A fővárosi terazzók, vagyis a műkő padlóburkolatok közül minden történelmi drámai esemény, pusztulás ellenére számos ma is régi szépségében látható, vagy éppen kevés kellene ahhoz, hogy visszakapják régi fényüket.
Fényről van szó, a szó szoros és átvitt értelmében is. Az előbbi értelemben azért, mert a terrazzók márványtörmelékből, zúzalékból készültek, s elkészültük után felcsiszolt felületük szinte tükörként verte vissza a fényt. Átvitt értelemben pedig azért szólhatunk fényről, csillogásról, mert a terrazzó padlók a legkényesebb igényeket is kielégítették, alkalmasak voltak a reprezentációra is, így a metropolisz legfontosabb épületeiben – az Országházban, a Magyar Tudományos Akadémia székházában és másutt – is megtalálhatók, az anyagában színezett padlók a legkülönbözőbb növényi ornamentikával, dekoratív, geometrikus motívumokkal vagy éppen állatfigurákkal, a mitológiából vett részletekkel emelték a hely szépségét.
Éppen egy ilyen különlegesen szép téregység hatására kezdett foglalkozni Almer Zsuzsa a terrazzó titkaival, történetével. E környezet pedig nem volt más, mint annak az épületnek a tere, ahol ő maga lakik 1977 óta: a XIX. század végi bérpalota a Nyugati téren található, szép kilátással az Eiffel építette Nyugati pályaudvarra és a Váci körútra, amelyet azután Bajcsy-Zsilinszky Endréről neveztek el. A balluszteres barokk lépcsőkorlát és a műmárvány oszlopsor tartotta keresztboltozat mellett a függőfolyosó szépségéhez a mintás terrazzó is hozzájárult, s miközben a historizáló századfordulós építészet fölemelt fejjel észrevehető értékeit kereste, egyre többször kellett észrevennie, hogy önkéntelenül is a lábai alatt kínálkozó látványt keresi.
A döntő lökést azután a Klotild-palotában kínálkozó látvány adta meg, no meg az a beszélgetés, amelyet 1999-ben a Városvédő Egyesület vezetőjével folytatott az eklektikus és art deco épületekbe készült munkái kapcsán. Már 2000 decemberére elkészített egy tanulmányt és hatvan fotót, amelyek számát azóta is gyarapítja. Legutóbb az N&n Galériában mutatott be belőlük válogatást, és hamarosan elkészül a témában tervezett könyv kézirata is.
Kutatásai közben felfedezte azokat az épületeket, amelyekben valószínűleg először jelent meg terrazzó a magyar fővárosban. Az egyik ilyen épület a Váci utca 79. számú ház, amely mintegy az MTA épületével és az Újlipótváros jó néhány késő klasszicista épületével párhuzamosan készült – ezeken a munkákon látszik, hogy a terrazzó az antik idők mozaikjáig visszavezethető. Az eljárás azonban sokkal olcsóbb, mint a mozaik, nyilván ezért terült el Európában, főként Itáliában a korábbi évszázadokban, ahonnan azután átszármazott hozzánk is, amikor tömegessé vált a nagyvárosi építkezés. Almer Zsuzsa talált terrazzót XVII. századi magyar kastélyban is, de akkoriban elsősorban fakockát, természetes kőlapot használtak az igényes építkezéseknél. 1871 után viszont, amikor tömegével épültek a bárházak a Nagykörút–Váci út–Andrássy út közötti területen, hihetetlen mennyiségű padlóburkolatra volt szükség, s ennek létrehozása terrazzó nélkül aligha sikerült volna.
Éppen ezért indult be a századfordulóra az előre gyártott elemek használata, vált népszerűvé a márványmozaik, a cementlap, a metlachit – az utóbbi szállítói között volt például a világhírű német cég, a Willeroy & Boch. Szép példája látható a Párisi udvarban, a Gellért Szállóban és a Belügyminisztériumban. Ezek az előre gyártott elemek megtalálhatók a szegényesebb bérházakban is, ezek azok a bizonyos szürke kőlapok, amelyeket, ha gondoznának, ha a megfelelő szerekkel kezelnék őket, bizony nem is lennének olyan szürkék.
A magyar cégek egyébként állták a versenyt a külföldi versenytársakkal. Sorra alakultak a terrazzót (is) készítő gyárak, üzemek. Melocco Péter vállalkozása például a Nagymező utcában működött, Dipol Cesare Budán, a Batthyány utcában, Schön Adolf a VII. kerületi Miksa utcában működött (ahogyan a nevek mutatják, olasz vagy német földről hozták a szakmai felkészülést, tradíciót). A legnagypbb vállalkozó azonban nem közülük került ki, a pálmát, ahogyan a korabeli árlejtések (versenytárgyalások) eredményei jelzik, id. és ifj. Walla József Rottenbiller utcai cége vitte el.
Sokszínű, sokformájú világot formáltak a terrazzó mesterei, még akkor is, ha többnyire sablonnal dolgoztak, s ha, főként az első időszakban, elsősorban fekete-fehérben alakultak a motívumok. Sohasem készült el kétszer ugyanaz a minta, mutatja sorban a felvételeket a kutató, vagy a szín, vagy a motívumok párosítása változott. Izgalmas példa volt számára e tekintetben a „hattyú motívum”, amelyet két házban is megtalált, más-más párosításban. Végül kiderítette, hogy mindkét épület annak a Schneller Henriknek az alkotása, aki az Urániát és a Párisi udvart is tervezte, s aki a jelek szerint arra is ügyelt, hogy milyen padlózat kerül az általa tervezett falak közé.
Egyre színesebb, egyre gazdagabb mintázatú lett a terrazzó a századforduló idejére, a historizmus fénykorában, majd a szeceszszió időszakában. A már említett jelentős középületek mellett kiváló példája ennek a gazdagodásnak a jogi egyetem épületében lévő centrális előcsarnok vagy a Duna-palota, a volt Ritz Szálló, az egykori híres Duna-parti szállodasor utolsó megmaradt épülete. Apropó, megmaradás. Mára szerencsére eljutottunk odáig, hogy a szakemberek mellett a hagyományaikra, értékeikre büszke polgárok is felfedezték a terrazzó szépségét, nemcsak becsülik, de óvják is a régi műkő burkolatot. Az Andrássy út több épülete is védettséget kapott már, s az értékes részletek megőrzéséhez ez az első lépés. De vannak-e szakemberek a hiányok pótlásához, a terrazzó padlók restaurálásához? Almer Zsuzsa három olyan vállalkozást is ismer, amely megbízható szakmai-művészeti színvonalon képes elvégezni a megbízatást. Jó példa erre – afféle referencia – a Nádor utca 7. szám alatt lévő ház, amelynek kapualjában például egy pécsi kft. állította helyre a terrazzó burkolatot.
Több mint tíz év után ismét hazánkban koncertezik a hardcore banda, amely egy önvezető autó halálos balesetéről írt albumot
