Teszt: Nissan X-Trail 2,2 TD Luxury

Nehezen vettük rá magunka a Nissan legújabb SUV terepjárójának a tesztjére. Az indok az volt, hogy egy kicsit féltünk, mivel hobby-terepjárónak véltük. Így utólag el kell, hogy ismerjük: az X-Trail a nőcis bevásárló autó és a kemény terepjáró kellemes ötvözete.

2002. 07. 31. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tesztre kapott autónk 2184 ccm lökettérfogatú, közös-nyomócsöves turbo-diesel agregáttal volt felszerelve, súlya menetkészen 1541 kilogramm, volt, – ezt éreztük is amikor elindultunk vele. A hazai forgalmazó a benzines autósok örömére 2,0 literes benzines motorral is kínálja az X-Trailt.

Külső
A külsőről csupán annyit, hogy egyetlen konkurens márkához sem lehetett hasonlítani. Az orrforma lágyan szögletes, míg a jármű fara már gömbölyded formákat idéz. A méretek az összes a magyar piacon kapható SUV (Sport Untility Vahicle) hobby terepjárót meghazudtolják, a magassága meghaladja a konkurens Toyota RAV4-ét és a Honda CR-V-ét. Hogy pontosítsuk, minden jó és hasznos belefért az X-Trail 4510 mm-es hosszú, a 1765 mm-es szélességű, és az 1765 mm-es magasságú karosszériájába.

Belső
Az X-Trail vezetőülésébe és anyósülésére behuppanók első reakciója az, hogy „na, de hol a műszerfal”. A japán autógyártó az autós történelem során elsőször rakta középre egy terepjárásra gyártott jármű műszerfalát. Az első pillanatokban ugyan nehezen hangolódunk rá, hogy még csupán a középre helyezett műszerek látványát is megszokjuk, de amilyen hamar megbarátkoztunk a járművünk jellegével, úgy a műszerfallal és annak elhelyezésével sem sokat törődtünk. A műszerfal ugyan kicsit kopogós, de a nem túl puha anyagok mögött számos tároló rekesz, két hűtött üdítőtartó, két pohártartó rejtőzik meg. Nem tetszett, hogy a kesztyűtartók belül nem megvilágítottak, így amikor este a garázshoz hajtottunk, a kapunyitó távkapcsolóját a sötétben kotorászva találtuk meg. Hasonlóan az utastér megvilágításával is küzdöttünk; mint azt a használati utasításból megtudtuk, a tetőablakkal megáldott X-Trail-t nem szerelik fel térképlámpával. Zárt ajtók esetében sötétedés után csupán az utastér közepén elhelyezett fényforrás kapcsolható be az első ülésekről., de azok nem adnak elegendő fényt ahhoz, hogy a feneketlen aljú rakodórekeszeket aljára is leláthassunk.

Az ülések minden igényt kielégítettek, hosszuk pont megfelelő, oldaltartásuk nagyautósan mérsékelt, huzatuk szemgyönyörködtető. A hátsó ülések 40/60 arányban padlóig dönthetőek – a csomagtér megnöveléséhez – , sőt ülésállapotban a támlák dőlésszöge is állítható. A csomagtér alap állapotban 350 literes, amit a ledöntött ülésekkel közel újabb 300 literrel növelhetjük.

Gyorsulás
Elindultunk, meglepetésre a másfél tonnás karosszériát az X-Trail igen könnyen mozgatta, – a gyári adatok szerint a gyorsulás 13,7 másodperc 0-100 kilométeres óránkénti sebességre -, a hatfokozatú váltó könnyen és határozottan kapcsolt, az utastérben alig érezhető a négyhengeres soros elrendezésű 114 lóerős diesel motor hangja. Gyorsításkor enyhe turbóhanggal tudatja az X-Trail, hogy a feltöltő működésbe lépett. A gyorsulás meglepő és hasonlóan kellemes füttyentéssel vettük tudomásul a terepjáró lassulását is, melynek megcsúszását ABS szabályozza. A gyári értékek szerint 165 kilométeres végsebességet nem próbáltuk ki, azonban 150-es tempót az X-Trail minden nehézség nélkül vitte. A benzines motorokkal vetélkedő dinamikusságot a Modulated Fire (szabályozott égéstér) és néhány új technikai vívmány segíti, így az autó már 2000 fordulaton 270 Nm-es nyomatékot biztosít. Amikor a motor dinamizmusát ízlelgettük tudtuk, hogy fogyasztási rekordot nem döntünk, de még így is átlagban 9 liter alatt fogyasztott a 250 kilométeres tesz út során a Nissan.

Terep
Ha már terepjáró, akkor annak dukál egy kis hegyi út is, gondoltuk, és nekivágtunk az enyhén lankás Fóti-dombság emelkedőinek. A kellően magas karosszéria és az egy gombnyomással vezérelhető összkerékhajtás kapcsolás jó szolgálatot tett a spártainak nem nevezhető, de igen hepehupás talajon. A vezető három hajtásvariáció közül választhat és kapcsolásához nem kell a sáros talajra lépnie. A műszerfalon található LOCK, AUTO, és 2WD állás segítségével kiválasztható az útviszonyoknak legmegfelelőbb állás és már mehetünk vele sárban, aszfalton, hegyen-völgyön keresztül. A LOCK állásban az autónk első kerekeire a nyomaték 57 százaléka, míg a hátsókra 43 százalék jut. Az AUTO módban egy elektronika érzékeli a kipörgött kereket és az ellentétes oldalra is ad némi hajtást. A hajtás általános állás a 2WD fokozatban van, ekkor az első kerekekre jut csak nyomaték, így az X-Trail fronthajtású járműként viselkedik.

Extrák
A már említett nagyméretű üveg tetőablak mellett érdemes megemlíteni a Luxury felszereltségben szériaként kapható egyzónás automatikus légkondicionáló, a könnyűfém keréktárcsák, a fényezett lökhárító, az első ködlámpák, a kétszeres kapcsolású központi zár, a hat légzsák (eddig csupán a SUV-ok között elsőként az X-Trailban!), a középső könyöklő-tároló rekesz, valamint a négy elektromos ablak.

Végeredmény
Kellemes csalódás a menetteljesítmények és a használhatóság terén, azonban a tesztautónk 9 190 000 forintos árát sokalljuk. El kell ismerni, hogy hasonló felszereltségű könnyű terepjárót más cég nem kínál, így számunkra a legolcsóbb 6 990 000 forintos kétliteres benzines X-Trail ára kedvezőbbnek tűnik. A Nissan hazai dealere a Summit Motors vezérigazgatója Erdélyi Péter azonban lapunknak elmondta, hogy eddig több mint száz darab X-Trail vásároltak meg Magyarországon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.