Torz képet adnak a természetfilmek

A természet úgy érdekes, ahogy van, még akkor is, ha nem állandó akcióból áll az élet ezen a területen – vallja Gadó György Pál természetfilmes, erdőmérnök, a WWF Magyarország munkatársa. A szakember szerint a természetfilmekben a népszerű „akciók” mellett helyet kell kapnia az élővilág nyugalmának is. Gadó életcélja a Kárpát-medence bemutatása és a természetvédő szemlélet terjesztése.

Hanczár János
2002. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre népszerűbbek a nyugati tévécsatornákon is látható látványos természetfilmek, amelyekben állandó mozgás és akció látható. Gadó György Pál szerint az alkotók abból indulnak ki, hogy az vált ki valódi izgalmat, ha a nézők tanúi lehetnek például annak, miként támad meg a gepárd egy antilopot. Az ilyen filmek láttán lassan már a gyerekek is hozzászoknak, hogy az a természet, ahol forr minden, a nagy támadások, a gyors mozgások és a nyargalások a jellemzők. Ezzel szemben a kirándulásokon unalmasnak találják, amit a valóságban látnak. – Nekünk, filmeseknek az a dolgunk – tette hozzá a szakember –, hogy a gyerekeket és a felnőtteket megpróbáljuk ráébreszteni a magyar tájban meglévő érdekességekre és izgalmas történésekre. A ragadozók zsákmányállatként növényevőket ejtenek el, ami része a természetnek, ezt nem kell eltitkolni a filmekben. Ugyanakkor csendesebb események is zajlanak ott, amelyeket legalább ilyen fontos bemutatni.
Gadó elmondta: az említett filmek torz képet tükröznek, hiszen ahhoz napokat, heteket kell a helyszínen ülni, hogy egy nagy támadást fel lehessen venni, és az sem ritka, hogy az alkotók trükköket vetnek be a sikeres felvételért. Homoki Nagy Istvánnak, a klasszikus magyar természetfilmek egyik nagy alkotójának csodálatos munkái voltak, amelyeken generációk nőttek fel. Sokan emlékeznek a Gyöngyvirágtól lombhullásig vagy a Hegyen-völgyön cimborák című filmekre, ugyanakkor ma már tudjuk, hogy Homoki néhány munkájánál nem éppen természetkímélő módszerekkel dolgozott. Igen sok betanított állatot használt, emellett a természetben élő fajok jó néhány egyede elpusztult a forgatások során. Hozzátette: ezt ma már nem érdemes felróni neki, hiszen más volt a világ és a szemlélet az ötvenes-hatvanas években.
Ma már tudják az alkotók: úgy kell dolgozniuk, hogy a filmes „simuljon bele” a természetbe, és ne okozzon felesleges pusztulást. Gadó György Pál azt tekinti legfőbb feladatának, hogy megpróbálja a nézők szemléletét formálni, azonban a filmek készítésénél a pénz is fontos szerepet játszik. A tőlünk nyugatra fekvő államokban sokkal nagyobb összegeket szánnak erre, Magyarországon az ORTT vagy a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzatából lehet pályázati úton a természetfilmekre pénzt szerezni.
Saját filmjei közül megemlítette a Duna deltájának a bemutatásáról és az erdélyi Retyezát Nemzeti Parkról szóló alkotásokat, amelyekben a forgatócsoportjával arra törekedett, hogy együtt mutassa be a tájat, a természetet és az ott élő embert. A nemzeti park esetében például egy természetvédelmi terület létesítésének a nehézségeiről esett szó. A két filmbe megpróbálták „becsempészni” a természetvédelmi szemléletet, ezért hiteles embereket szólaltattak meg. A retyezáti park vezetője a filmben elmondta: Romániában azelőtt csak papíron léteztek természetvédelmi területek. Olyan körülmények között kell tehát dolgozniuk, ahol még nincs kultúrája a természetvédelemnek, ezért apróságokra is figyelnek. Nemrég például azt vitatták meg, hogy kell-e szeméttartókat kialakítani a csodálatos erdélyi tengerszemek partján, vagy elég rávenni az embereket a szemét hazavitelére.
Gadó György Pál kiemelte: ma a természetfilmek legfontosabb feladata tudatosítani a Kárpát-medence lakóiban, hogy az itteni természeti értékek Európa többi részével öszszehasonlítva is egészen kimagaslók és sajátosak.
Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a természetfilmek leglényegesebb eleme a gyönyörködtetés, az értékek tudatosítása. Az egész azonban nem ér semmit, ha eközben az emberek felelősségére nem hívják fel a figyelmet. Ugyanilyen fontos, hogy a filmekben bemutassák az említett értékeket veszélyeztető tényezőket. Megemlítette: egyik korábbi munkatársa, Kocsis Tibor éppen most dolgozik egy filmen, amelynek Gyilkos üzlet lesz a címe, és az állatkereskedelem természetkárosító következményeiről szól.
Nap mint nap találkozhatunk a motokrosszosok és hegyi kerékpárosok természetpusztításával is, emellett a városok terjeszkedése és az útépítések is súlyosan érintik a védett területeket. Ezért e témáknak helyük van egy, a természet védelméről szóló filmben is – közölte.
– Ne maradjunk meg a puszta látványnál, azaz ne leíró jellegű természetismereti filmek készüljenek a jövőben.
Példaként említette: a Harangvölgyben, a Normafától nem meszsze él egy olyan lepkefaj, amely mára egészen kis területre szorult viszsza. Ezeket a lepkéket az autóforgalom növekedése súlyosan veszélyezteti a felszálló por miatt. Kérdésünkre, hogy a jövőben milyen természetfilmeket készítene, Gadó György Pál elmondta: azokat a témákat választaná, amelyekkel a munkahelyén is foglalkozik, azaz a vadvirág-kereskedelem következményeit vagy a Budai-hegység páratlan értékeinek bemutatását és azt, hogy a főváros környékén folyó esztelen terjeszkedés milyen hosszú távú negatív következményekkel jár majd. Szívesen készítene filmet a Budaörs felett, a Csíki-hegyeken és a Nagykovácsi és Pilisszentiván között, a Szénás-hegycsoporton található dolomit sziklagyepekről is. Ezeknél az óriási fajgazdagság a jellemző, olyan bennszülött növények vannak, amelyek a világon sehol máshol nem fordulnak elő. A legfiatalabb természetvédelmi területre, az Őrségi Nemzeti Parkba is elvinné a felvevőgépet. Ott például az ember és a természet együttélése lenne a fő téma. Mint mondta: ebben a parkban több helyen szükség van az ember beavatkozására is, hogy a természeti értékek és az élővilág változatossága megmaradjanak. Az is megérne egy természetfilmet, hogy az Őrségben és máshol az országban az erdőgazdálkodás mennyire egyeztethető össze a természetvédelem érdekeivel. Igazi filmes téma lenne a XIX. század második felében kipusztuló hód visszatelepítése Magyarországra. Ezt az állatot 1996-ban hozták vissza Ausztriából.
A szakember kiemelte: barátjával együtt már elkészítették az Élet az aszfalton című film tervét. Ebben bemutatják majd a Parlamentben élő vörös vércséket, az Óbudai lakótelep denevéreit és a városi körülményekhez alkalmazkodó többi állatfajt. Végezetül megjegyezte: bármilyen sok legyen körülöttünk a beton, tudomásul kell vennünk, nemcsak az állatok, mi is a természet részei vagyunk.

Gadó György Pál erdőmérnök, a WWF Magyarország munkatársa, 1994-től öt éven át a Duna Televízióban a Talpalatnyi zöld című környezetvédelmi magazin szerkesztője volt. Ebben az időben több természetvédelmi filmet készített, amelyekben többek között bemutatta a Nyugat-Szibériában élő nyelvrokonaink természettel való kapcsolatát, a Duna-delta világát és a Kárpát-medence történeti ökológiáját. Kereki Alberttel írt közös könyvet a vadvirág-kereskedelem pusztító hatásáról 2001-ben. A WWF Magyarország Budai-hegység és Fóti-Somlyó természetvédelmi programjainak a vezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.