Újra fellángolt a vita az M3-nyomvonalról

Nem csillapodik a Hajdú-Bihar és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye közötti vita az M3-as nyomvonala kapcsán. A polgári kormány által elfogadott D nyomvonal esetleges megváltoztatása miatt Kósa Lajos, Debrecen polgármestere autós demonstrációt helyezett kilátásba, Nagy Sándor, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára tegnapi debreceni sajtótájékoztatóján elmondta: a D nyomvonal szakmailag megalapozatlan.

2002. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először 1997-ben, a Baja Ferenc vezette Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumban készítettek elő döntést az M3-as építése kapcsán, amelyet a későbbiekben az országos területfejlesztési tervben is rögzítettek. Eszerint az északkeleti országrész egyetlen autópályája Polgártól Újtikos érintésével Tiszavasvári közelében, Nyíregyháza felé, s onnan az ukrán határ felé vezetne. Ebben a változatban Debrecen autópálya-felcsatlakozásáról szó sincs. A polgári erők hatalomra kerülése után újabb három variáció került terítékre, amelyek közül egyetlenegy olyan, amely Debrecent is bekapcsolja az autópálya vérkeringésébe. E variáció szerint az M3-as Polgártól Görbeházáig vezetne, s Pród után ágazna el Nyíregyháza, illetve Debrecen irányába.
A D változat megvalósításának előkészítése a polgári kormányzat idején megkezdődött, a Polgár– Görbeháza szakaszból tíz kilométerre már engedélyezett terv is van. A megvalósítást azonban mégsem lehetett megkezdeni, mert a Levegő Munkacsoport azzal az indoklással, hogy Magyarországnak nem autópályára, hanem vasúthálózat-bővítésre van inkább szüksége, az építési engedélyt megfellebbezte. Az ügy jelen pillanatban államigazgatási eljárás keretében, másodfokon az Országos Környezetvédelmi Főfelügyelőség illetékesei előtt van. Miközben jogi akadályok nehezítik a mindkét nagyvárost érintő nyomvonal kivitelezését, tavaly decemberben a szabolcsi közgyűlés úgy foglalt állást, hogy a D variáción kívül számukra minden egyéb megoldás elképzelhető.
A Nemzeti Autópálya Rt. lapunkhoz eljuttatott tájékoztatója szerint szakmai érvek mind a B, mind a D nyomvonal mellett szólnak. A B nyomvonal mellett lehet felhozni, hogy tizenegy kilométerrel közelebb viszi Nyíregyházát a fővároshoz, s ezzel olcsóbbá teszi a két város közötti szállítási költségeket. Vitatható, hogy szakmai vagy politikai, de érv az is, hogy a B nyomvonal Tiszavasvárit is érintené a gyorsforgalmiút-hálózat segítségével, s nyilván ezzel gyorsítaná a térség fejlődését. A D nyomvonal mellett is szól érv. Például az, hogy ennek a variációnak a megépülése esetén szükségtelenné válna az M40-es kiépítése, mert a legrövidebb úthoz viszonyítva hat kilométer kerülővel az így kiépülő gyorsforgalmiút-hálózaton a Debrecen és Nyíregyháza közötti közlekedés megoldott lenne. Az M40-es kiváltása szakértői becslések szerint minimálisan 20 milliárd forint megtakarítást jelentene. E változat nem Tiszavasvárit, hanem a Hajdú városokat hozná kedvező helyzetbe, azon az áron, hogy a térség termőföldjeiből áldozni kellene az út számára. E magas aranykorona-értékű földek védelmében Nagy Sándor úgy nyilatkozott: a nyomvonalról szóló döntés szakmai előkészítésekor azt is meg kell vizsgálni, hogy e földek művelésből való kivonása jelen értéken milyen elmaradt hasznot eredményez. Valamint azt is: e gazdasági hátrány összhangban van-e azzal az előnnyel, amit az autópálya a Hajdúságnak jelent. Nagy Sándor kifejtette: szerinte a gazdasági számításoknál azt is meg kell vizsgálni, hogy a D nyomvonal megvalósulása esetén a hajdúböszörményi, igen magas aranykorona-értékű fekete földekből egy tekintélyes darab kiesne a termelésből, s ennek is van gazdasági vonzata. Nagy szerint a kérdésben politikai döntés nem születhet, nem érti, hogy Kósa Lajos miért kíván demonstrációt szervezni a nyomvonalvita kapcsán, szerinte a kérdést a két megye politikusainak tárgyalóasztal mellett kell rendezni.
Politikai hovatartozástól függetlenül valós érdekellentét húzódik az M3-as kérdésében a két szomszédos megye között. Ezt látszik alátámasztani az a tény, hogy Gadus István, az SZDSZ Hajdú-Bihar megyei ügyvivője úgy nyilatkozott: a Hajdú-Biharnak és Szabolcsnak egyaránt kedvező D nyomvonal megváltoztatása minimálisan két esztendővel tolná el az autópálya megépítését. Szerinte ez azért van így, mert környezetvédelmi hatástanulmány csak a D nyomvonalra készült.
Nem így látja a kérdést Csabai Lászlóné, Nyíregyháza polgármestere. Ő ugyanis tud egy B nyomvonalra kidolgozott környezetvédelmi hatástanulmányról is. A szocialista politikusok egyetértenek abban: az M3-as kérdését újra kell tárgyalni, a szakmai vélemények figyelembe- vételével kormányszinten kell politikai döntést hozni, amire álláspontjuk szerint legkésőbb szeptember 30-ig sor kerül.
A polgári erők megragadnak minden törvényes formát a tiltakozásra abban az esetben, ha az M3-as nyomvonaláról Hajdú-Bihar megyére és Debrecenre kedvezőtlen döntés születik – nyilatkozta lapunknak Kósa Lajos. Szerinte érthetetlen, hogy Nagy Sándor mint hajdú-bihari képviselő, hogyan nyilatkozhat úgy: a megye számára kedvezőtlen B és C nyomvonal szakmailag megalapozottabb, mint a Nyíregyházát és Debrecent egyaránt kedvező helyzetbe hozó D. A nyomvonalak költségei kapcsán Kósa rámutatott: a D nyomvonal a rendelkezésükre álló számítások szerint a legolcsóbb, hiszen ehhez kell a legkevesebb termőföldet kivonni a mezőgazdasági művelésből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.