A tesztre kapott autónk 2184 ccm lökettérfogatú, közös-nyomócsöves turbo-diesel agregáttal volt felszerelve, súlya menetkészen 1541 kilogramm, volt, – ezt éreztük is amikor elindultunk vele. A hazai forgalmazó a benzines autósok örömére 2,0 literes benzines motorral is kínálja az X-Trailt.
Külső
A külsőről csupán annyit, hogy egyetlen konkurens márkához sem lehetett hasonlítani. Az orrforma lágyan szögletes, míg a jármű fara már gömbölyded formákat idéz. A méretek az összes a magyar piacon kapható SUV (Sport Untility Vahicle) hobby terepjárót meghazudtolják, a magassága meghaladja a konkurens Toyota RAV4-ét és a Honda CR-V-ét. Hogy pontosítsuk, minden jó és hasznos belefért az X-Trail 4510 mm-es hosszú, a 1765 mm-es szélességű, és az 1765 mm-es magasságú karosszériájába.
Belső
Az X-Trail vezetőülésébe és anyósülésére behuppanók első reakciója az, hogy „na, de hol a műszerfal”. A japán autógyártó az autós történelem során elsőször rakta középre egy terepjárásra gyártott jármű műszerfalát. Az első pillanatokban ugyan nehezen hangolódunk rá, hogy még csupán a középre helyezett műszerek látványát is megszokjuk, de amilyen hamar megbarátkoztunk a járművünk jellegével, úgy a műszerfallal és annak elhelyezésével sem sokat törődtünk. A műszerfal ugyan kicsit kopogós, de a nem túl puha anyagok mögött számos tároló rekesz, két hűtött üdítőtartó, két pohártartó rejtőzik meg. Nem tetszett, hogy a kesztyűtartók belül nem megvilágítottak, így amikor este a garázshoz hajtottunk, a kapunyitó távkapcsolóját a sötétben kotorászva találtuk meg. Hasonlóan az utastér megvilágításával is küzdöttünk; mint azt a használati utasításból megtudtuk, a tetőablakkal megáldott X-Trail-t nem szerelik fel térképlámpával. Zárt ajtók esetében sötétedés után csupán az utastér közepén elhelyezett fényforrás kapcsolható be az első ülésekről., de azok nem adnak elegendő fényt ahhoz, hogy a feneketlen aljú rakodórekeszeket aljára is leláthassunk.
Az ülések minden igényt kielégítettek, hosszuk pont megfelelő, oldaltartásuk nagyautósan mérsékelt, huzatuk szemgyönyörködtető. A hátsó ülések 40/60 arányban padlóig dönthetőek – a csomagtér megnöveléséhez – , sőt ülésállapotban a támlák dőlésszöge is állítható. A csomagtér alap állapotban 350 literes, amit a ledöntött ülésekkel közel újabb 300 literrel növelhetjük.
Gyorsulás
Elindultunk, meglepetésre a másfél tonnás karosszériát az X-Trail igen könnyen mozgatta, – a gyári adatok szerint a gyorsulás 13,7 másodperc 0-100 kilométeres óránkénti sebességre -, a hatfokozatú váltó könnyen és határozottan kapcsolt, az utastérben alig érezhető a négyhengeres soros elrendezésű 114 lóerős diesel motor hangja. Gyorsításkor enyhe turbóhanggal tudatja az X-Trail, hogy a feltöltő működésbe lépett. A gyorsulás meglepő és hasonlóan kellemes füttyentéssel vettük tudomásul a terepjáró lassulását is, melynek megcsúszását ABS szabályozza. A gyári értékek szerint 165 kilométeres végsebességet nem próbáltuk ki, azonban 150-es tempót az X-Trail minden nehézség nélkül vitte. A benzines motorokkal vetélkedő dinamikusságot a Modulated Fire (szabályozott égéstér) és néhány új technikai vívmány segíti, így az autó már 2000 fordulaton 270 Nm-es nyomatékot biztosít. Amikor a motor dinamizmusát ízlelgettük tudtuk, hogy fogyasztási rekordot nem döntünk, de még így is átlagban 9 liter alatt fogyasztott a 250 kilométeres tesz út során a Nissan.
Terep
Ha már terepjáró, akkor annak dukál egy kis hegyi út is, gondoltuk, és nekivágtunk az enyhén lankás Fóti-dombság emelkedőinek. A kellően magas karosszéria és az egy gombnyomással vezérelhető összkerékhajtás kapcsolás jó szolgálatot tett a spártainak nem nevezhető, de igen hepehupás talajon. A vezető három hajtásvariáció közül választhat és kapcsolásához nem kell a sáros talajra lépnie. A műszerfalon található LOCK, AUTO, és 2WD állás segítségével kiválasztható az útviszonyoknak legmegfelelőbb állás és már mehetünk vele sárban, aszfalton, hegyen-völgyön keresztül. A LOCK állásban az autónk első kerekeire a nyomaték 57 százaléka, míg a hátsókra 43 százalék jut. Az AUTO módban egy elektronika érzékeli a kipörgött kereket és az ellentétes oldalra is ad némi hajtást. A hajtás általános állás a 2WD fokozatban van, ekkor az első kerekekre jut csak nyomaték, így az X-Trail fronthajtású járműként viselkedik.
Extrák
A már említett nagyméretű üveg tetőablak mellett érdemes megemlíteni a Luxury felszereltségben szériaként kapható egyzónás automatikus légkondicionáló, a könnyűfém keréktárcsák, a fényezett lökhárító, az első ködlámpák, a kétszeres kapcsolású központi zár, a hat légzsák (eddig csupán a SUV-ok között elsőként az X-Trailban!), a középső könyöklő-tároló rekesz, valamint a négy elektromos ablak.
Végeredmény
Kellemes csalódás a menetteljesítmények és a használhatóság terén, azonban a tesztautónk 9 190 000 forintos árát sokalljuk. El kell ismerni, hogy hasonló felszereltségű könnyű terepjárót más cég nem kínál, így számunkra a legolcsóbb 6 990 000 forintos kétliteres benzines X-Trail ára kedvezőbbnek tűnik. A Nissan hazai dealere a Summit Motors vezérigazgatója Erdélyi Péter azonban lapunknak elmondta, hogy eddig több mint száz darab X-Trail vásároltak meg Magyarországon.
A magyar, orosz és ukrán Popova Aleszja drámai vallomása