnak. A szegedi Csillagban nagyítéletesek mutatták be Alfred Jarry abszurdját: Übü apó és Übü anyó komikus gonoszságát nagy leleménnyel és átéléssel játszották el. A nézők – egyetemista fiúk és lányok – boldogan tapsoltak. Csakhogy a kisember mást kíván. Az, hogy a nehézfiúk lakat alatt vannak, korántsem jelent neki kétszer annyi boldogságot, mint a kádári időkben egy-egy rövid hír valamelyik hírhedt bűnöző felakasztásáról. S szeret számolni is: ki mibe kerül neki s az államnak?
Ha a magyar büntetés-végrehajtási intézetek túltelítettségét az EU két évvel ezelőtti országjelentése is hangsúlyozta, akkor ismét belenyúlnak a hazai adófizetők zsebébe? Azért kell Veszprém mellett új börtönt építeni, mert nemzetközi összehasonlításban Görögország után hazánkban a legnagyobb a zárkák telítettsége a megállapított férőhelyekhez viszonyítva? Csak 2001 első negyedében 900 fővel emelkedett a fogvatartotti létszám, amely nagyjából megfelel a Venyige utcai új objektum befogadóképességének, ám a múlt év utolsó negyedére már a 17 ezret is meghaladta a börtönpopuláció (56,49 százalékos túltelítettség), mára pedig már egy újabb, a Venyige utcaihoz hasonló épület is kevés lenne az azóta lefogottak normális elhelyezéséhez. (A börtönpopuláció ma 18 ezer főre rúg.) Hát nincs igazuk az amerikaiaknak – sóhajt fel a kisember –, amikor a hosszú és drága őrzés helyett inkább kivégzik a gyilkosokat? Nem beszélve a kínaiakról, akik nem szégyellnek kereskedni a tarkón lőtt bűnözők szerveivel.
Schmidt Attila régi, Gyilkosok és áldozatok című könyve tanulságos olvasmány a ma újra fellobbanó halálbüntetés-vitához. A három kisgyermekét a tízemeletes lakóház tetejéről ledobó miskolci férfit – miután a Legfelsőbb Bíróság is helyben hagyta halálos ítéletét – megkérdezte az ügyében eljáró rendőrtiszt: legalább sajnálja-e megölt gyermekeit? A válasz rövid volt: Tudja, mit sajnálok, alezredes úr? Csak azt, hogy a feleségemet és a negyedik gyereket életben hagytam… Soós Lajos, a négyszeres rablógyilkos kötéllel a nyakában így búcsúzott: Viszontlátásra, uraim…
Volt egy akasztás előtti vallomás is 1958-ban. Az ügyész már éppen utasítást adott volna a szőnyi gyermekgyilkos feletti ítélet végrehajtására, amikor az kiáltozni kezdett: Vallani akarok, nem teljesen úgy történt, ahogy vallottam. Nem voltam egyedül!
Miután ugyancsak pederaszta tettestársáról vallomást tett, s mivel a törvény szerint a kegyelmi kérvény elutasítása után záros határidőn belül végre kell hajtani az ítéletet – a gyilkost vallomástétele után felakasztották. (Vallomása – jegyzi meg a kékfényes Szabó László – társát is bitóra juttatta.)
A szegedi fegyház bútorgyárában az egyik rab 1984. október 19-én ámokfutást rendezett: három „smasszert” szúrt le, négyet súlyosan megsebesített. Richtert a szegedi börtönudvar elkerített részén végezték ki, ez volt az utolsó akasztás Szegeden. „Mielőtt a hurok a nyakára került, Richter kiköpött a földre” – írta a riporter. „Az ítélet-végrehajtót ez vajmi kevéssé befolyásolta. Végzett – egy hóhérral.” Az olvasó pedig elégedetten vette tudomásul, hogy mégiscsak rend van az országban.
Nem holmi kádári nosztalgia motoszkált bennem e régi pillanatfelvételek felidézésével. Azt akartam megmutatni, hogy e történetek tanulsága az, hogy a közvélemény és a hatalom egyetért a talió elvének alkalmazásában, különösen az 1963. évi nagy amnesztia után. (A politikaiak kérdése – bár több százan voltak még a Gyűjtőben, s még 1967-ben is kivégeztek fegyveres szervezkedésért egy fiatal bányászt – a hatvanas évektől marginálissá vált.) A politikai elnyomó funkciókat ellátó rendőrséget tehát sikerült elfogadtatni a társadalommal a bűnözés elleni küzdelem jegyében: az 1965 decemberétől sugárzott Kék fény is ezt szolgálta. A különös kegyetlenséggel és nyereségvágyból elkövetett gyilkosságok ügyében hozott halálos ítéletek jogosságát senki nem vonta kétségbe, 1990-ben viszont egy szűk szakértői körön kívül senkit sem kérdeztek a halálbüntetés eltörléséről. A médiában zajló vita nem helyettesíthette az egyetlen elfogadható döntést, a népszavazást. Így lettek „életfogytosok” olyan, magukat különleges erővel felruházottnak tekintő sorozatgyilkosok, akik még zárkájuk magányából is megfenyegetik közeli ismerőseiket, rokonaikat s a róluk író újságírókat. Egyetlen dologtól félnek, s ezt be is vallják: túltengő, démoni énjük kioltásától. Egyikük – még a moszkvai panelházak csecsenekre fogott felrobbantása előtt – elmondta nekem, hogy az igazi túszdrámát nem egy repülőgép elrablása jelentené, hanem egy tízemeletes épület lerohanása éjjel, amikor mindenki ágyban van. Ma az Egyesült Államokban – ahol több mint egymillió a fogvatartottak száma – épp az ilyen jellegű terrorcselekményektől tartanak.
Sziszüphosz mítosza jut eszembe. Rablásai és gyilkosságai miatt az lett lelkének büntetése az alvilágban, hogy egy súlyos sziklát kellett a meredek hegyre felhengerítenie, amely a csúcsról mindig visszazuhant. A hosszú évtizedes elzártság is ilyen sziszifuszi munkát jelent. De amikor az életfogytiglanra ítélt rab zárkája magányában tépelődik, fantáziájával és ravaszságával előre tudja vetíteni e veszélyes világ születőben lévő gyilkos terveit. Ha véletlen szerencséje úgy hozná, éppúgy csapna le a békés világra, mint a boszniai börtönök szabadultjai a jugoszláv polgárháború idején.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.