Törvényes a budaligeti cigányok kilakoltatása

A II. kerületi önkormányzat közleménye szerint minden szempontból törvényesnek tekinthető, hogy nemrég lakossági kezdeményezésre hozzáláttak a Zerind vezér utcában lévő, kerületi tulajdonú raktárbódék bontásához, és az oda illegálisan beköltözött mintegy félszáz ember elköltöztetéséhez. Mint arról korábban beszámoltunk, a lakókat hazaköltözésükig egy hotelben helyezték el, de a roma jogvédők a gyermekvédelmi törvényre hivatkozva tiltakozásukat fejezték ki.

2002. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A II. kerületi önkormányzat nem sértette meg sem a lakástörvényt, sem a gyermekvédelmi törvényt, amikor eljárt a Zerind utcai ideiglenes építményekbe beköltözőkkel szemben – áll a helyhatóság nemrég kiadott közleményében. A városrész a tulajdonát képező ingatlanokra határozott idejű haszonbérleti szerződést kötött, ennek értelmében a bérlők ideiglenes jelleggel engedélyt kaptak arra, hogy az ingatlanon szerszámoskamrákat és tárolókat emeljenek. Ennek az volt a feltétele, hogy az építményeket eredeti állapotban adják át a tulajdonos önkormányzatnak. A szerződések 2000 decemberében lejártak, a haszonbérlők felhagytak a bódék használatával, de azokat nem bontották el. A helyi önkormányzat sem tisztította meg a területet, tekintettel a bontás költségeire. Időközben azonban 30-50 állampolgár elfoglalta az építményeket és hosszabb tartózkodásra rendezkedett be. A helyhatóság munkatársai július és augusztus közepén is helyszíni szemlét tartottak a területen és felszólították a távozásra az ott tartózkodókat, hogy a bódékat lebonthassák.
A helyhatóság szerint a barakkokat elhagyó személyek nem tekinthetők önkényes lakásfoglalóknak, így az önkormányzat eljárása nem számít kilakoltatásnak. Az itt élők nem álltak jogviszonyban a tulajdonos önkormányzattal és a korábbi haszonbérlőkkel, ezért semmilyen megállapodás nem született az ingatlanok használatáról.
Az önkormányzat szerint a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó törvényt ebben az esetben nem lehet alkalmazni, mert az nem vonatkozik a beépítetlen lakótelkekre, illetve a mezőgazdasági földterületekre. II. kerületi lakóhelyet az érintett személyek egyike sem tudott igazolni, ezért az önkormányzat nem rendelkezik illetőséggel a gyermekvédelmi törvény szerint szükséges támogatások megállapítására sem. A jogszabály alapján a hajléktalan személyek ellátásáról csak akkor kell a helyi önkormányzatnak gondoskodnia, ha a fedél nélküli személy az ellátás igénylésekor a kerületet jelölte meg tartózkodási helyeként. Egyébként a hajléktalanok átmeneti segélyezése a fővárosi önkormányzat feladata. A II. kerület álláspontja szerint a gyermekvédelmi törvény rájuk vonatkozó rendelkezéseit már teljesítették, amikor 5000 forint átmeneti segélyt juttattak minden érintett számára, akiket az önkormányzat saját költségén, bérelt busszal elszállított a hivatalba, hogy felvehessék a támogatást. Ezután az összes ügyfélnek kéthetes időtartamra lakhatást biztosítottak egy fővárosi hotelben, valamint elősegítették a visszajutásukat az eredeti lakóhelyükre, ahol a jogszabályban foglaltaknak megfelelően garantálni tudják számukra a szükséges szociális és gyermekvédelmi ellátást. A rászorulóknak ezzel a törvénynek megfelelően átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítottak, hogy ne veszélyeztessék életüket és testi épségüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.