Variációk egy aktuális témára

Közúti és terepralikon elért sikereit meglovagolva a Mitsubishi idén márciusban rendkívül agresszív koncepcióautókkal jelentkezett. Ezek közül kettő méretében, kialakításában és nevében is rokonságot mutat – igaz, elég távoli rokonságot.

Nagy Károly
2002. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

CZ2 és CZ3 – két alapvetően eltérő irányvonalat képviselő tanulmány. Az előbbit a Colt lehetséges utódjaként mutatták be a Genfi Autószalonon, míg az aszfaltbetyár jellemét nevében hordozó CZ3 Tarmac a raliversenyek hősévé válhat. Egyikük a praktikus megoldásokra és a harmonikus, divatos megjelenésre helyezi a hangsúlyt, másikuk kifejezetten sportos vonalakat kapott. Ami közös bennük, az az ék alakú, erőteljesen emelkedő övvonalú karoszszéria, a szűkre húzott első és hátsó lámpák, a lapos, hullámformát öltő műszerfal, valamint a négy főre szabott utastér. Érdekes ugyanakkor, hogy hátulról nézve a CZ2 tűnik agresszívabbnak – nagyobb üvegfelületeivel és tágasabb csomagtérnyílásával a CZ3 némileg a sportkombik felé kacsingat.
A CZ2 kabinja tele van ötletes apróságokkal. Az ajtózsebeket például kiemelhető táskák helyettesítik, a csomagtérben pedig elemózsiás táskát helyeztek el. A tetőt négy részre osztott üveglap alkotja, a szegmenseket külön-külön árnyékolóval látták el, így minden utas saját maga szabályozhatja a beömlő napfény mennyiségét. Az elülső ülést egybefüggő padként alakították ki. Háttámlája vízszintes helyzetig dönthető hátra, így a CZ2 utastere egyetlen hatalmas ággyá alakítható. Az utazást nem csak a barátságos és tágas belső kialakítás teszi kellemessé: a műszerfalba, illetve az üléspad háttámlájába épített LCD-monitorokon keresztül akár internetezhetnek is az utasok, a fedélzeti audiorendszerre pedig MP3-lejátszó csatlakoztatható.
Hasonló elrendezést, de homlokegyenest eltérő hangulatot kínál a CZ3 Tarmac. A bézs kárpitozás helyett a fémszínű burkolatok dominálnak, a hátul is különálló sportülések pedig négypontos biztonsági övet kaptak. A CZ2-ben egyáltalán nincs padlókonzol, sportos testvérében ugyanakkor ez a leghangsúlyosabb elem: a karosszéria élénk színére fényezett kardánalagúton a raliautókéra emlékeztető, hosszú, hajlított sebességváltó és magasra emelt kézifékkar trónol. Ez azonban senkit ne téveszszen meg, mindkét autóban CVT fokozatmentes automata váltómű viszi át az erőt a hajtott kerekekre.

Nem mindegy azonban, honnan származnak ezek a lóerők. A CZ2 esetében a kulturált futást és az alacsony fogyasztást tartották szem előtt, ezért változó szelepvezérlésű, kis lökettérfogatú, négyszelepes motort helyeztek el a hatalmas embléma mögött. A CZ3 Tarmac ezzel szemben turbófeltöltővel izmosított GDI motort kapott. A közvetlen befecskendezésű benzines négyhengeres teljesítményét nem árulta el a Mitsubishi, ám nyilván nem véletlen, hogy a hajtásláncot egyenesen az aszfaltszaggató Lancer Evolution VII-ből kölcsönözték. Az aktív központi differenciálzárral (ACD) és hátsó nyomatékelosztóval (AYC) felszerelt 4WD rendszer arról árulkodik, hogy a testvérénél egy árnyalattal laposabb, hosszabb és szélesebb Tarmac dinamikus jellege korántsem merül ki a megjelenésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.