A szív, a szem és az ész

A katonaságtól leszerelt fiatalember 1934-ben került az Operához asszisztensként, hogy aztán közel két emberöltőn keresztül egybefonódjon neve a csodásan szép Ybl-palotával, a zene szentélyével. Márk Tivadar Kossuth-díjas, kiváló és érdemes művész díszletei vagy jelmezei nélkül 1937-től ’80-ig nem volt premier – persze jelmezei, elképzelései azóta is szerepelnek a színpadon –, miközben számos film jelmeztervezőjeként működött közre, és könyveket is illusztrált. Az idős mesterrel, a XVII. kerület díszpolgárával Parlamentre néző lakásában beszélgettünk.

Ligeti-Szabó László
2002. 08. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor „pecsételődött meg a sorsa végleg”, vagy kérdezhetném úgy is: hogyan lesz valakiből jelmeztervező?
– A nagyanyám volt a „bűnös”, amikor kezembe nyomta a tűt és a cérnát. Valahogy így kezdődött a jelmeztervezés, Rákosligeten, a már régen Budapesthez csatolt községben, ahol édesapám vett egy házat, és ahol nagyon szép ifjúságunk volt a húgommal együtt. Mellesleg ő a mai napig gyönyörűen kézimunkázik. Az ottani cserkészélet, később a bálok, farsangok örökre emlékezetes keretet biztosítottak szórakozásainknak, és – különösen az utóbbi – a jelmezek tervezésének, varrásának.
– Hosszú pályafutása során megszámlálhatatlan hőst öltöztetett fel az operairodalom szinte valamennyi darabjában. Melyik opera került a legközelebb a szívéhez?
– Amíg terveztem a ruhákat, a díszleteket, mindig a soron következő feladat volt a legizgalmasabb, a legkedvesebb. Az Operaházban játszott összes opera jelmezét, illetve díszletét terveztem, és az egyik számomra éppoly élvezetes volt, mint a másik. Ám most már, kellő távolságból megítélve egyértelmű a válaszom: a Bánk bán maradt a legkedvesebb.
– A kellő távolságot említette, bejár még az Operába? És ha igen, kritikusan szemléli az előadásokat?
– Természetesen, s kritikus is vagyok. De gondolom, az még nem lenne „baj”, de szóvá is teszem a véleményemet. Az operák tartalmát, a zenét nem lehet megváltoztatni. A körülményeket igen, de ezzel nem szabad visszaélni. Mert a színpadnak stílusa van.
– Mi a legfontosabb képesség, aminek a birtokában kell lennie a jelmeztervezőnek?
– A szív, a szem és az ész. Ezek közül az utóbbi, a tudás a legfontosabb, s ennek a hiánya zavar a legjobban. Sokkal fontosabb, mint az esztétikai érzék. Az esztétika ugyanis a lélekben van, s azonnal megmutatkozik.
– Változott-e első önálló munkája, Muszorgszkij Hovanscsinája óta – ami magyarországi ősbemutató volt – a jelmeztervezés?
– A jelmeztervező csupán alárendeltje a rendezőnek, nem jó jelmeztervező, aki nem alkalmazkodik hozzá. Csak a revüben szabad első személynek lenni. Elképzeléseink irányát sokkal inkább a zene szabja meg, mint azelőtt. Ma már a túlzott naturalizmus, a régi bayreuthi díszlet- és jelmezstílus derűt váltana ki. De volt olyan idő is, amikor a korhűségre rá se hederítettek. A jó értelemben vett modernségnek a jelmeztervezésben az a legfőbb sajátossága, hogy követi a történelmet, a kort, s mindig csak a lényegre szorítkozik.
– S mi a lényeg?
– A körvonal és a színfolt. Az ékszernek, a csecsebecsének csak akkor van helye a jelmezen, ha szorosan összefügg a mondanivalóval.
– Hogyan vélekedik a jelzett színpadképről?
– A kosztümtervezők örömére találták ki őket.
– A hivatalos dicséreteken kívül szinte megszámlálhatatlan hízelgő elismerést kapott. Miként éli meg a jó szót?
– A dicséret mindenkinek hízelgő, de nem szerettem, ha túlságosan dicsérték a munkámat, mert az a jó jelmez, amely csupán halványan festi alá a mondanivalót. Szép és látványos jelmezt nem nehéz tervezni, a probléma akkor kezdődik, amikor annak kifejezőnek és karakteresnek kell lennie.
– Ki volt pályája során a legnehezebb eset, a legkényesebb primadonna?
– Talán az Aida nevű elefánt a Fel a fejjel című filmben.
– A hazai operajátszás megszámlálhatatlan nagyságával dolgozhatott együtt. Kikre emlékszik a legszívesebben?
– Mindig el voltam kényeztetve, mert színvonalas, igényes művészgárdával dolgozhattam. Zseniális volt Oláh Gusztáv, Nádasdy Kálmán, Fülöp Zoltán, Rigó Magda, Palló Imre, Harangozó Gyula. Mennyi hely van az újságban…?
– Az ország egyik legszebb épületében töltötte a fél életét. Mennyiben kötődik hozzá? Bizonyára vannak emlékezetes történetei…
– Számos élmény közül Juhász Andor gazdasági igazgatóhelyettes történetét mondanám el, aki megmentette az Operaház épületét. Mint számos lebombázott épületünkre, az Opera tetejére is légelhárító ágyút akartak telepíteni a németek. Juhász rákiáltott a parancsokat osztogató német tisztre: Maga micsoda? Őrnagy vagyok, hangzott a magabiztos, büszke önérzettől dagadó válasz. Erre ráripakodott, én meg tartalékos alezredes, azonnal távozzék. Szerencsére, mivel német volt, bejött a dolog, s a tiszt csapatával együtt kiment. Nekünk pedig épen megmaradt ez a fantasztikus ékszerdoboz, mennyezetén a szó szerint és átvitt értelemben is hatalmas Lotz-freskó.
– Nem beszéltünk politikáról…
– Soha nem érdekelt a politika. Az ember a cselekedeteivel politizáljon. Bejártam az egész világot – Görögországot, a görög művészetet szeretem a legjobban –, elmondhatom, a nehéz időkben is számos helyre hívtak, sok országban marasztaltak, de egy dolgot soha nem feledtem: hogy magyar vagyok…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.