Tetőtéri műteremlakások

A tetőtéri műteremlakások két típusa terjedt el a XIX. század derekán. Az alkotók a kevésbé népszerű manzárd jellegű kialakítás helyett a teljes tetőtér beépítésére törekedtek a bőséges napfény miatt. Ez azonban ütközött a városi tanács szempontjaival, akik a tervek visszautasításakor tűzvédelmi okokra hivatkoztak.

Osgyán Edina
2002. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XIX. század derekán váltak népszerűvé a tetőtéri műteremlakások. A tervezők két megoldást dolgoztak ki: gyakori volt a padlás manzárdszerű beépítése, illetve átszabdalták a tető teljes szerkezetét, hogy a műterem a teljes utcai frontot elfoglalta. A jobb fényviszonyok érdekében a tetőtéri ablakok fölé is üvegberakás került. A fényképészek sajnálták a kedvező területeket elpazarolni, ezért lakhelyüket rendszerint egy szinttel lejjebb alakították ki. Ez a megoldás azonban ütközött a városi tanács nézeteivel, akik a tervek visszautasításakor tűzvédelmi okokra hivatkoztak.
Barabás Miklós festőművész 1862-ben nyújtotta be építési tervét az egykori Úri és Korona utca sarkán álló ház tetőterének átalakítására. A városi tanács tiltakozása miatt a művész megpróbálta felvázolni előttük a létesítendő fényírda előnyeit.
„Atelier, magyar szóval műhelynek – a művészek iránti tiszteletből, ha csak kis zúg is – műteremnek mondatik minden helyiség, melyben üzlet vagy mesterség üzetik. Így példaképp könyvnyomdákban betűszedésnek, papírelőkészítésnek, sajtóknak saját, mind külön-külön helyiségek igényeltetnek” – szögezte le első levelében a művész. Barabás érvelése szerint a tágas felvételi terem elengedhetetlen a csoportképek tökéletes kompozíciójához. Bár ma már keveset tudunk az egykori műteremről, a munkafolyamatok azt indokolták, hogy a felvételi teremből nyíljék a sötétkamra, valamint a retusőrök és könyvkötők szobája. A kész papírképeket a szomszédos mosószobában aranyozták, szárították.
Barabás mindent megtett, hogy meggyőzze a városatyákat. „Azonban én arról nem tehetek, hogy azon ház oly kicsiny, de másrészt azon építés mind tartósságára nézve, csak oly erős, szépségére nézve pedig sokkal díszesebb lesz, mint volt a tető. Továbbá míg én bírom, az építés tisztán fényírdai műhelyként zajlik, hogy azután a háztulajdonos úr minek nézze és használja, az nem engem illet.” Végül a tanács 1862. július 1-jén megadta az építési engedélyt, bár némi változtatással. Barabás erről a következőket jegyezte meg: „Az utcák felöli falakat szabályszerű vastagságra tétettem, inkább áldozva valamit a műhely szélességéből (mert nem üvegházat építek), mintsem hogy vas oszlopok közt télen fagyni, nyáron pedig sűlni kellene…”. A művész mindössze két esztendeig dolgozott műtermében. Kiköltözése után a tetőtér még tíz évig szolgálta a fotográfusokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.